Brandverzekering van een appartement ?

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

19 feb 2022, 15:35

Heeft het zin om om als eigenaar een brandverzekering te nemen op een appartement dat wordt verhuurd?
Er is natuurlijk al een blokverzekering aanwezig.

bedankt op voorhand
Chi pecora si fa, il lupo mangia

hendrikjozef
Lid geworden op: 29 apr 2009, 12:08
Locatie: genk

20 feb 2022, 06:39

blokverzekering dekt de inboedel net dus ..

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

31 mar 2022, 14:16

Gehoord of het waar is weet ik niet.
Het gebruik van 2 voertuigen op een dubbele staan plaats zou beperkt worden tot 1 voertuig wegens blus of sleep moeilijkheden.
Weet iemand daar iets van?
Ik bezit een gesloten garage met dubbele staanplaats .

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

01 apr 2022, 17:58

Itsme schreef:
19 feb 2022, 15:35
Heeft het zin om om als eigenaar een brandverzekering te nemen op een appartement dat wordt verhuurd?
Er is natuurlijk al een blokverzekering aanwezig.

bedankt op voorhand
Geachte , ik ben van mening dat voor de eigenaar de blokverzekering ( vroeger was dat brandverzekering , maar nu is dat blokverzekering " Building ??? " ) voldoende is . De huurder moet zich wel verzekeren indien er een schade gebeurt aan het huurderspand dat zijn fout is .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Artesia
Lid geworden op: 11 feb 2004, 11:37
Locatie: ergens ten velde

12 jun 2022, 22:59

Itsme schreef:
19 feb 2022, 15:35
Heeft het zin om om als eigenaar een brandverzekering te nemen op een appartement dat wordt verhuurd?
Er is natuurlijk al een blokverzekering aanwezig.

bedankt op voorhand
De polis op naam van de mede eigenaars (blokpolis) zou de nieuwwaarde van het totale gebouw moeten bevatten qua verzekerd kapitaal. U heeft ws een kopie van die polis? Mocht u vermoeden dat het gehele gebouw zwaar onderverzekerd is kan u uiteraard een bijkomenden verzekering als eigenaar van uw deel onderschrijven maar gangbaar is het niet in de meeste gevallen aangezien men bepaalde formules hanteert om verzekerde kapitalen vast te stellen.
Het is elke eigenaar vrij om bv een afzonderlijke verzekering te nemen voor eventuele belangrijke verfraaiingswerken die hij in zijn appartement gedaan heeft. Stel dat u een gouden keuken heeft dan is dat beslist een meerwaarde!
Een huurder dient de aansprakeljikheid als huurder te verzekeren en ook zijn inboedel.
Een huurder is immers verantwoordelijk voor schade aan het pand tenzij hij het tegendeel kan bewijzen of tenzij er airkracht in het spel is (constructiefout gebouw of schade door storm wat meestal het gebouw treft en in mindere mate de inboedel van de huurder).

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

13 jun 2022, 05:23

Bij mijn mening is de eigenaar van een woning verplicht een brandverzekering aan te gaan, dit dekt het gebouw, niet de inhoud. De inwoner moet een brandverzekering nemen voor de inhoud van de woning. (zie internet ).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

13 jun 2022, 08:17

pastoor schreef:
13 jun 2022, 05:23
Bij mijn mening is de eigenaar van een woning verplicht een brandverzekering aan te gaan, dit dekt het gebouw, niet de inhoud. De inwoner moet een brandverzekering nemen voor de inhoud van de woning. (zie internet ).
Moet?
Neen in België ben je niet verplicht een brandverzekering te hebben.

https://www.pv.be/dossiers/woning/wonin ... g-eigenaar

Maar het is wel aan te raden voor gebouw,
Inboedel betaal je extra bij en is dit het waard?
Alle facturen aankoop bijhouden (wie doet dat)
Bij brand is er afschrijf waarde (wat is een bepaalde inboedel nog waard)
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Artesia
Lid geworden op: 11 feb 2004, 11:37
Locatie: ergens ten velde

13 jun 2022, 08:53

pastoor schreef:
13 jun 2022, 05:23
Bij mijn mening is de eigenaar van een woning verplicht een brandverzekering aan te gaan, dit dekt het gebouw, niet de inhoud. De inwoner moet een brandverzekering nemen voor de inhoud van de woning. (zie internet ).
Een brandverzekering voor een eigenaar van een gebouw is niet verplicht!
De huurder is gewoonljik contractueel verplicht door de eigenaar om een brandverzekering te nemen.
Best dat die dat doet ook! Bij schade die veroorzaakt wordt door de huurder zal de verzekeraar van de eigenaar verhaal uit oefenen op de huurder en dan heb ik het nog niet eens over derden (buren) die dat ook kunnen doen.
In sommige gevallen is een huurder vrijgesteld van het nemen van een brandverzekering en dat is in het geval de eigenaar afstand doet van het verhaal op de huurder/gebruiker in zijn brandpolis (mits toeslag op de premie uiteraard).
Maar hier ook een addertje onder het gras! Als de eigenaar zijn premie niet betaald en na diverse aanmaningen en een aangetekend schrijven van zijn verzekeraar te horen krijgt dat de waarborgen geschorst zijn wegens wanbetaling is de huurder de pineut bij een schadegeval wegens niet verzekerd!

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

13 jun 2022, 10:15

voorn schreef:
31 mar 2022, 14:16
Gehoord of het waar is weet ik niet.
Het gebruik van 2 voertuigen op een dubbele staan plaats zou beperkt worden tot 1 voertuig wegens blus of sleep moeilijkheden.
Weet iemand daar iets van?
Ik bezit een gesloten garage met dubbele staanplaats .
Voertuigen worden verzekerd via OMNIUM VOERTUIG
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

13 jun 2022, 10:17

Itsme schreef:
19 feb 2022, 15:35
Heeft het zin om om als eigenaar een brandverzekering te nemen op een appartement dat wordt verhuurd?
Er is natuurlijk al een blokverzekering aanwezig.

bedankt op voorhand
Volgens mij verzekerd de blokverzekering U als mede-eigenaar. Er moet wel een inhoud verzekering afgesloten worden . De huuder moet zich verzekeren tegen eventuele schade gedekt door een verzekering teneinde het goed te kunnen teruggeven in goede staat .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

13 jun 2022, 15:29

benq schreef:
13 jun 2022, 08:17
pastoor schreef:
13 jun 2022, 05:23
Bij mijn mening is de eigenaar van een woning verplicht een brandverzekering aan te gaan, dit dekt het gebouw, niet de inhoud. De inwoner moet een brandverzekering nemen voor de inhoud van de woning. (zie internet ).
Moet?
Neen in België ben je niet verplicht een brandverzekering te hebben.

https://www.pv.be/dossiers/woning/wonin ... g-eigenaar

Maar het is wel aan te raden voor gebouw,
Inboedel betaal je extra bij en is dit het waard?
Alle facturen aankoop bijhouden (wie doet dat)
Bij brand is er afschrijf waarde (wat is een bepaalde inboedel nog waard)
Een woningverzekering ( vroeger brandverzekering ) is aan te raden , maar is niet verplicht . Men kan / mag zijn eigen verzekeraar zijn .
Neem goed de algemene voorwaarden door en bekijk eveneens de bijzondere voorwaarden !!!!!
Met vriendelijke groeten ,

Noriem