digitale meter

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

delmoral
Lid geworden op: 29 okt 2006, 09:41
Locatie: meeuwen

01 jul 2023, 10:05

Ik heb 2 meters.
(1) Een terugdraaiende meter die vervangen zal worden in 2025 (zonnepanelen sedert 2012)
(2) Een exclusieve nachtmeter , die vervangen zal worden in 2028 ( uitdoven verminded tarief)
Ik vraag mij af , of het vervangen van die exlusieve meter in 2028 nog wel zin heeft ? aangezien er bij de meeste verdelers praktisch geen voordeel meer is . tussen dag- en exclusief tarief (oa Ecopower )
Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat het exclusief verbruik tot 2028 niet zou gebonden zijn aan het capaciteitstarief.
Het vervangen van mijn verwarming is een dure zaak , en aangezien ik al een senioor + 80 ben , vraag ik mij af als dit nog zou lonen ( Luchtballonnetjes over warmtepompen zijn te talrijk om waar te zijn )
Bestaat er geen systeem bij digitale meters waarbij uw accumulatiekachels kunnen opladen als het capaciteits tarief het laagst is

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 jul 2023, 21:44

Of je nu een gewone meter hebt of een exclusieve nachtmeter, het capaciteitstarief is altijd van toepassing.
Qua tarief staat bij de leverancier de nacht van de gewone meter gelijk aan deze van de exclusieve nacht.
Het enige verschil dat je nu nog hebt is dat de transportkosten bij de exclusieve nacht een ietsje lager zijn dan bij de nacht van de gewone meter; je gaat er dan ook geen miljoenen mee uitsparen, hoogstens een paar meloenen.
Zolang je de analoge meter hebt staat het capaciteitstarief vast op een piek van 2,5kW. (voor iedere meter).
Wanneer je dan een digitale gaat hebben zal dat de hele zaak veranderen natuurlijk, en zeker wanneer alle accumulatoren tegelijk beginnen opladen. Het beste wat je dan in theorie zou kunnen doen is die bakken één voor één opladen om de piek zo laag mogelijk te houden, maar ik vrees dat dit in praktijk een utopie is.

https://www.fluvius.be/nl/blog/wat-doet ... nachtmeter

Aangezien je +80 bent kan je jezelf eens de vraag stellen of investeringen nog zouden lonen, reken maar 7-10 jaar om uw investering er terug uit te halen.
Die artiesten daar in Brussel hebben het gemakkelijk voor het zeggen, het appeltje voor de dorst dat je voor je oude dagen bijeengespaard hebt zou je nog tot de laatste cent moeten gaan investeren.
Wanneer je het dan zou nodig hebben zou je begot nog bij het ocmw moeten gaan aankloppen, maar dan zou je dan eerst nog uw kot nog moeten verkopen. :roll:

Je kan je dan ook nog de vraag stellen of het niet voordeliger uitkomt om de exclusieve nacht mee over te schakelen naar de gewone meter. Maar dat zou je dan beter eerst eens goed moeten uitvlooien.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

delmoral
Lid geworden op: 29 okt 2006, 09:41
Locatie: meeuwen

02 jul 2023, 12:27

Bedankt Charlie, ik heb nu nog 2 j. om de kat uit de boom te kijken ( en dan weeral 2 j. ouder )
Waarschijnlijk het capaciteitstarief van de digitale meter ,zolang mogelijk uitstellen en dan zijn we al 5 j. verder ????
GRJES:

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

02 jul 2023, 16:42

Als oud ENGIE-medewerker heb ik altijd personeelstarief gehad.
Met twee meters waarvan 1 voor dag- plus 1 voor nachttarief
En nu ik stilaan de 80 nader laat ik alles zoals het is = nacht of dagtarief.

't Zal mijn tijd nog wel duren want ik heb geen zin om stokoud te worden.
Spijts krakende wagens lang zouden meegaan :!: :?: