aar Jaar oude rhododendron krijgt op enkele dagen bruine bladeren.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

20 apr 2020, 11:41

Vorig jaar een paar rhododendrons geplant en die hebben het blijkbaar moeilijk. Vorig jaar nog werden er gaten gegeten in de bladeren waardoor een halve kant van de struiken afgestorven is.. Nu krijgen verschillende bladeren van de nerf te beginnen naar buiten toe een bruine kleur. Er staan wel heel dikke bloemknoppen in. Normaal gezien zou de grond moeten goed zijn want ze staan in tuinturf en boven op de omliggende grond ligt een pak coniferen haksel. Ze zijn ook regelmatig voorzien van regenwater. Weet iemand raad????
De zon is gratis voor iedereen

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

23 apr 2020, 09:25

Zulke problemen liggen in het algemeen oftewel aan ongeschikte grond voor de plant (tekort aan specifieke voedingsbestanddelen, te nat, te droog) of aan een aantasting door insecten, schimmels of virussen. Of omdat de plant niet op zijn geschikte plaats staat (te schaduwrijk, volle zon).
De grond zou OK zijn volgens u.
Dan denk ik eerder in de richting van een ziekte.
Neem enkele foto's, knip eventueel een takje af en ga er mee naar een Aveve of een tuincentrum met kwekerij.
Mogelijks hebben die een idee.
Wel oppassen want die gaan u bij voorkeur iets proberen te verkopen natuurlijk, ook al zijn ze niet zeker dat het de juiste oplossing is.
Of bestaan er geen fora specifiek voor Rhododendrons?

Bij mij in de tuin zijn de kleine Rhodondendronstruiken ook zo goed als allemaal afgestorven.
Ik vermoed door volle zon en droge grond.
Maar in de omgeving staan de grote Rhodostruiken, als afboording rond beboste domeinen, heel weelderig en groen zonder aantastingen.
Onder een bladerdek schijnen ze het beter te doen.

En meestal is het ook zo dat hoe intensiever de soort gecultiveerd is, des te vatbaar is ze voor ziekten.
Dat geldt voor sierplanten, en ook voor dierenrassen.
Men cultiveert op een gewenst uiterlijk kenmerk (bijvoorbeeld kleur, geur of grootte van de bloemen), maar de levenskracht van de soort verwaarloost men en die lijdt daar dan onder.
Ondank is 's werelds loon

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

23 apr 2020, 11:03

Major domus bedankt voor uw antwoord hoor. Ik ga toch de grond nog eens testen op zuurtegraad. Ondertussen heb ik vernomen dat het een insect is en dat vreet ook gaten in de bladeren. Gisterenavond iets op gesproeid en deze avond nog eens . Dan afwachten of het gedaan is.
De zon is gratis voor iedereen

hendrikjozef
Lid geworden op: 29 apr 2009, 12:08
Locatie: genk

23 apr 2020, 11:19

eens controleren wat er allemaal in dat "haksel" zit, als er iets in zit van buxus, coniferen (thuyias ? naam is mischien niet goed geschreven) en door regen of water geven sijpelt er iets de grond (rood spinnetje, aftreksel van de thuyas) waar ze niet tegen kunnen. zelf aan de hand gehad, haksel weggedaan en na zekere tijd alles terug in orde

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

23 apr 2020, 12:19

2 jaar geleden had ik iets dergelijks aan mijn rhododendron . Het is een zeer grote stuik , makkelijk 5 meter hoog . Plots begonnen ook daar de bladeren op EEN DEEL VAN de takken en die takken zelf te verdrogen. Ik heb toen al die takken radikaal weggesneden en gehoopt dat de rest in orde zou blijven. Dat laatste is dus gelukt, momenteel ziet enkel wie het weet nog dat er iets aan die stuik mis geweest is . Hij is prachtig opnieuw uitgeschoten

renzo
Lid geworden op: 25 jan 2003, 06:39

23 apr 2020, 17:04

Gaten in de bladeren zijn insecten, maar afsterven van de bladeren is meestal droogte, de planten staan in turf, als het enkel turf is is het niet zo best, je giet dan en denkt het is ok, maar turf alvorens die goed nat is neemt enorm veel water op. Een plant die te droog staat neemt geen eten op en verzwakt. Geschikte korrel strooien en eens overdrijven met water geven, misschien zijn ze dan nog te redden, het zijn normaal wel sterke planten.
Ook nooit enkel turf gebruiken, altijd mengen met de grond die uit het plantgat komt of andere goede tuingrond.