Tekort aan huisartsen

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

01 apr 2023, 15:59

MyriamC schreef:
28 mar 2023, 22:14
Hobo schreef:
28 mar 2023, 15:51
Volgens het nieuws bedienen de tandartsen hun "vaste klanten" éérst...
Logisch, niet? Patiënten die je jaren niet gezien hebt en plots dringende verzorging nodig hebben en verwachten dat ze morgen terecht kunnen? Die denken verkeerd!
Citaat uit De Standaard
Tandarts Geert Hommez
Spoeddienst voor tandpijn
In Antwerpen, Gent en Hamont Achel openen binnenkort spoeddiensten voor dringende tandproblemen.
... / ...
De spoeddienst zal géén 24h. per dag bemand zijn.
Hommez heeft moeite om tandartsen te vinden.
EINDE CITAAT

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

01 apr 2023, 16:49

In het slechtste geval,
kom maar af :lol:
en this GRATIS


Afbeelding
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

03 apr 2023, 11:24

Er ontbreekt wel een houten hamer :idea:
om vooraf een klopke op dat kopke te geven :!:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

03 apr 2023, 15:14

Hobo schreef:
03 apr 2023, 11:24
Er ontbreekt wel een houten hamer :idea:
om vooraf een klopke op dat kopke te geven :!:
Nen goeie slok Whisky of Rum van 80° is beter :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

03 jul 2023, 20:55

MyriamC schreef:
28 mar 2023, 22:14
Hobo schreef:
28 mar 2023, 15:51
Volgens het nieuws bedienen de tandartsen hun "vaste klanten" éérst...
Logisch, niet? Patiënten die je jaren niet gezien hebt en plots dringende verzorging nodig hebben en verwachten dat ze morgen terecht kunnen? Die denken verkeerd!
Das logisch, maar mijn vaste tandarts is met pensioen en was geconventioneerd, ik ging daarvoor in het nabijgelegen stad, de huidige tandarts in mijn gemeente is niet geconventioneerd, die kan bijwijzen van spreken vragen wat hij wilt.

Als ik je logica volg, moet ik dan maar bij en niet geconventioneerde tandarts gaan die dan het dubbele van een geconventioneerde tandarts vraagt. Het is toch ook niet logisch als je je tandarts op pensioen gaat dat je dan bijwijzen verplicht bent om bij een niet geconventioneerde tandarts te gaan die geen patiëntenstop heeft.

Moet ik gans Vlaanderen afbellen om bij een geconventioneerde tandarts terecht te kunnen die geen patiëntenstop heeft, ik zal er misschien één vinden in Mannekensvere en dan moet ik 130km rijden om naar de tandarts te gaan(even sarcastisch).

Waar is de keuze vrijheid om een zorgverlener te kiezen?

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

04 jul 2023, 08:02

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/03 ... neeskunde/

QUOTE
Volgend academiejaar mogen dus 12 procent meer kandidaat-artsen starten
en 20 procent meer kandidaat-tandartsen.
De Vlaamse universiteiten krijgen extra geld om al deze bijkomende studenten kwaliteitsvol te kunnen opvangen.
Zonder extra dokters en tandartsen zullen Vlamingen in de toekomst veel langer moeten wachten op een afspraak
Vlaamse regering verhoogt quota voor opleidingen arts en tandarts
EINDE CITAAT

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

08 jul 2023, 12:03

janieburton schreef:
03 jul 2023, 20:55
Das logisch, maar mijn vaste tandarts is met pensioen en was geconventioneerd, ik ging daarvoor in het nabijgelegen stad, de huidige tandarts in mijn gemeente is niet geconventioneerd, die kan bijwijzen van spreken vragen wat hij wilt.
....
Dat is inderdaad een heel vervelende situatie. Maar ik heb zelf bij een tandarts gewerkt en je wil niet weten hoeveel niet-patiënten proberen om gauwgauw een afspraak te krijgen omdat ze een acuut probleem hebben en al jaren geen tandarts meer gezien hebben. Daar zijn de vaste patiënten de dupe van.

Bij ons in de regio zijn er geen geconventioneerde tandartsen meer. Mijn tandarts vraagt echt niet zoveel meer dan een geconventioneerde (en dan spreek ik over een paar euro). Hét grote probleem is dat er niet genoeg tandartsen zijn. De quota gaan nu wel verhoogd worden, maar tegen dat die afstuderen zijn we 6 tot 10 jaar verder.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

12 jul 2023, 17:22

MyriamC schreef:
28 mar 2023, 22:14
Hobo schreef:
28 mar 2023, 15:51
Volgens het nieuws bedienen de tandartsen hun "vaste klanten" éérst...
Logisch, niet? Patiënten die je jaren niet gezien hebt en plots dringende verzorging nodig hebben en verwachten dat ze morgen terecht kunnen? Die denken verkeerd!
Even terugkomen op je antwoord.

Ik ben vaste klant bij een tandarts maar hij is op pensioen. Maar het probleem is dat men geen consultatie vast krijgt bij een nieuwe tandarts.

@Hobo,

Mag ik dan veronderstellen dat jij wekelijks bij de tandarts langs gaat om tot het "clubje" van de vaste klanten te behoren.
Ik ga ook niet elke week of maand of als ik niet ziek ben naar de huisdoker.
MyriamC schreef:
08 jul 2023, 12:03
De quota gaan nu wel verhoogd worden, maar tegen dat die afstuderen zijn we 6 tot 10 jaar verder.
Daar zijn we vet mee op dit moment.