tuinverlichting

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

nemo2020
Lid geworden op: 18 jan 2009, 17:33

28 jan 2021, 11:23

IK heb enige tijd geleden een halogeen tuinspot geplaatst. Geen 14 dagen later was ze stuk en kreeg onder garantie een nieuwe die ook binnen de week stuk was . Ik heb nu een derde maar durf ze niet goed te installeren omdat ik vrees dat ze het ook niet lang zal uithouden.
Waar zou dat aan kunnen liggen? Scheelt er iets aan de leidingen ?
Wie weet raad?
Bedankt voor enig advies.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 jan 2021, 16:51

branden die lampen op 220v?
Meestal gaan ze door de inschakelpiek kapot.
Bij de 12V versie heb je daar geen last van, omdat de transformator als een soort stroombegrenzer dienst doet.
(Bij inschakelen zakt gewoon de spanning even wat in, omdat de trafo de hoge stroom niet kan leveren).
Maar misschien weten anderen op dit forum een andere reden.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 jan 2021, 19:14

Gewoon overschakelen op LED
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

29 jan 2021, 06:35

Ik heb al enkele jaren mijn tuin-spots met halogeen afgevoerd.
Die gaven licht maar ook (te) veel warmte!

Intussen hangen er rondom de woning LED spots van STEINEL.

Nu kan daar na een tijd ook wel wat mee mislopen.
Als er een schakeling tussen staat, die kan ingesteld worden op licht of donker
en ook de tijdsduur, dat de lamp blijft branden, wanneer iemand er langs loopt kan dat wel last bezorgen.
Soms is hevige regen al een trigger en als de kat van de buren er langs loopt schakelen ze ook in!
Vervelender is dat zelfs een onnozele spin, - die er een web begin te weven -
ook de sensor van de lamp kan triggeren.
Momenteel schakel ik de spots manueel in en/of uit zonder die sensoren ertussen.

Ps.: Waar de vroegere halogeen-spots met een metalen kast errond waren (tegen de hitte)
zij die Steinel-spots van kunststof (LED geeft geen warmte)
en gaat de behuizing in weer en wind veel langer mee!

H.

nemo2020
Lid geworden op: 18 jan 2009, 17:33

29 jan 2021, 17:12

Ik moet bij deze iets rechtzetten: het gaat hier inderdaad over een L E D spot (geen hallogeen) waarvan ik er 2 onmiddellijk stuk had en de 3de niet durf te plaatsen. Ik denk ook dat ik de oplossing gelezen heb op de installatie onderrichting nl de aansluiting moet zijn dat de +draad aan de + en de - draad - moet gekoppeld worden. daar had ik bij de vorigen niet aan gedacht.
Toch allen bedankt voor uw berichtjes