Twee legkippen gestorven

Hier kan je praten, vragen stellen en discussiëren over huisdieren. Alle dieren: honden, katten, vissen, konijnen, cavia's, fretjes, kanaries, enz.

Wannesto
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:28
Locatie: Belgie

28 mei 2020, 07:33

Hallo
Ik heb twee legkippen die in 3 dagen tijd alle twee gestorven zijn . Ze lagen dood in het hok .Was wel op te merken dat er nog weinig beweging in zat de laatste dagen . Stonden lange tijd stil . Ik zie nergens sporen van bloed of zoiets . Ik heb geen vermoeden wat de oorzaak zou kunnen zijn !

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

28 mei 2020, 08:20

Bloedluizen in het hok? Die zuigen de kip leeg.

Wannesto
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:28
Locatie: Belgie

28 mei 2020, 15:53

Bedankt
Nochtans spuit ik om de veertien dagen in het hok met Itec Spray

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

28 mei 2020, 23:02

Vermits het er twee zijn, kan de oorzaak niet bij een fysiologisch probleem van één kip liggen.
In 't oog houden of de andere ook niet omvallen.
Ik zou bijvoorbeeld ook eens denken aan vergiftiging.
Is het voer hetzelfde gebleven?
Is het water OK? (chemische of microbiologische vervuiling?)
Is er gesproeid met herbiciden, insecticiden, in de nabijheid?
Ondank is 's werelds loon

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

07 jun 2020, 07:25

Hoe oud waren uw kippen ? Er was duidelijk wat aan de hand als ze veel stil stonden ! Een goede aanwijzing over de gezondheid van kippen is de kleur van de kam en lellen....Als die verbleking vertoond ( niet mooi rood ) of vervuilde kont zijn de dieren ziek ! Het is uiteraard gissen naar de oorzaak !
Groot gevaar is beschimmeld voer , vervuiling door ratten en of muizen ( uitwerpselen en urine in het voer )
Besmette bodem .....Coccidiose , wormen enz....
Bij aanschaf nieuwe dieren alles grondig ontsmetten , grond afvoeren , en verversen , oude kippen verwijderen ......
Doe wel en zie niet om !