Engie

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

17 feb 2023, 09:18

Ik betaal 500 euro voorschot ,
Engie heeft in het verleden mij tweemaal aangemaand om 260 en een keer 220 euro te betalen
Nu vraagt men om 560 euro voorschot,terwijl de energie nu op zijn goedkoopst is
Ik vraag mij toch af hoe en wie die beslissingen daar over neemt

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 feb 2023, 11:15

Gewoon zelf je voorschot berekenen. Geef je meterstanden in en dan weet je direct wat voor voorschot je moet betalen. In december vroegen ze 570 eur voorschot en had ik zelf verlaagd naar 450. Vorige maand heb ik mijn meterstand ingegeven en kon het verlagen naar 300. Gisteren kreeg ik van Engie een mail om eventueel de voorschotten aan te passen en heb ik terug mijn meterstand ingevoerd. Kon het verlagen naar 187 eur. Dus ik zou zeggen surf naar Engie en pas het zelf aan dan pas weet je wat je wel of niet dient te betalen. Volgende maand doe ik terug dezelfde oefening.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 feb 2023, 16:56

En als je 2 digitale (gas en elek) meters heeft en je wil graag van die hoge voorschotten af,
vraag dan om een maandelijkse eind afrekening.
Het voordeel
Je bent van die hoge voorschotten vanaf.
In de lente en zomermaanden betaal je minder.
Nadeel,
In de wintermaanden ligt uw factuur hoger.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 feb 2023, 19:28

Hier enkel electriciteit én nog gewone meter. Maar zoals het nu is heb je hooguit 5 min nodig om het in te geven. Daar heb ik het nog wel voor over.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

18 feb 2023, 17:41

Benq

vraag dan om een maandelijkse eind afrekening , zelf probeer ik al 3 MAANDEN om bij Engie binnen te geraken op alle manieren is tot op heden nooit gelukt , HOE ben jij binnen geraakt?
Eenmaal 2 maanden geleden kreeg ik antwoord met een nummer en gingen ze mij opbellen , wacht nog

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

19 feb 2023, 09:04

wardje schreef:
18 feb 2023, 17:41
Benq

vraag dan om een maandelijkse eind afrekening , zelf probeer ik al 3 MAANDEN om bij Engie binnen te geraken op alle manieren is tot op heden nooit gelukt , HOE ben jij binnen geraakt?
Eenmaal 2 maanden geleden kreeg ik antwoord met een nummer en gingen ze mij opbellen , wacht nog
Als je iemand wil spreken van Engie is het dikwijls het gemakkelijkste via FB, via hun messenger. Daar reageren ze al eens gemakkelijker op.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

19 feb 2023, 09:10

wardje schreef:
18 feb 2023, 17:41
Benq

vraag dan om een maandelijkse eind afrekening , zelf probeer ik al 3 MAANDEN om bij Engie binnen te geraken op alle manieren is tot op heden nooit gelukt , HOE ben jij binnen geraakt?
Eenmaal 2 maanden geleden kreeg ik antwoord met een nummer en gingen ze mij opbellen , wacht nog
Wij zijn bij Eneco, is niet de goedkoopste maar we zijn hier tevreden.
Via Eneo gaat het zo:
Gewoon inloggen op mijn account bij Eneco
Dan naar beneden scrollen
Hulp nodig?
Mail ons
Contactformulier aanklikken
Bij soort vraag: “Afrekening” aanduiden
Vraag:
hier vragen om een maandelijkse afrekening op uw adres of het moest zijn dat je meerdere adressen heeft dan melden over welk digitale Meternummers en EAN codes gaat. Uw gegevens staan automatisch ingevuld en drukken op verzenden, U ontvangt dan een bevestiging mail met “case nummer” dit is een automatische mail van een robot en deze stelt voor om de “FAQ” vragen te raadplegen, “MAAR en de meeste zien dit niet” onderaan staat ook in kleine letters indien U wenst dat een medewerker contact opneemt met U “Klik hier”, hier moet je op klikken en binnen de 2 werkdagen had ik antwoord dat de maandelijkse eindafrekening start op 01 maart 2023.

Het kan wel zijn dat je ondertussen nog een voorschot factuur ontvangt, deze wel betalen, word nadien verrekent via uw maandelijkse afrekening of terug betaald.
Mijn aanvraag dateerde van 20 januari 2023.

Let wel op,
In de wintermaanden betaal je veel.
En in de zomermaanden minder,

Om dit te compenseren gaan wij het voorschot verschil zetten op een sparrekening.

https://www.engie.be/nl/professionals/s ... -mogelijk/
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 feb 2023, 10:53

Ik heb mijn maandelijkse betaling telefonisch aangevraagd begin november 2022 bij Engie en geen enkel probleem om er (telefonisch) binnen te geraken.
Enkele dagen na mijn telefonisch contact kreeg ik al een mail met de afrekening van de voorgaande maanden.

En zij schreven voor elektriciteit:
image.png
image.png (38.09 KiB) 348 keer bekeken

En voor aardgas idem dito:

image.png
image.png (36.89 KiB) 348 keer bekeken

Begin januari 2023 heb ik dan de rekening gekregen voor mijn elektriciteits -en gasverbruik voor de periode 17/11/2023 tot 31/12/2023. Mijn factuur voor de maand januari 2023 had ik al in de bus rond de 10de februari 2023.
Betaal geen voorschotten en ook geen jaarlijkse afrekening meer want maandelijks wordt het totale verbruik afgerekend van de afgelopen maand. Niks zo gemakkelijk.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 feb 2023, 11:11

Als je verwarmt met aardgas is zo´n maandelijkse factuur heel leuk in de zomer maar kan in de winter flink aan je spaarpotje zitten, als je dat al hebt ...

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 feb 2023, 11:36

door E.T. » 19 minuten geleden
Als je verwarmt met aardgas is zo´n maandelijkse factuur heel leuk in de zomer maar kan in de winter flink aan je spaarpotje zitten, als je dat al hebt ...
Is dat niet hetzelfde als zou je nog maandelijks voorschotten betalen? In de wintermaanden zul je ook meer betalen dan in de zomermaanden wat zich dan vertaald in de eindafrekening.
Wie verlaagt zijn voorschotfactuur in de zomer om het dan terug te verhogen omdat de winter eraan komt? :roll: Bezie het als communicerende vaten.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 feb 2023, 11:44

1) De totaal som blijft natuurlijk gelijk maar ik betaal winter en zomer hetzelfde maandbedrag ...

2) je vroeg wie er zijn voorschot facturen wijzigt tussen zomer en winter? Jij dus!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 feb 2023, 12:00

door E.T. » 2 minuten geleden
1) De totaal som blijft natuurlijk gelijk maar ik betaal winter en zomer hetzelfde maandbedrag ...

2) je vroeg wie er zijn voorschot facturen wijzigt tussen zomer en winter? Jij dus!
Rare redenering van u. Wat ik werkelijk verbruik daar betaal ik ook voor. Maar ik weet het dat een som geld terugkrijgen (geld dat u niet zelf ogenblikkelijk kunt gebruiken) altijd een leuk geschenkje is niet beseffend dat dat het uw eigen geld is gestort op een spaarboekje van een ander die er ook nog eens de rente van opstrijkt. Maar ieder zijn meug.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 feb 2023, 12:09

Terugkrijgen? Mijn voorschotten zijn in evenwicht hoor maar daar gaat het niet over. Wat ik hier wil aankaarten is dat bij aardgasverwarming de maandelijkse winterfactuur dertig maal hoger kan zij dan de zomermaanden.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 feb 2023, 12:32

door E.T. » 4 minuten geleden
Terugkrijgen? Mijn voorschotten zijn in evenwicht hoor maar daar gaat het niet over. Wat ik hier wil aankaarten is dat bij aardgasverwarming de maandelijkse winterfactuur dertig maal hoger kan zij dan de zomermaanden.
Dat zal allemaal afhangen van hoe streng de winter is en daar heeft niemand een hand in.
Als je verwarmt op elektriciteit zal deze rekening ook evenredig stijgen (of niet) afhankelijk van de strengte van de winter en of hoe warm men het graag heeft.
De gasprijs is momenteel duurder dan elektriciteit en dat beïnvloedt de prijs ook. Maar daar maak ik geen zorgen over. Mijn vast contract loopt af in sept 2024 en dan zien we wel. Wat ik wel zie en weet is dat mijn boter bij de vis-facturen tot nu voordeliger uitvallen dan mijn maandelijkse voorschotfacturen en de winter is voorbij.
(Ik verwarm op aardgas. :lol: )

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 feb 2023, 12:44

Dicksy schreef:
19 feb 2023, 12:32
... tot nu voordeliger uitvallen dan mijn maandelijkse voorschotfacturen en de winter is voorbij ...
Goed voor jou, boek je zomervakantie al maar.

Begin nu te begrijpen waarom je overstapte naar boter bij vis zou ik ook doen als ik zo hoge voorschotten moest betalen ...