Bewaren van aardappelen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

04 nov 2020, 09:23

weet er iemand waar men best aardappelen, verpakt in een netzak, kan bewaren voor de winter, in de garage die half open blijft staan of in de kelder waar het konstant 15° is ? en moeten ze in de zak blijven of niet ?
graag reactie.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 nov 2020, 09:30

Als het bewaaraardappelen zijn liefst in het donker bij een graad of zeven.
Opletten niet in een te vochtige plaats anders heb je schimmelvorming en rotting.
Gooi ze ook niet te ruw op hun plaats of krijgen gemakkelijk blauwe plekken dieals je ze kookt bruin - zwart uitslaan wat er ook niet smakelijk uit ziet.
Vroeger weet ik nog dat bij een grote hoeveelheid ze gepoeierd werden tegen de uitlopers.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

04 nov 2020, 09:49

Hier staan ze in onze veranda in een bananendoos (chiquitas) én overdekt met een zwarte plastieken zak. Winter en zomer staan die daar én zelfs met de grootste vries hebben we nog geen bevroren aardappelen gehad.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

04 nov 2020, 11:02

Zo heb ik het altijd gehoord en zo doen de aardappelboeren het ook en het is simpel te onthouden.
Wil je de aardappelen LANG bewaren zet ze dan : droog, koel en afgeschermd van licht. En als je kan koop dan liefst ongewassen aardappelen.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

11 nov 2020, 07:19

Toch wel eens controleren over geen rottende tussen ligt....kan andere aantasten ! Poederen is verboden bij de producenten ( Europees geregeld ) Worden nu vergast in speciale opbergloodsen ! Er kan dus geen vorming meer zijn van scheuten .....
Doe wel en zie niet om !

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

11 nov 2020, 09:45

dat is al een goede zaak dat er geen scheuten meer gevormd worden want moest altijd veel wegsmijten, maar waar bewaar ik ze nu het beste : in de garage waar het in de winter vriest of in de kelder waar het 15° is ? en afdekken of niet ?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

11 nov 2020, 10:10

Janna schreef:
11 nov 2020, 09:45
dat is al een goede zaak dat er geen scheuten meer gevormd worden want moest altijd veel wegsmijten, maar waar bewaar ik ze nu het beste : in de garage waar het in de winter vriest of in de kelder waar het 15° is ? en afdekken of niet ?
Herlees eens even wat ik al geschreven heb : koel ( dus vorstvrij) , droog en van licht afgeschermd ( anders worden ze soms groen).
Dus in de garage waar het vriest is niet goed, tenzij je ze voldoende tegen vorst kan beschermen. Ook in de kelder is het bij 15° niet ideaal, tenzij het voor korte tijd is ,als je dus geregeld slechts kleinere hoeveelheden koopt die tamelijk snel verbruikt zijn.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

11 nov 2020, 11:34

Onze aardappelen geven nog altijd scheuten hoor! En zelfs onze krieltjes als we ze niet vlug genoeg opwerken geven scheuten. Daarom hoef je je aardappelen uiteraard niet weg te gooien, je snijdt de scheuten er gewoon even uit.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

11 nov 2020, 11:34

Janna schreef:
11 nov 2020, 09:45
dat is al een goede zaak dat er geen scheuten meer gevormd worden want moest altijd veel wegsmijten, maar waar bewaar ik ze nu het beste : in de garage waar het in de winter vriest of in de kelder waar het 15° is ? en afdekken of niet ?
Het antwoord is hier nochtans al gegeven hoor.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

11 nov 2020, 12:00

fregat schreef:
11 nov 2020, 07:19
Toch wel eens controleren over geen rottende tussen ligt....kan andere aantasten ! Poederen is verboden bij de producenten ( Europees geregeld ) Worden nu vergast in speciale opbergloodsen ! Er kan dus geen vorming meer zijn van scheuten .....
Vergassen?? Dat is het eerste dat ik daar over hoor. Gebeurt in elk geval niet bij de 2 grote aardappelboeren die ik ken en regelmatig kom.
Waarmee ik niet gezegd heb dat het niet gebeurt!

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

11 nov 2020, 21:11

flupke2 schreef:
11 nov 2020, 12:00
fregat schreef:
11 nov 2020, 07:19
Toch wel eens controleren over geen rottende tussen ligt....kan andere aantasten ! Poederen is verboden bij de producenten ( Europees geregeld ) Worden nu vergast in speciale opbergloodsen ! Er kan dus geen vorming meer zijn van scheuten .....
Vergassen?? Dat is het eerste dat ik daar over hoor. Gebeurt in elk geval niet bij de 2 grote aardappelboeren die ik ken en regelmatig kom.
Waarmee ik niet gezegd heb dat het niet gebeurt!
Behandeling met Ethyleengas !
Doe wel en zie niet om !