boorgaten in keldermuur vullen

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Hebe
Lid geworden op: 27 sep 2018, 19:26

07 mar 2020, 13:48

In de keldermuur zijn verschillende boorgaten van een eerdere verwarmingsketel. Die werd echter veel te laag geplaatst. Waarlangs nu door de hoge stand van het grondwater, water binnensijpelt.
Waarmee kan ik de gaten best opvullen nadat de muur weer volledig opgedroogd is?
Bedankt voor eventuele tips.

Hebe

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 mar 2020, 17:00

Best opvullen met waterdichte , sneldrogende mortel.
Wel de gaatjes goed proper maken om goed contact te verzekeren , let wel het kan nodig zijn dat je de gaatjes twee tot drie keer opvult want tijdens het drogen krimpt de materie , bij laatste opvulling glad afwerken met plamuurmes.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

07 mar 2020, 19:23

Een mortel maken met een klein aandeel wit zand (fijnste korrel), een groot aandeel cement, aanlengen met water waarin compactuna is opgelost.
De verhoudingen kan ik niet zo direct zeggen, ik doe dat op 't gevoel en op 't zicht.
Boorgaten vrij maken van los materiaal.
Met een plantenspuitje goed natsproeien binnenin, voor een goede aanhechting van de mortel.

Maar ik vermoed dat je in een doe-het-zelf zaak wel kant en klare waterdichte mortel kan kopen, enkel nog aan te lengen met water.
Ondank is 's werelds loon

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

07 mar 2020, 19:34

Uit welke materialen zijn de keldermuren?
Of het gewapend beton, volle/holle betonblokken, baksteen al dan niet met cementering of nog wat anders is is van groot belang om de juiste dichtingsmaterialen te bepalen. Ook belangrijk hoeveel druk er op het grondwater staat m.a.w. hoe diep bevinden die gaten zich onder het maaiveld.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

DannyVandeVelde1
Lid geworden op: 13 feb 2019, 13:56

07 mar 2020, 20:03

Ik heb in de wegenbouw gewerkt en we gebruikten om lekken te dichten Cebar poeder droogt binnen de minut en je kan het ook droog gebruiken.

cebarpoeder

cebarpoeder, metzger snelcement (klik voor groter)Cebarpoeder is grijze reparatiemortel op basis van silicaten gemengd met cement. Het wordt toegepast om waterdicht metselwerk te maken en voor het dichten van scheuren in kelders, riolen, tunnels e.d., bij montagewerkzaamheden zoals snelverankering of bij het bevestigen van beugels, haken e.d.

Het snelcement van cebarpoeder heeft een hoge sterkte, is zeer snelhardend, krimparm en chloridevrij. Afbinding al na 1 minuut na waterdosering; twee minuten na waterdosering is het product keihard. Soms kan simpelweg droog cebarpoeder op het lek gedrukt worden, het werkt ook bij waterdrang en onder water. Het heeft een goede hechting op PVC.

Weber meldt bij het Snelcement 1 minuut (Weberrep Cebar):
"Geschikt voor binnen en buiten en voor wanden en vloeren. Weberrep cebar is breed inzetbaar voor onder meer spoedreparaties en snelle montages. Weberrep cebar is voor het zéér snel bevestigen en stellen van sanitair en PVC, vastzetten van gas-, water- en elektriciteitsleidingen, stoppen van lekkages (ook tegen waterdrang) en het dichten van gaten en bevestigen van beugels en haken. In sommige gevallen kan droog Weberrep cebar op het lek worden gedrukt totdat het door het aanwezige vocht is afgebonden."
Hp laptop 15 S
Windows 11

Hebe
Lid geworden op: 27 sep 2018, 19:26

08 mar 2020, 09:42

Iedereen bedankt om te reageren. Voor zover ik begrepen heb moet de muur niet uitgedroogd zijn om met deze producten te behandelen. In de gaten zit geen los materiaal meer. Sommige plaatsen waar water doorsijpelt zijn nog verankeringen voor buizen, op andere plaatsen zijn vijzen gedeeltelijk afgeslepen en steken nog korte verroeste stukjes naar buiten.
Ik kan dat zelf niet herstellen en moet op hulp wachten. Ik wou graag informatie van kenners over de eventueel te gebruiken producten, die heb ik nu.
Welbedankt wardje, maior domus, E.T. en DannyVandeVelde1.

Hebe

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 mar 2020, 10:58

Die verankeringen van buizen en stukken van vijzen zou ik persoonlijk verwijderen want die roesten toch maar en zullen weer na een tijd water doorsijpeling te weeg brengen , liever het gat iets groter dan te zitten rommelen rond die vijzen en verankeringen met de dichtingsmortel.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

08 mar 2020, 11:03

wardje schreef:
08 mar 2020, 10:58
Die verankeringen van buizen en stukken van vijzen zou ik persoonlijk verwijderen want die roesten toch maar en zullen weer na een tijd water doorsijpeling te weeg brengen , liever het gat iets groter dan te zitten rommelen rond die vijzen en verankeringen met de dichtingsmortel.
Correct. Roestend ijzer kan het omliggend materiaal terug doen barsten.
(Een probleem dat ook optrad bij de kathedraaltoren in Antwerpen, als gevolg van vroegere onoordeelkundige restauraties.)
Ondank is 's werelds loon

Hebe
Lid geworden op: 27 sep 2018, 19:26

08 mar 2020, 12:18

Merci voor de verdere info, wardje en maior domus.

Hebe