DAKGOTEN VERVANGEN. Welk type kiezen?

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

29 feb 2020, 11:20

Sommige kunststof hanggoten aan ons dak zijn aan vervanging toe: hier en daar lekken en verzakkingen.
Het zijn hanggoten die onderaan aan de houten dakoversteek zijn bevestigd met metalen beugels.
Aan één zijde van het huis 10 meter doorlopend onder gans het dak.
Aan de andere zijde, in drie delen onderbroken door dakkapelletjes, drie goten van elk ongeveer 1,5 meter.
Het dak is een klassiek zadeldak met rode pannen.
De goten moeten van goede kwaliteit zijn geweest, want ze zijn al tientallen jaren oud.
De PVC regenpijpen zijn even oud, maar blijkbaar nog in goede staat.

Het monteren is een werk waar ik zeker niet zelf wil aan beginnen.

Ook niet het verwijderen en afvoeren van de versleten goten.
(Maar eventueel verander ik daarover nog van idee, als ik de goten eens van dichtbij bekeken heb en als de kostenbesparing opweegt tegen het werk).

Ik heb op het net al wat voor- en nadelen gelezen over de verschillende types (PVC, polyester, staal, aluminium, zink en koper).
Maar hoe meer ik erover lees, hoe minder ik door de bomen het bos zie.

Uit esthetisch oogpunt zou ik voor koper gaan.
Nadeel is dat dan zeker de regenpijpen ook moeten vervangen worden, waardoor de kostprijs stijgt.
Anderzijds is het een (psychologische) waardeverhoging van ons eigendom, moest het ooit verkocht worden.
Ik denk ook wel dat het mogelijk is om het werk te faseren:
Dit jaar slechts één zijde van het dak (daar waar het probleem zich nu stelt).
En in de toekomst de andere zijde (die nu nog goed afwatert).
Ik heb ook wel wat schrik dat vroeg of laat de koperen onderdelen “pootjes zullen krijgen”.
Tegenwoordig moet je van niets meer verschieten.

Zink, is dat ook iets dat voor een waardeverhoging zorgt?

Staal en aluminium passen volgens mij niet bij de klassieke stijl van de woning.
Dat is meer iets voor moderne architectuur.

Dan rest er nog kunststof.
Nu hangen er donkerbruine PVC-goten. Vierkantig van doorsnede.
(Uiteraard niet van die halfronde grijze. Dat is hoogstens goed voor een tuinhuis of een bijgebouwde garage.)

Ik wil niet voor de goedkoop gaan en dan rommel aan mn huis hebben hangen.
Maar het moet natuurlijk ook niet duur zijn omdat het duur is.
Wat me van belang lijkt:
Esthetiek.
Een goede prijs / kwaliteitverhouding.
Als het duurder is, moet dat te verantwoorden zijn.
Lange levensduur, liefst met weinig of geen onderhoud.

Ik zou online offertes willen vragen.
Maar wil toch meer beslagen uit de hoek komen en weten wat ik wel of niet wil, anders gaan de firma's me proberen te overtuigen waar zij het meest baat bij hebben.

Alvast dank voor jullie tips en ervaringen.
Ondank is 's werelds loon

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 feb 2020, 12:22

Misschien goten van gecoat staal, ze zijn te verkrijgen in verschillende kleuren.
Voordeel is er komt geen las of soldeerwerk aan te pas, alles gebeurt met een kliksysteem.
Ze zijn ook corrosiebestendig.
Het is maar een gedacht , misschien eens een prijsofferte laten maken je kan dan nog altijd beslissen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 feb 2020, 18:42

Major, zoals je zelf al aangeeft is koper het meest prestigieuze. Maar dit kan alleen geplaatst worden door een professional en de afvoeren moeten ook aangepast.
In een mooie (klassieke) kleur uitgevoerde roestvaste metalen bakprofiel is zeker een prima (en betaalbaar) alternatief.
Het laten uitvoeren in twee stadia (voor en achter) is niet aangewezen.
Zo ook het zelf demonteren en afvoeren bestaande goten. Voor de aannemer/plaatser is het een kleine moeite.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

01 mar 2020, 19:59

Prijsofferte vragen , en ze laten langs komen dat ze kunnen opmeten .En meerdere offerte's aanvragen
kun je nog beslissen .
En online aanvragen doe dat niet zijn veel die niet reageren op u mails , je vult de mail in met de aanvraag
en dan krijg je mail toegestuurd binnen de 24 uur antwoord , wij wachten nog ( mails - telefoons )
Is niet zo goedkoop .

En hou rekening als ze moeten afbreken dat je niet voor verassing komt te staan , wij hebben ook voorgehad .

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

03 mar 2020, 19:13

7 jaar geleden hebben wij onze goten en afvoerbuizen laten vervangen. Alles in aluminium, je kan daarin verschillende kleuren kiezen. Voor een dak van 18 m op 10 meter hebben we toen ongeveer 3000 euro betaald, in deze prijs zat ook het afbreken en opruimen van de oude goten en afvoerbuizen. Het resultaat is heel mooi en naadloos. Op een paar uur was het werk gedaan. Ik raad u aan om te gaan kijken naar huizen die op uw huis lijken van stijl, dan zie je wat er het beste bij past.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

04 mar 2020, 02:57

Allen bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik heb al eens rondgekeken in de wijk, en zie nauwelijks koperen goten.
Dus dat zal het niet worden (hoewel ik dat erg mooi vind).
Het zou teveel de aandacht trekken van oneerlijke individuen denk ik.
Want dan denken ze dat je rijk bent. :roll:
En dat is helaas niet het geval.
Ondank is 's werelds loon

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

06 mar 2020, 10:25

Opteer voor een vakman uit je buurt ! Bij problemen en eventuele stormschade is het handiger om die laten langs te komen want ze schuwen negatieve reclame ! :idea:
Doe wel en zie niet om !