problemen in bloembakken

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

blauwe bisschop
Lid geworden op: 04 mei 2015, 21:27
Locatie: essen

04 jul 2019, 19:39

Ik heb bloembakken in de zon voor de veranda staan. Sommige planten gaan plots dood. Men had me gezegd dat ik de afvoer 2 cm hoog moest maken en steentjes onderin maar dan lijkt het wel erger te worden.
Een foto in bijlage.
Afbeelding

Afbeelding

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

05 jul 2019, 06:22

U schrijft het zelf : in de zon ! Staan letterlijk te verschroeien , ook de weerkaatsing van de zon in het glas , bovendien in plastiek bakken !
Zorg voor schaduw weg van muren en glas , deze extreme temperaturen van + 30° is dodelijk op die plaats ...Gebruik stenen ( geen plastieken ) bloembakken , giet 's avonds of in de vroegte....
Doe wel en zie niet om !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 jul 2019, 06:33

Wat wel verwonderlijk is op foto 1 staan alle bloemen voor het glas in de zon en aan de ene kant gaan de bloemen kapot en de andere kant niet ( gans de bak staat toch in de verschroeiende zon).
Denk dat het een andere oorzaak is maar zou niet durven zeggen met zekerheid wat, bvb een kat die regelmatig daar aan de ene kant urineert, larven van een of andere vlinder die de wortels aantast, ook kans op mieren die aan die ene kant van de bak zitten? :wink:

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

05 jul 2019, 20:34

Zo te zien zijn het zandsurfinia's. Die mag je niet één keer vergeten te gieten of ze zijn er aan.
En inderdaad plastiek bakken knal in de zon en tegen glas dat is vragen om verbranden.
dat d enen kant miserabel is en de andere kant niet kan ook zijn omdat die goede kant misschien iets langer schaduw heeft op een of ander moment van de dag.
Al eens nagekeken op luis?

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

06 jul 2019, 00:58

Vergeef me mijn onwetendheid, maar wat is er mis met plastieken bloembakken? Bij mij hebben die altijd hun dienst gedaan ... MITS het doorboren van de bodem met enkele gaten om een teveel aan water te kunnen "lossen". Graag bereid om iets bij te leren!

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

06 jul 2019, 07:31

Paca schreef:
06 jul 2019, 00:58
Vergeef me mijn onwetendheid, maar wat is er mis met plastieken bloembakken? Bij mij hebben die altijd hun dienst gedaan ... MITS het doorboren van de bodem met enkele gaten om een teveel aan water te kunnen "lossen". Graag bereid om iets bij te leren!
Toch logisch dat plastiek feller opwarmt dan stenen bloembakken ! Ook veel snellere uitdroging van de grond...... :idea: Ik verwijder steeds mijn bloembakken bij extreme temperaturen en plaats ze in de schaduw....
Doe wel en zie niet om !

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

06 jul 2019, 11:53

Ik ben de hele zomer al aan het rondzeulen met een hangpot surfinia die normaal aan de muur hangt, maar daar is het nu veel te warm. En gieten, gieten,...Plastiek pot... :oops:
Bon waar is dat ding naartoe om foto's in te voegen? Dat lukt dus niet meer...

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

06 jul 2019, 11:54

Afbeelding

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

06 jul 2019, 14:44

Als het anjertjes zijn in je bloembakken, dan is het normaal dat die verdrogen.
Die van u zijn verbrandt nu, daar vrees ik voor.
Maar anders is met veel geduld en wachten nog wat te bereiken.

blauwe bisschop
Lid geworden op: 04 mei 2015, 21:27
Locatie: essen

17 jul 2019, 21:08

Bedankt allemaal voor jullie antwoord. Ben even uit circulatie geweest.
Er zijn geen insecten of iets dergelijks. Trouwens vorig jaar was het ook al zo.
Er is ongeveer de helft die nu zeer mooi zijn , de andere helft is afgestorven. Er waren purperen en witte, de purperen zijn allemaal eerst afgestorven.
Heeft iemand een idee welke bloemen op die plaats beter zouden tieren ? Kan de plaats niet veranderen natuurlijk, ze staan in de volle zon. Ga al beginnen met stenen bakken.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

17 jul 2019, 22:25

Probeer eens lantana


[img]uploads/8bece3ab6739e72b115cc33fd9fe7cb5.jpeg[/img

Bon deze kluns is erin geslaagd de afbeelding twee keer te uploaden, maar weet niet hoe de tweede te verwijderen.Het zijn heel zonminnende planten die het heel goed doen bij weer zoals het nu is. Je hebt ze in heel veel verschillende kleuren. Ook in wit.Ik heb ze verleden jaar gecombineerd met staande pellargonium.
Ze waren bedoeld voor op het graf van ons moeke, maar daar stonden de astertjes van het jaar daarvoor nog zo mooi dat we ze hebben laten staan.
Bijlagen
Unknown.jpeg
Unknown.jpeg (29.99 KiB) 1659 keer bekeken

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

17 jul 2019, 22:27

Afbeelding


foto van de witte lantana:

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

18 jul 2019, 01:16

Nu ik heb ook een terras aan de voorkant met volle zon, Verleden jaar had ik dat ook voor, de helft was heel de zomer OK en dan anderen verwelkten zienderogen. Allemaal gelijke behandeling gehad, maar links en rechts in de hoek van het terrassen , wel in grote plastieken potten , al jaren. Ik ben nu overgeschakeld op kleine bomen met bloemen, ( oleanders 1 m hoog) en die floreren ongelooflijk goed, volgend jaar zet ik er in alle bakken ( 4 ) Enige nadeel, ze moeten in de winter binnen, maar ja dat is maar 2 keer sleuren.