Tortelduiven

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

surfinia
Lid geworden op: 21 nov 2005, 20:57
Locatie: Diksmuide

03 mei 2023, 20:20

Hallo
Verleden jaar krioelde het hier van de tortelduifjes.Momenteel geen enkele meer te zien,en dit ver in de omtrek. Wat is er gaande?
Ervaring is de som van je gemaakte fouten

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

07 mei 2023, 11:36

Terwijl er tientallen bosduiven in de Leylandii bomen nesten maken, duikt slechts af een toe één koppeltje tortels op o.a. in een erg hoge en breed uitgegroeide beuk.
Maar dat éne koppeltje maakt onophoudelijk lawaai.
En wijkt niet bij even in de handen klappen of wat dan ook.

Zelfs doorheen extra isolerend glas blijf ik ze binnenshuis horen en nu met dat stom zg. zomeruur is 't nog vervelender. :twisted:

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

19 mei 2023, 06:55

surfinia schreef:
03 mei 2023, 20:20
Hallo
Verleden jaar krioelde het hier van de tortelduifjes.Momenteel geen enkele meer te zien,en dit ver in de omtrek. Wat is er gaande?
Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor het verdwijnen van een populatie Turkse tortels .Zoals je weet komt er vogelgriep voor , dat is een eerste mogelijkheid . Ze kunnen ook weggevangen zijn door een kippenhouder en wellicht gedood !
Onder duiven komt ook de ziekte het " geel " voor . Zeer besmettelijk , lopen ze meestal op door besmet voer , vooral bij nat weer . De mogelijkheid bestaat ook dat er roofvogels in uw buurt verblijven ( slechtvalk , sperwer ) Dan gaan Turkse tortels zich verplaatsen door de constante dreiging .
Ik weet het veel mogelijkheden.......
Doe wel en zie niet om !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

22 mei 2023, 16:36

Ik dacht ook gezien te hebben,
dat Turkse tortels een nogal sterk ontwikkeld libido hebben
en dus wel heel vaak op en af elkaar wippen... :oops:

H.

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

22 mei 2023, 18:37

Hobo schreef:
07 mei 2023, 11:36
en nu met dat stom zg. zomeruur is 't nog vervelender. :twisted:
Dan beginnen ze toch net een uur later te roepen.
6 uur 's ochtends zomeruur = 5 uur 's ochtends winteruur
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus

Shewa
Lid geworden op: 08 jan 2005, 13:28
Locatie: Overijse

31 mei 2023, 22:35

Vandaag de eerste tortelduiven op bezoek gehad :)
weer een stap vooruit

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

06 jun 2023, 10:56

Hobo schreef:
22 mei 2023, 16:36
Ik dacht ook gezien te hebben,
dat Turkse tortels een nogal sterk ontwikkeld libido hebben
en dus wel heel vaak op en af elkaar wippen... :oops:

H.
Dat is typisch voor alle duivensoorten ! Sommigen slagen er in van drie zelfs vier broedsels op te kweken ! Veel jonge sterven in het wild in de eerste zes maand van hun leven !
Doe wel en zie niet om !