ik zoek een degelijk middel tegen de buksusmot

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

u790105
Lid geworden op: 19 okt 2006, 16:39
Locatie: mesen

30 aug 2019, 14:59

ik heb een klein buksushaagje en heb veel last van buskusmot
weet iemand een goed middel om die buskusmot te bestrijden

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

01 sep 2019, 15:01

Buxus haagje wegdoen , alles gaat kapot.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

02 sep 2019, 15:50

In elk goed tuincentrum zijn er goede producten tegen de buxusmot te bekomen.Let wel : je moet die geregeld opnieuw sproeien, want enkel de aanwezige rupsen worden er mee verdelgd.
En misschien overwegen of het sop de kool werd waard is : uiteindelijk ga je er misschien meer geld insteken aan bestrijdingsmiddel dan de hele haag waard is; Persoonlijk heb ik ook enkele buxusplanten verwijderd en vervangen door andere planten.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 sep 2019, 11:40

>>> containerpark <<<

u790105 wij hebben de strijd verloren er zijn te veel motten en steeds minder buxus … uiteindelijk zal ze wel weer verdwijnen, als alles is opgegeten. Tenzij ze een andere plant uit onze Vlaamse voortuin gaat lusten. :wink:

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

04 sep 2019, 12:27

1liter azijn op 10liter water en spuiten maar ,doe dit wekelijks ook bij mijn schoonzoon
Bij mijn buren alles kapot
Vergif werkt wel langer,maar niet goed voor vogeltjes
Maar die paar minuten om alles te spuiten

u790105
Lid geworden op: 19 okt 2006, 16:39
Locatie: mesen

05 sep 2019, 08:06

dank aan iedereen voor de goede informatie

krieltje
Lid geworden op: 09 mei 2007, 16:58

12 sep 2019, 09:53

Spuiten tegen die buxusmot is een ramp voor de vogeltjes en andere nuttige insecten.
De dode larven worden ook gevoederd aan bv kleine meesjes met gevolg doode vogeltjes in het nest !
Ikzelf heb veel buxus staan die er goed bijstaat en spuit niet.
Doch op gepaste tijden spuit ik de buxus grondig met de hogedrukreiniger....
Al wat er niet thuishoort vliegt er uit , .
Drastisch ? mss , maar wel efficient

Groeten
Krieltje

mary-lou
Lid geworden op: 13 nov 2019, 16:31

13 nov 2019, 16:48

Weet er iemand raad ? wat moet ik doen met snoeisel waar rupsen inzitten ?
Geduld hebben en één jaar wachten ? (verbranden mag niet meer, ? denk ik )
Hier staat de buxus nog goed , heeft het goed overleefd, maar er zijn ook struikjes kapot gegaan

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

13 nov 2019, 17:10

mary-lou schreef:
13 nov 2019, 16:48
Weet er iemand raad ? wat moet ik doen met snoeisel waar rupsen inzitten ?
Geduld hebben en één jaar wachten ? (verbranden mag niet meer, ? denk ik )
Hier staat de buxus nog goed , heeft het goed overleefd, maar er zijn ook struikjes kapot gegaan
Als de hoeveelheid snoeisel niet te groot is kan je het misschien in een grote ton met water doen en de rupsen op die manier verdrinken.Daarna het snoeisel verwijderen zoals je met ander snoeisel doet ( ik weet niet welke jou mogelijkheden zijn )

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

15 nov 2019, 07:11

Alleszins de buxusplant(en) niet al te voorbarig = (met wortel en al) - uittrekken .
Want die mottige rupsen vreten enkel aan de blaadjes en de plant zelf kan zich langzaam herstellen....

Er eens krachtig met 'n waterstraal (desnoods hoge druk) doorheen spuiten, verjaagt al veel venijn.

In mijn tuin staan nogal wat buxusplanten en slechts één ervan is lichtjes aangetast.
Maar alles herstelt zich (langzaam maar zeker...)

P.s.: Spijtig genoeg, zijn niet enkel de meesjes als vaste tuinvrienden in aantal verminderd, maar ook de merels zijn in geen velden te bespeuren.
Enkel de (momenteel "solitair" levende) roodborst helpt me nog, hoewel de heggenmusjes ook dapper de tuin doorkruisen, maar zij zijn eerder zaadeters.

Hobo

mary-lou
Lid geworden op: 13 nov 2019, 16:31

20 nov 2019, 16:05

Hebben jullie al eens goed gekeken naar jullie buxus ?
Hier stond hij mooi, (de meeste struiken) maar toen ik ging kijken naar de kleinere blaadjes, schrok ik toch te zien dat er zoveel blaadjes aan elkaar waren geplakt, toen ik ze van elkaar trok , zag ik een heel klein rupsje, vier mm lang , een naald dik, al klaar zitten voor volgend jaar !
Daarom heb ik in oktober nog gesnoeid, nu maar hopen dat ik niet te veel heb weg gesnoeid .
Heel de omgeving hier heeft de buxus uitgetrokken ,
Met het snoeisel (zeven zakken )zal ik wachten, ergens plaatsen in de tuin waar het niet stoort, achter het tuinhuisje bvb , en volgend jaar uitstrooien.
Groetjes !

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

20 nov 2019, 17:10

Het snoeisel bewaren met de rupsjes erin en dan volgend jaar uitstrooien ?

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

20 nov 2019, 19:47

flupke2 schreef:
20 nov 2019, 17:10
Het snoeisel bewaren met de rupsjes erin en dan volgend jaar uitstrooien ?
Das een goeie, daaraan zie je hoe sommige mensen toch ..............................
wij liggen hier plat van het lachen met mary-lou haar laatste zin.

:lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

mary-lou
Lid geworden op: 13 nov 2019, 16:31

21 nov 2019, 11:32

Gejaagd , door de wind !
Niet gecremeerd ,
maar vergaan tot compost,

lafrance
Lid geworden op: 27 mar 2019, 13:27

21 nov 2019, 15:47

Vorig jaar oktober hebben we alle buxus met de grond gelijk gemaakt, ook enkele prachtexemplaren op stam (na 2 jaar behandelen met biologische en andere middelen, zonder succes) - alles verbrand. Na de winter zijn ze weer vrolijk beginnen groeien, zelfs meer dan normaal; want die planten hebben natuurlijk een groot wortelgestel, dat waren geen nieuwe jonge plantjes. Nog geen aantasting gezien - op naar volgend jaar.
We hebben trouwens eenzelfde probleem met de palmbomen; ze worden aangetast door een eieren leggende vlinder, de larven eten het hart van de palmboom en die sterft af. Bestrijdingsmiddelen helpen matig. We hakken ze allemaal om, spijtig want we hebben ze gekweekt van zaad en ze zijn meters hoog. We herbeginnen de kweek met nieuw zaad en zullen ze - ge zien onze leeftijd - waarschijnlijk nooit meer volwassen zien.
17 jaar geleden was er in de streek een ernstige aantasting op de tamme kastanjebomen van 2 soorten virus. De ziekte is weggeëbt ongeveer 3 jaar later. We hopen dat het de buxus en de palm zo vergaat.