Wit spinsel op taxus

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Livia07
Lid geworden op: 09 nov 2010, 13:48
Locatie: Destelbergen

27 jun 2020, 14:47

Hallo,
Ik heb al een paar jaar een probleem met sommige planten in mijn tuin.
Er verschijnen regelmatig witte plakkerige spinsels op mijn buxus maar vooral op mijn taxushaag vooral bij warm vochtig weer.(Niet alleen bij mij maar ook elders in de omgeving)
Ik ben al naar tuincentra geweest om producten maar niets helpt. Ik tracht ze regelmatig handmatig te verwijderen maar ze komen terug.
Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel
Dank
Grafiek is pas kunst

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 jun 2020, 16:19

Dat zijn luizen die beestjes leven van de plantensappen , de honingdauw die daarin zit wordt afgescheiden als een plakkerig iets.
Als er doffe bladeren te zien zijn het mijten die laten spinsel draden achter aan de onderkant van het blad.
De meest eenvoudige manier om er van af te geraken is met een harde waterstraal de luizen gewoon uit de planten spuiten.
Bespuiten met zeepsop is ook nog een middel.
Als het te ver gezet is gebruik dan Calypso garden of Multisect.
Na de bespuiting wordt dit opgenomen door de bladeren vandaar naar de sappen en de insecticide wordt zo opgenomen door de beestjes en dat is fataal. degene die rechtstreeks bespoten zijn hebben een korter leven.
In het voorjaar moet je al opletten dat aan de onderkant van de blaadjes geen eitjes hangen als je dan direkt optreed heb je achteraf minder werk om ze kwijt te geraken.