Slakken

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

12 jun 2021, 00:54

We kennen allen wel de korreltjes tegen de slakkenpopulatie.
Heb het zelf ook wel eens gebruikt maar heb schrik dat mijn huidige hond het gaat ervaren als lekkere snoepjes.
Bestaat er niets dat men rechtstreeks op het blad kan spuiten? Mijn winterrozen (Helleborus) worden nu opgevreten met huid en haar.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

12 jun 2021, 08:12

Paca schreef:
12 jun 2021, 00:54
We kennen allen wel de korreltjes tegen de slakkenpopulatie.
Heb het zelf ook wel eens gebruikt maar heb schrik dat mijn huidige hond het gaat ervaren als lekkere snoepjes.
Bestaat er niets dat men rechtstreeks op het blad kan spuiten? Mijn winterrozen (Helleborus) worden nu opgevreten met huid en haar.
Neem een ronde glazen of plastieken pot graaf die in tot juist boven de aarde en kap daar een trappist in of bier van hoge gisting (goe bier hé het is het gist dat belangrijk is), leg daar schuin iets over dat er niet veel vuil of regen in kan.
De volgende morgen ligt uw glazen bokaal vol zatte slakken die zich dood gezopen hebben.
Neen man dat werkt echt, probeer maar.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

13 jun 2021, 00:33

Dank u Benq!
Spijtig van de goede Trappist (of evenwaardige drank) maar zal het proberen hoor.
Ik kan me evenwel niet van de indruk ontdoen dat er niet enig "spuitmiddel" zou bestaan om de gulzigaards in het zand te laten bijten;

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

13 jun 2021, 06:04

Leg een laag mulch rond de planten tegen slakken
Gebruik grove mulch (houtsnippers) of plakkerige mulch (je afgereden gras) om de grond te bedekken. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap: je grond droogt niet uit en de slakken haten dit spul.

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

13 jun 2021, 18:07

De volgende morgen ligt uw glazen bokaal vol zatte slakken die zich dood gezopen hebben
:D

Da's een goeie tip benq ..

Of hier eens lezen ...Paca

https://www.tantekaat.be/tip/ecologisch ... estrijden/

Zoals eierschalen, grint, fijn gemaakte schelpen zegt "tante Kaat !!
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

14 jun 2021, 08:16

wardje schreef:
13 jun 2021, 06:04
Leg een laag mulch rond de planten tegen slakken
Gebruik grove mulch (houtsnippers) of plakkerige mulch (je afgereden gras) om de grond te bedekken. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap: je grond droogt niet uit en de slakken haten dit spul.
Das waar, maar ondertussen blijft de plaag van slakken wel,
ze kweken zoals de konijnen

Kwestie mulch - houtsnippers - schors en andere bodem bededekkers let daar mee op voor uw planten,
Deze verzuren de grond en de bloempjes en bepaalde andere planten kunnen daar niet tegen.

Als je echt iets wil om tussen uw dure plantjes te leggen om onkruid tegen te houden en de grond goed vochtig blijft kan je beter Cocover gebruiken (geen Cacaodoppen) dat is de bast van kokosnoten is iets duurder maar verzuurd de grond niet.
zo een zak kost algauw rond de 18 euro voor 70 liter maar je kan die ook los kopen of in bulk onder de naam cocochips 12/24 verpakking van 180 liter, deze zakken zijn vacuüm getrokken en zijn ongeveer 70 cm in vierkant, zo een zak kost dan rond de 23 euro dus een groot prijsverschil, los in een aanhangwagen is het nog goedkoper.

Schors en die andere bodem bededekkers kan je beter gebruiken als wandelwegen of waar geen beplanting staat,
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 jun 2021, 19:25

Zou echt niet weten waarom houtsnippers uw land zou verzuren of dat uw planten daar nadeel van ondervinden.
Dat gemaaid gras giet je ook geen 10 cm dik nietwaar, uw probleem was dat je bang was dat je hond die korrels zou aanzien als snoepjes.
Tja je kan ze nog altijd dronken maken en als je hond het bier op likt heeft hij ook een kater dus dat vormt ook geen probleem, het beestje mag zich ook eens amuseren.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

15 jun 2021, 08:40

wardje schreef:
14 jun 2021, 19:25
Zou echt niet weten waarom houtsnippers uw land zou verzuren of dat uw planten daar nadeel van ondervinden.
Dat gemaaid gras giet je ook geen 10 cm dik nietwaar, uw probleem was dat je bang was dat je hond die korrels zou aanzien als snoepjes.
Tja je kan ze nog altijd dronken maken en als je hond het bier op likt heeft hij ook een kater dus dat vormt ook geen probleem, het beestje mag zich ook eens amuseren.
Kwestie die houtsnippers heb ik verkeerd uitgedrukt, het zijn niet de takken van uw eigen hof die je laat of zelf haksel maar ik bedoelde de ordinaire goedkope zakken soms zelfs die gekleurde rommel van 3 tot max 4 euro per grote zak.

Als je naar de winkel gaat lees dan op de achterkant wat op de zak staat.
Verzuurd de grond
Of
Verzuurd de grond niet

Maar zij nu eerlijk wie leest de informatie op de zak?
Men kijkt alleen naar de foto op de zak, wauw das mooi, die nemen we mee.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 jun 2021, 09:04

Ja niemand leest dat ,het oogt mooi maar daar houd het dan mee op , want dat is allemaal behandeld met stoffen om die kleur te bekomen , daar heb je wel gelijk, maar wat houtsnippers ( naturel) zal wel geen kwaad kunnen je ziet dat overal opduiken met nog een worteldoek eronder om het onkruid te slim af te zijn.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

16 jun 2021, 05:51

In geval van huisjesslakken...
Wees blij als er (zoals in mijn tuin) lijsters langs komen!
Op de tegels rond mijn tuinhuis, vind ik regelmatig kapot geslagen slakkenhuisjes.
Dat is het werk van de lijsters!

H.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

16 jun 2021, 06:53

Hobo schreef:
16 jun 2021, 05:51
In geval van huisjesslakken...
Wees blij als er (zoals in mijn tuin) lijsters langs komen!
Op de tegels rond mijn tuinhuis, vind ik regelmatig kapot geslagen slakkenhuisjes.
Dat is het werk van de lijsters!

H.
De juiste benaming is : lijstersmidse !
Doe wel en zie niet om !

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

17 jun 2021, 00:07

We gaan ze aan hun vel zitten!
Dank aan allen.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 jun 2021, 08:23

Paca schreef:
17 jun 2021, 00:07
We gaan ze aan hun vel zitten!
Dank aan allen.
probeer eens met bier dicht aan uw plant zelf, en laat iets weten a.u.b.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 jun 2021, 09:11

Plant gaat een kater hebben :P :P

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 jun 2021, 19:30

wardje schreef:
17 jun 2021, 09:11
Plant gaat een kater hebben :P :P
at hem naast het potje giet bestaat die kans, :wink:
hij zal wel een pot met grote opening nemen zekers
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: