Wat denken jullie over euthanasie?

Hier is de plaats voor discussie en vragen over euthanasie.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

10 dec 2023, 09:37

Prima Vera schreef:
10 dec 2023, 09:22
socrates schreef:
09 dec 2023, 20:51
Mijn mening over het bewust kiezen voor het beëindigen van een zinloos leven; is dat het individu zelfbeschikkingsrecht heeft. Dat recht houdt dan wel op wanneer de euthanasie op zich, lichamelijke of morele schade zou toebrengen aan betrokken derden. Is het eerlijker en ethischer om het "lot" te laten beslissen over het einde van iemands leven ?Mijn mening over het bewust kiezen voor het beëindigen van een zinloos leven; is dat het individu zelfbeschikkingsrecht heeft. Dat recht houdt dan wel op wanneer de euthanasie op zich, lichamelijke of morele schade zou toebrengen aan betrokken derden. Is het eerlijker en ethischer om het "lot" te laten beslissen over het einde van iemands leven ? Voor alle potentieel betrokkenen is het evenwel goed dat deze ultieme beslissing kan steunen op een wettelijk kader.
Zeker niet akkoord! De dood brengt hoe dan ook altijd schade toe aan derden. Bij euthanasie mag je gerust egoïstisch zijn. Het is eigen keuze en niets anders.
In welke zin en in welke mate is de schade aan derden dan anders bij een door ziekte of aftakeling ingetreden dood ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

10 dec 2023, 10:23

socrates schreef: ↑Gisteren, 20:51
Mijn mening over het bewust kiezen voor het beëindigen van een zinloos leven; is dat het individu zelfbeschikkingsrecht heeft. Dat recht houdt dan wel op wanneer de euthanasie op zich, lichamelijke of morele schade zou toebrengen aan betrokken derden. Is het eerlijker en ethischer om het "lot" te laten beslissen over het einde van iemands leven ?
Hier kan ik echt niet volgen. Het individu heeft zelfbeschikkingsrecht om een einde te stellen aan zijn zinloos leven maar dat recht vervalt als het lichamelijke of morele schade toebrengt aan derden.
Leg dat eens uit in begrijpelijke mensentaal wat u verstaat onder die lichamelijke en morele schade aan derden?

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

10 dec 2023, 10:35

Euthanasie vergt het oordeel van 3 (DRIE) dokters.
Ps.: België heeft een zeer hoog aantal zelfdodingen...
Blijkbaar mensen, die hun leven niet (meer) zien zitten en er dan zelf uitstappen.
Zolang ze dan niet opzettelijk met hun auto gek gaan doen en
daardoor anderen meesleuren in een vervroegde uitstap...

In mijn buurt reed een ongeneeslijk zieke man met z'n fiets onder 'n tractor.
Tja, de tractor bestuurder wordt dan ongewenst meegesleept in dat drama.
En als iemand voor de trein springt, is dat voor de machinist ook een zware belasting.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

10 dec 2023, 10:42

Ik bedoelde, maar was niet explciet genoeg; dat een individu zelf moet kunnen beschikken over zijn levenseinde,maar dat zijn recht daartoe beperkt is als bv. zijn familie daar levensgrote bezwaren zou tegen hebben, de eventuele schade kan allerlei vormen aannemen en zowel materieel als mentaal van aard zijn. De eega of de kinderen vinden bv. dat je nog veel te goed gezond bent om hen achter te laten, zij willen je behalve in geval van heirkracht; nog niet afgeven. Zij kunnen eventueel ook religieuze motieven inroepen. Het is hoe dan ook van beide zijden een egoîstische beslissing.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

11 dec 2023, 10:44

Ik las hier niets over "Wim Distelmans"
en/of de organisatie "LEIF" :?:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

11 dec 2023, 19:56

Hobo schreef:
11 dec 2023, 10:44
Ik las hier niets over "Wim Distelmans"
en/of de organisatie "LEIF" :?:
Ik heb al jaren een kaart lidmaatschap van Leif op zak, ik ben een bewonderaar van Prof Distelmans
Laat het middel nooit het doel vervangen !

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

12 dec 2023, 10:14

Na maanden strijd tegen A L S is mijn echtgenote na meer dan 61 jaar samen
te zijn overleden. De toegestane euthanasie werd steeds maar uitgesteld.
Acht dagen vóór de geplande datum is ze dan zachtjes heengegaan.
Het waren enkele zware weken voor ons beiden en de kinderen .
De schrik om met volle verstand te sterven is zeer zwaar
geweest, de aftakeling was sterker dan de levenswil.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 dec 2023, 10:30

Men kan proberen mee te voelen en te troosten maar we kunnen nooit iemand anders zijn en voelen wat die voelt. Troostende woorden klinken vaak hol en onecht ik stuur er geen. Onze ratio kan het doodgaan aanvaarden en relativeren, maar als het moment er dan is, zal ons oerbrein toch met enige angst en weerstand reageren. Men moet vroeg genoeg beginnen met zelf afstand te nemen van het leven, zowel voor zichzelf als voor alle medelijdenden. Zij kan nu geen pijn meer hebben !!
Laatst gewijzigd door socrates op 15 dec 2023, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

15 dec 2023, 10:00

Dank Socrates en anderen voor jullie medeleven en klare kijk op levenseinde.
Vandaag veertien dagen geleden is ze zacht in mijn armen heengegaan.
Reeds maanden had ik ze zien aftakelen en stilaan afscheid genomen.
Ik denk dat een plotse dood zwaarder valt voor partner en omgeving.
Ik voel alleen nog een leegte, misschien moet de"klop" nog komen.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

15 dec 2023, 11:16

Bedenk dat uw partner niet graag zou hebben dat zij je, na haar dood, nog leed zou bezorgen. Rouwen is een onvermijdelijk proces maar men kan dat best niet nodeloos rekken. Jullie kregen gelukkig wel de tijd om al voor het cruciale momen,t geleidelijk aan, te wennen aan de onvermijdelijkheid van het afscheid. Probeer je leven weer op te pakken en ga leven zoals je geliefde het zou hebben gewenst. Meer kan je voor haar niet meer doen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

18 dec 2023, 09:41

Dank socrates voor uw wijze levensles en bemoedigende woorden.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

20 dec 2023, 11:29

Het verlies van zijn "Colleke" verwerken...
doet "Hugo Sigal" via intussen al een tweede plaat op te nemen...

Ik dacht ook, dat er een kopie van Nicole zal gemaakt worden met AI.

Als men die AI zelfs aanwendt om J.L. Dehaene op te voeren voor de komende verkiezingen