ZONNEPANELEN EN DIGITALE METER EN TERUGDRAAIENDE TELLER

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

delmoral
Lid geworden op: 29 okt 2006, 09:41
Locatie: meeuwen

29 okt 2023, 08:53

Ecopower gaat als eerste een toeslag vragen voor mensen met zonnepanelen en terugdraaiende teller: misschien is dat wel eerlijk.Er zijn veel gebruikers zonder zonnepanelen ! Bij overproductie in de zomer is de stroomprijs laag en bij winterse afname staat de prijs hoog.. Bij een vemogen van 5 kw zou dit ongeveer 230 e bedragen jaarlijks.
Mijn zonnepanelen hebben dus een vermogen van 5 kw en brengen 4500 kwh op- ( oost )
Kan iemand mij zeggen bij een digitale meter hoeveel stroom ik ongeveer zelf kan gebruiken van die 4500 kw en hoeveel ik moet wegschenken voor een"heel klein bedrag " aan mijn leverancier , ( natuurlijk gemiddeld )

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

29 okt 2023, 09:29

delmoral schreef:
29 okt 2023, 08:53
Mijn zonnepanelen hebben dus een vermogen van 5 kw en brengen 4500 kwh op- ( oost )
Kan iemand mij zeggen bij een digitale meter hoeveel stroom ik ongeveer zelf kan gebruiken van die 4500 kw en hoeveel ik moet wegschenken voor een"heel klein bedrag " aan mijn leverancier , ( natuurlijk gemiddeld )
Momenteel haal je nog steeds het grootste voordeel uit de terugdraaiende teller (zonder bijkomende toeslag natuurlijk - al kan die toeslag niet langer meer duren dan 2 jaar tot 2025)

Je moet wel een onderscheid maken tussen een verbruik met verwarming of zonder.
- Zonder verwarming is je verbruik iedere maand ongeveer gelijk het hele jaar door.
- Met verwarming heb je een groot maandelijks verbruik in de wintermaanden en een klein maandelijks verbruik in de zomermaanden. Voor de productie van de panelen is dat natuurlijk net omgekeerd.

Ik met een installatie van 10kVA en elektrische verwarming, en ook zonder batterij, geraak aan +/- 40 % rechtstreeks verbruik van de totale productie, de rest is injectie.

Met een installatie van 5kVA (en zonder verwarming vermoed ik) moet je minimaal ook aan die 40% rechtstreeks verbruik kunnen geraken. Mits je een beetje uitkijkt hoe je verbruik verspreid is.

Ga je er 6 kW aan batterijen bijzetten, dan haal je in het beste geval zo'n 75% rechtstreeks verbruik.
Maar.......nu nog altijd gaat die investering aan batterijen je evenveel kosten als het voordeel dat je er met die bijkomende 35% (40=>75) gaat kunnen uithalen op 10-12 jaar, eigenlijk een "nuloperatie".
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

delmoral
Lid geworden op: 29 okt 2006, 09:41
Locatie: meeuwen

29 okt 2023, 11:27

Ik heb tevens accumulatie met speciale teller en daardoor kan ik mijn terugdraaiende teller behouden tot 2028.
Mijn zonnepanelen brengen genoeg op voor mijn gewoon stroomverbruik , maar in de wintertijd is het een minieme opbrengst.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

29 okt 2023, 12:38

delmoral schreef:
29 okt 2023, 11:27
Ik heb tevens accumulatie met speciale teller en daardoor kan ik mijn terugdraaiende teller behouden tot 2028.
Je bedoelt dan de exclusieve nachtteller veronderstel ik, dat kan zijn dat je die kan behouden tot 2028.
Maar voor zover ik kan uitmaken wordt je gewone teller ook vervangen ten laatste in 2025.

Gewone teller en exclusieve nachtteller zijn 2 aparte circuits, je zonnepanelen zijn normaal gezien aangesloten op het circuit van de gewone teller en bijgevolg zal de nachtteller nooit achteruit draaien.
Met je zonnepanelen ben je dus niks i.v.m. de nachtteller/accumulatie.
Dat is wat ik er kan van uitmaken.
delmoral schreef:
29 okt 2023, 11:27
Mijn zonnepanelen brengen genoeg op voor mijn gewoon stroomverbruik , maar in de wintertijd is het een minieme opbrengst.
Met een omvormer van 5 kVA zal dat max. rond de 100-150 kWh hangen voor de maanden Dec. & Jan. vermoed ik.......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

delmoral
Lid geworden op: 29 okt 2006, 09:41
Locatie: meeuwen

29 okt 2023, 17:29

Op 06-08-23 was er een bericht van Vlaanderen BE ( Afbouw excl. nacht en steunmaatregelen )
Wie exclusief nacht heeft en nog geen digitale meter, kan de plaatsing uitstellen onder bepaalde voorwaarden tot 01 jan 28 . De mogelijkheid tot uitstel vervalt als :
--- Er nieuwe zonnepanelen oeplaatst worden of uitgebreid,
--- Uw zonnepanelen al 15 j een terugdraaiende teller hebben
--- Uw bestaande klassieke meter defect is
--- Er omwille van technische redenen een digitale meter moet geplaatst worden

Wie reeds een digitale meter heeft ,kan dit niet meer veranderen