Een hond voelt/hoort/ruikt mij zonder mij te zien

Hier kan je praten, vragen stellen en discussiëren over huisdieren. Alle dieren: honden, katten, vissen, konijnen, cavia's, fretjes, kanaries, enz.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

11 jul 2021, 21:54

Amper in de ingang zonder dat de hond mij ziet begint die al te blaffen.
-Voelt die met zijn voeten zoals een olifant?
-Hoort hij de lagere frequenties die ik niet hoor zoals een aankomende aardbeving die ze veel vroeger dan ons horen aankomen?
-Zo hard stink ik niet zou ik denken, of zou er een zone van geur rond mij hangen?
Tot hij mij zag, herkende en stopte met blaffen.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

12 jul 2021, 17:30

Een hond heeft scherpere zintuigen, zoals geur en gehoor = beter dan bij de mens.
Maar qua kleurenspectrum heeft de hond heel wat minder waarnemingsvermogen dan de mens.

Voor levensverwachting scoren honden ook slechter.
Spijts er "opleiding" (voor o.a. gehoorzaamheid) kan worden gegeven aan jonge honden
hebben ze in vergelijk slechts het verstand van een 4-jarig kind.

Hun leeftijd X 7 geeft de levensverwachting in mensenjaren weer.
En kleine hondjes leven meestal langer

Blijkbaar hebben ze wel een goed geheugen, want tijdens mijn wandelingen
herkennen heel wat honden mij, spijts ik sommige al maanden niet meer heb ontmoet...
Ze reageren niet op mijn geur maar mijn stemgeluid....

H.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

13 jul 2021, 22:57

Een hond kent u beter dan jijzelf denkt. Pertang ene gehad die bleef steeds aan de leiband trekken en had er zin in dat ge soms vloekte.
Tot ik een elastistiche snelbinder aan de teugel deed, het schokken was dan weg. Hij werd dan zo moe dat hij ging liggen en keek me aan van ' waarom gij niet moe'. Eenmaal uitgerust begon die weer aan de teugel te trekken(een echt lomp kieken).
Dus ik kom vanachter een hoek vandaan, geur kan het niet zijn, dan moeten het toch voetstappen zijn die hij voelt of hoort.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

14 jul 2021, 08:01

Ik wil hier nog iets aan toevoegen, kan een hond een uurwerk lezen?

Wel jaren geleden, hadden wij een hond, bij het slapengaan bleef deze beneden, en al de binnendeuren bleven open. Zoals velen onder ons hadden wij ook een wekker op het nachtkastje staan en die stond ingesteld op 06u00.

Wel, enkele minuten voor 06u00 hoorden we de hond de houten trap opkomen (zijn nagels maakten dat typische geluid), en hij nam stilletjes plaats aan de zijkant van het bed, wachtend op, ofwel een oog dat wij openden, ofwel de wekker dat rinkelde.

Dan sprong hij op het bed, en werden wij figuurlijk gewassen, zo blij was de hond dat de dag begon omdat hij blijkbaar wist dat na het morgentoilet, een wandeling zou volgen.

Hoe wist die hond welk uur het was?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

14 jul 2021, 08:42

Danny. schreef:
14 jul 2021, 08:01
Ik wil hier nog iets aan toevoegen, kan een hond een uurwerk lezen?
Hoe wist die hond welk uur het was?
Danny
Een hond niet alleen, onze poes ook, slaapt beneden op de zetel en tussen 06.45 en 07.00 uur komt ze alle dagen naar boven en ligt ze te ronken tussen ons, met haar kopje duwt ze onder onze arm om te zeggen komaan this etenstijd
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 jul 2021, 11:40

Eén van de (zwerf)buurpoezen komt dagelijks zijn/haar/? snoepje halen. Blijkbaar verraden de gordijnen wanneer de zoon (na z'n nachtpost) opstaat. Tegen de tijd dat hij beneden komt zit de kat voor de deur.
Wat dan voor de hond van de buren het teken is dat hij een begroeting moet blaffen. :D (waarschijnlijk ruikt die de kat)
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

14 jul 2021, 15:12

benq schreef:
14 jul 2021, 08:42
Danny. schreef:
14 jul 2021, 08:01
Ik wil hier nog iets aan toevoegen, kan een hond een uurwerk lezen?
Hoe wist die hond welk uur het was?
Danny
Een hond niet alleen, onze poes ook, slaapt beneden op de zetel en tussen 06.45 en 07.00 uur komt ze alle dagen naar boven en ligt ze te ronken tussen ons, met haar kopje duwt ze onder onze arm om te zeggen komaan this etenstijd
Een hond kan alleszins geen uurwerk lezen...
Want soms heeft een hond die nieuw in een gezin komt,
verlatingsangst en begint te huilen vanaf hij alleen in huis is.
De oplossing voor het baasje is dan
weg te gaan maar niet te lang weg te blijven...
en telkens weer iets langer weg te blijven...
Het dier went dan aan die afwezigheid en is op den duur gerust, dat er wel iemand zal thuiskomen.

Ps.: Nog een verschil tussen kat en hond is...
- een hond is een roedeldier en schikt zich naar de rangorde.
- een kat daarentegen voelt zich overal thuis, zolang er maar wat te eten valt.
Maar...die kat voegt de eigenaar of eigenares toe aan haar kringetje,
door een geurspoor achter te laten op o.a. diens kledij.
Daarom komt ze met haar kop tegen o.a. uw broekspijpen wrijven....

H.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 aug 2021, 13:20

Mijn katten herkennen het geluid van mijn auto wanneer ik thuiskom. Als ze op wandel zijn, komen ze aangerend op straat wanneer ik de oprit oprij. Wanneer het slecht weer is en ze binnen blijven, staan ze al in de gang als ik de deur opendoe.
Ondank is 's werelds loon

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

16 aug 2021, 16:58

Hobo schreef:
14 jul 2021, 15:12
benq schreef:
14 jul 2021, 08:42
Danny. schreef:
14 jul 2021, 08:01
Ik wil hier nog iets aan toevoegen, kan een hond een uurwerk lezen?
Hoe wist die hond welk uur het was?
Danny
Een hond niet alleen, onze poes ook, slaapt beneden op de zetel en tussen 06.45 en 07.00 uur komt ze alle dagen naar boven en ligt ze te ronken tussen ons, met haar kopje duwt ze onder onze arm om te zeggen komaan this etenstijd
Een hond kan alleszins geen uurwerk lezen...
Want soms heeft een hond die nieuw in een gezin komt,
verlatingsangst en begint te huilen vanaf hij alleen in huis is.
De oplossing voor het baasje is dan
weg te gaan maar niet te lang weg te blijven...
en telkens weer iets langer weg te blijven...
Het dier went dan aan die afwezigheid en is op den duur gerust, dat er wel iemand zal thuiskomen.

Ps.: Nog een verschil tussen kat en hond is...
- een hond is een roedeldier en schikt zich naar de rangorde.
- een kat daarentegen voelt zich overal thuis, zolang er maar wat te eten valt.
Maar...die kat voegt de eigenaar of eigenares toe aan haar kringetje,
door een geurspoor achter te laten op o.a. diens kledij.
Daarom komt ze met haar kop tegen o.a. uw broekspijpen wrijven....

H.
Stel je hond gerust door hem een versnapering te geven als je weg gaat en laat een radio zachtjes spelen tijdens je afwezigheid. Ik heb nog nooit problemen gehad toen ik van huis wegging zolang ik bovenstaande toepaste. Je hond zal je sortie associëren met een snoepje en best tevreden zijn. De muziek (en gepraat) op de radio stelt hem eveneens gerust.

... onderschat ook de reukzin van een hond niet. Ze hebben 220.000.000 reukreceptoren terwijl de mens er slecht 5.000.000 heeft. Hun sterkste troef is dat een hond vanop heel erg grote afstand geuren kan waarnemen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !