Stenen ter versteviging zonnepanelen op plat dak

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

factorx
Lid geworden op: 27 sep 2017, 18:39
Locatie: Oud-Turnhout

15 jan 2023, 12:59

Op ons plat dak zijn recent zonnepanelen geplaatst. Men heeft er zeer mottige stenen op geplaatst als countergewicht. Toen ik hierover mijn beklag maakte, en iets deftigere stenen eiste, stelde men dat ik die stenen gewoon mocht weg doen, omdat ze niet echt een functie hadden. Ik heb hierover toch mijn grote twijfels: dienen ze juist niet als versteviging zodat risico beperkter wordt dat ze zouden kunnen gaan wegvliegen bij zeer zwaar storm weer. Wat als in dat geval de schade aangeef bij verzekeringsmaatschappij, zullen zij dan hiermee akkoord gaan, of zullen die weigeren te betalen wegens mijn eigen schuld gezien geen versteviging (al is het uitdrukkelijk gesteld dat door de zonnepanelenfirma dat het niet noodzakelijk was.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

15 jan 2023, 17:00

wat voor rol speelt dat nu welk soort van steen dat is dat der als contergewicht opligt
zolang ze maar zwaar zijn
wie kijkt der nu op een dak wat voor stenen daar opliggen
trouwens betonblokken wegen het meest met de kleinste afmetingen , of betondals
en daar gaat het om , niet qua uitzicht
persoonlijk zou ik daar zelfs nog wat méér dals inleggen als gewicht aangezien der blijkbaar niets in het dak verankerd is
Toen ik hierover mijn beklag maakte, en iets deftigere stenen eiste
je hebt daar niets in te eisen , tenzij het in het bestek zo instaat welke het moeten zijn , heb je géén been om op te staan of te eisen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 jan 2023, 17:32

Moet topic starter gelijk geven als je daar zicht op hebt, trekt het inderdaad op niks.
- aan de straatzijde (bovenste foto) zijn er precies wel volle en onbeschadigde blokken gebruikt.
- die twee halve op de andere foto lijken mij een noodoplossing, ze hadden precies een steen te weinig.
- ben ook benieuwd wie er gezegd heeft dat ze niet nodig zijn. De verantwoordelijke plaatser? een werkman? een jobstudent?
- ik zou een dossier opstarten en de aannemer schriftelijk laten bevestigen dat zo´n betonblokje per zonnepaneel echt voldoende is.

PS als die gehele constructie niet aan het dak is ´vastgeschroefd´ en er geen bijkomende verzwaring wordt geplaatst is de vraag niet of ze gaan vliegen, maar wanneer.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

15 jan 2023, 17:49

die stenen zijn niet zichtbaar vanaf de straatkant zoals ik zie op de foto's

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 jan 2023, 18:14

Die 2 halve niet nee.
Aan de straatzijde/achterzijde ... op de eerste foto zijn twee volle blokken gebruikt, toch?
Laatst gewijzigd door E.T. op 15 jan 2023, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 jan 2023, 18:16

Afbeelding

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

16 jan 2023, 08:32

verhaegen schreef:
15 jan 2023, 17:00
je hebt daar niets in te eisen , tenzij het in het bestek zo instaat welke het moeten zijn , heb je géén been om op te staan of te eisen
Dat is nu het probleem van 99% van de mensen,
Ze vragen overal een prijs offerte, en dat is goed,
Maar het belangrijkste vergeten ze.
Namelijk:
Vragen naar een
“Gedetailleerde offerte met gebruikt en plaatsen van materiaal,”
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

16 jan 2023, 09:47

Je moet toch maar hopen, dat er geen te grote temperatuurverschillen ontstaan,
tussen waar de zonnepanelen staan en de delen plat dak waar geen zon bij kan komen.

Als er ooit een naad aan het plat dak zou lekken geven,
kan je er ook niet zomaar bij om dat met teer terug dicht te smelten...

H.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

16 jan 2023, 10:19

die foto is volgens mij de achterzijde

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 jan 2023, 10:54

Voor of achter maakt niet uit. Daar werden wel onbeschadigde stenen gebruikt. Waarom overal niet? Waarom maar 2 ?

Als ze dat bij mij zouden flikken ... (en ik alles reeds had betaald) ... aangetekende ingebrekenstelling (naar plaatser, aannemer, invoerder en fabrikant)

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 jan 2023, 11:13

Voor of achter maakt niet uit. Daar werden wel onbeschadigde stenen gebruikt. Waarom overal niet? Waarom maar 2 ?
Misschien rekening gehouden met de dakconstructie (stevigheid op de locatie waar die halve stenen geplaatst werden :roll: ?) en de richting van de wind die men doorgaans heeft. Als de wind uit de richting komt pal op die zonnepanelen zullen die halve stenen genoeg (neerwaartse)druk uitoefenen om ze op hun plaats te houden.
Die installateurs zullen wel kunnen zeggen waarom er halve stenen gelegd werden en als men het niet vertrouwd is er niets dat men belet om er volle stenen op te leggen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 jan 2023, 11:21

ALS een halve steen genoeg is ZAAG hem dan 8O

ALS een volle steen te zwaar zou zijn voor de dakconstructie, wat doen die zonnepanelen daar dan? En hoe hebben ze die geplaatst?
tja dan maar hopen dat het niet gaat sneeuwen

WINDRICHTING ... bij stormweer kan/komt de wind van alle kanten, toch?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 jan 2023, 11:31

door E.T. » 1 minuut geleden
ALS een halve steen genoeg is ZAAG hem dan 8O
Als men constant gaat rondlopen met de wetenschap dat er daar twee halve stenen liggen die niet gezaagd zijn, en trouwens niet zichtbaar, hoelang gaat het duren voor men zijn eigen zot maakt.
Om dat te voorkomen gooi ze er af en leg er volle stenen.
ALS een volle steen te zwaar zou zijn voor de dakconstructie, wat doen die zonnepanelen daar dan?
tja dan maar hopen dat het niet gaat sneeuwen
Die zonnepanelen + 2 halve stenen zullen genoeg zijn om de draagkracht van dat plat dak niet te ondermijnen en een marge te houden mocht het gaan sneeuwen. :roll:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 jan 2023, 11:37

E.T. schreef:
15 jan 2023, 17:32
Moet topic starter gelijk geven ALS je daar zicht op hebt, trekt het inderdaad op niks.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 jan 2023, 11:40

door E.T. » minder dan een minuut geleden
E.T. schreef: ↑Gisteren, 17:32
Moet topic starter gelijk geven ALS je daar zicht op hebt, trekt het inderdaad op niks.
Als hem dat stoort zal hij ze moeten vervangen. Alleszins beter dan zot gemaakt worden door twee halve stenen. :wink: