zoektocht naar huisdokter

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

17 jan 2020, 07:44

eind 2016 ging mijn vertrouwde huisdokter met pensioen. hij raadde mij een andere dokter aan. die gaat, door omstandigheden, vroeger dan gepland, eind 2020 op pensioen. hij wist me te zeggen dat er eind dit jaar nog meerdere huisdokters in edegem op pensioen gaan>...
er is een ernstig gebrek aan huisdokters hier ! de jonge dokters zitten allemaal in groepspraktijken en hebben een patiëntenstop ingelast ! ik wil trouwens ook liever een wat oudere, meer ervaren dokter... zoals mijn vorige dokters, die je wat kan vertellen in alle vertrouwen, die me bij mijn voornaam noemt en meer van me weet dan mijn buren enz.
het wordt een moeilijke zoektocht ! ik neem aan dat je ook in een ziekenhuis op raadpleging kan gaan bij een "huisdokter" maar die zal dan wel geen huisbezoeken afleggen, iets wat gezien onze leeftijd, toch regelmatig nodig is... en ik denk niet dat dokters uit aangrenzende gemeenten er brood in zien om patiënten in andere gemeenten te gaan bezoeken.
volgens mijn dokter is het probleem met tandartsen in edegem nog groter...
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 jan 2020, 11:41

Je kan toch beter op zoek gaan naar een jonger model :wink:
Kwestie van binnen 5 à 10 jaar niet nog eens op zoek te moeten gaan :idea:

Een groepspraktijk heeft ook wel voordelen hé in principe heb je een vast contact maar als 't dringend is zijn er meerdere artsen die je onmiddellijk kunnen helpen. Hier in de streek hebben wij voor de weekends en de huisbezoeken een HUISARTSENWACHTPOST en das super handig.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

18 jan 2020, 08:19

Misschien is Maggie de Block een oplossing
en anders zeker zoals hierboven E.T. een jonge arts nemen, oudere bijna pensioen gerechtigde dokters scholen niet meer bij, die bollen uit.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

19 jan 2020, 08:53

Maar een oudere dokter heeft dan ook weer meer ervaring,en ik weet toen mijn dokter een 60 jaar was nog bij schoolde
Of ze dat allemaal doen weet ik niet,maar iemand die echt met zijn vak bezig is denk ik toch wel
Ben geen dokter maar ben toch ook bijgebleven in mijn job
Ben nu al lang op pensioen en hou mij nu nog af en toe op de hoogte over vernieuwing in het bedrijf

Patrick1
Lid geworden op: 21 jan 2020, 20:05

10 apr 2020, 17:02

Goedendag,
Misschien weet je het al maar op de volgende link kan je een huisarts vinden.
https://ikzoekeenhuisarts.be/
De dokters die je daar vind zoeken nog patiënten.
Het beste is om even de dokter die je wenst te bellen.
Ik hoop dat er je wat aan hebt,
Patrick(60jaar)

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

11 apr 2020, 10:33

bedankt patrick1 maar geen resultaat...
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

11 apr 2020, 12:04

Kent ge geen patiënten, vrienden, kennissen die ook op zoek zijn naar een nieuwe huisarts omdat deze op pensioen gaat ?
Er moeten er toch ook zijn die ge kent.
Vraag het hen eens.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

12 apr 2020, 12:11

ken geen van zijn patiënten omdat is pas jaartje bij hem kom nadat vorige dokter op pensioen ging. deze dokter zou tot aan pensioen (in 2023) blijven werken maar omdat zijn moeder zwaar ziek is stopt hij er dus vroeger mee. alle begrip ! er zijn wel paar groepspraktijken maar daar ben ik niet zo voor....
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

13 apr 2020, 10:33

vagelis,
Waarom ben je zo tegen groepspraktijken. Er is altijd een dokter die in je dossier kan als er iets gebeurt met jou. Jouw dokter op verlof, er is altijd een dokter uit de groepspraktijk die je zal helpen. En de vertrouwensband met jouw dokter is dezelfde in een groepspraktijk als bij een alleenwerkende huisarts.
Ik zou zeker een groepspraktijk kiezen en je kan daar ook zelf kiezen wie je wil. De andere artsen hebben toegang tot het noodzakelijke in je dossier dat ze moeten weten, indien je ziek wordt en je eigen huisarts is er niet.
In de WE heb je de huisartsenpost, en in de week je huisarts die ook thuis komt indien nodig. <Maar tegen vroeger zijn er nu weinig huisbezoeken. En er zijn meer vrouwelijke huisartsen . Veel groepspraktijken hebben inderdaad een patiëntenstop ingevoerd. En al die hun consultaties 15' per patiënt, staan volgeboekt weken op voorhand. Ik heb ook moeten zoeken , ik kwam van edegem, maar het is gelukt. Ga voor een groepspraktijk, jonge mensen die echt hun vak wel kennen, kunnen werken met de nieuwste technieken , laptop , elektronische voorschriften, ook alle wetten rond terugbetalingen kennen. Je hebt als patiënt veel minder geloop na een huisbezoek.
Ik wens je veel succes , je gaat in Edegem zeker een huisartsenpraktijk vinden.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 apr 2020, 11:40

sanne schreef:
Veel groepspraktijken hebben inderdaad een patiëntenstop ingevoerd.
Even eens doordenken dan.
Vermits er een patiëntenstop is, ze nemen dus geen andere patiënten meer aan, teren zij altijd op dezelfde mensen/zieken. Genezen zij dan eigenlijk wel patiënten zodat er plaats vrijkomt voor een volgende zieke? 🤔

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 apr 2020, 11:45

Dicksy schreef:
13 apr 2020, 11:40
… genezen groepspraktijken dan eigenlijk wel patiënten zodat er plaats vrijkomt voor een volgende zieke? 🤔
Nee hoor, er komt plaats omdat a) er dokters bijkomen of b) patiënten vertrekken al dan niet definitief :lol:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 apr 2020, 11:59

E.T. schreef:
Nee hoor, er komt plaats omdat a) er dokters bijkomen
Als er dokters bijkomen zal het eerder zijn dat er dokters wegvallen en vervangen worden met overname van het al bestaande klantenbestand.
patiënten vertrekken al dan niet definitief :lol:
Ik zie het al voor mij. Een jonge arts in een groepspraktijk die een patiëntenstop ingevoerd heeft. Zijn klandizie is gemiddeld 40 jaar en hebben nog 40 jaar voor de boeg.

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

13 apr 2020, 21:16

Huisartsen werken met een digitale agenda. Van 8u30 tot 18u. En een beluur 1x per week voor de uitslagen. En s'avonds afwisselend iemand die bereikbaar is. Allemaal op afspraak. De agenda om die afspraken via pc te maken staat al helemaal vol , voor weken, gepland door de patiënten zelf. Voor dringende afspraken kan je nog terecht bij het secretariaat. Huisartsen werken niet meer zoals vroeger. 15' per bezoeker. Want je geraakt in geen enkel universitair ziekenhuis nog binnen bij een dokter, op consultatie, zonder verwijsbrief van huisarts. Nederland achterna. Soms kan je terecht bij een huisarts in laatste maanden opleiding en die daar zijn stage doet onder supervisie. Er zijn nog huisartsen die alleen werken, maar de beginnende arts werkt in groep.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

15 apr 2020, 07:01

bedankt voor je toelichting sanne ! :D
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !