Intimiteit en seksualiteit in WZC

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

InneS
Lid geworden op: 02 jan 2020, 14:31

02 jan 2020, 14:40

Dag allemaal,

ik werk als kinesiste en seksuologe in een wzc (=rusthuis).
Bij ons wonen zowel ouderen, als personen met jongdementie (jonger dan 65 jaar).
Momenteel probeer ik een project uit te werken, waarbij nog thuiswonende partners van onze bewoners zouden kunnen komen overnachten. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met een "hotelovernachting". Hierbij kunnen de bewoners samen met hun partner de avond doorbrengen, in één bed slapen, intimiteit beleven,... In alle privacy.
We willen zo goed mogelijk tegemoetkomen aan de noden van alle mensen en koppels.
Wanneer jullie dit horen, waar denken jullie dan aan;
  • Wat vinden jullie dat er in de kamer aanwezig moet zijn?
    Wat lijken voor jullie de noden van de bewoner en de partner?
    Alle suggesties en ideeën zijn welkom!


Alvast bedankt!
Groetjes, Inne

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jan 2020, 09:25

Als eerste moet het bed natuurlijk groot genoeg zijn om er met 2 personen in te kunnen slapen.
Wat er nog meer nodig is hangt volgens mij een beetje af van persoon tot persoon. Zoiets kan volgens mij best gevraagd worden aan de personen die van deze mogelijkheid wensen gebruik te maken.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

03 jan 2020, 10:38

flupke2 schreef:
03 jan 2020, 09:25
Als eerste moet het bed natuurlijk groot genoeg zijn om er met 2 personen in te kunnen slapen ...
Heel juist Flupke, ik kan mij echter niet voorstellen dat de bedden die in een WZC ter beschikking zijn groot genoeg zijn om er de nacht in alle intimiteit door te brengen.

Wij verbleven, mijn echtgenote en ikzelf, samen in hetzelfde WZC in een flatje voor twee personen (hier spreken van koppel) maar daar staan gewoon twee eenpersoons bedden naast elkaar, als 25jarigen zou dit geen probleem zijn, maar als 80jarigen …

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

04 jan 2020, 21:15

Zelfde probleem als Danny op de palliatieve afdeling toen mijn man daar verbleef.
Toen kon dat nog zeven weken opgenomen blijven.
De laatste veertien dagen mocht ik bij hem blijven overnachten.
Twee ziekenhuisbedden naast mekaar.
Veel meer dan handje vasthouden zat er niet in.
En als je dan nog vergeet de rem vast te zetten...

Dus zorg voor dat grote bed.

Buiten dat groot genoeg bed zorgen voor een veilig en ongestoord gevoel.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 jan 2020, 22:05

Doe zeker iets aan dat keiharde tl-licht. Een "niet storen" lampje op de gang en/of een grendel. Ook lekker een goed te regelen verwarming, misschien wat muziek. En wifi :oops:

InneS
Lid geworden op: 02 jan 2020, 14:31

14 jan 2020, 16:51

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Een groot bed is inderdaad een belangrijke voorwaarde. We zijn momenteel aan het kijken hoe dit praktisch het makkelijkst is (vb hoog-laag bed voor verzorging etc). Het zou fysiek zeker mogelijk moeten zijn om dicht bij elkaar te kunnen liggen.
Ook het voorzien van sfeerlicht, wifi en niet-storen lampje is geen probleem.
Het is zeker de bedoeling om ook in ons WZC nog rond te vragen wat de mensen graag zouden hebben.

Zien jullie een meerwaarde in het voorzien van bv een tv met dvd-speler, en enkele (al dan niet erotisch getinte) films? Ook andere suggesties steeds welkom!

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

14 jan 2020, 20:40

Misschien wel een goed idee die tv met dvd speler.
Niet alleen voor die filmpjes maar misschien ook voor herinneringen die zelf gefilmd zijn.