Wat denken jullie over euthanasie?

Hier is de plaats voor discussie en vragen over euthanasie.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

09 feb 2020, 16:41

Aan Idefix en alle andere.
90% van al diegene op de palliatieve afdelingen heeft wettelijk alles in orde gemaakt voor euthanasie en dit wordt op vraag van de patiënt, dag en uur die men zelf heeft gekozen, ook toegepast.
Er is een duidelijke wet en daar wordt nergens en nooit van afgeweken.
Hopelijk komt ge daar nooit terecht.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2020, 16:47

Deze artsen werden gelukkig alle drie VRIJGESPROKEN :!:
Met de euthanasie van die mevrouw Nys was niks mis.
Haar zusters en het openbaar ministerie werden door bepaalde machten gemanipuleerd.

Waarom nu? Omdat langzaam het besef groeit dat er ook euthanasie moet mogelijk zijn voor dementerende!

Palliatieve sedatie is GEEN alternatief zoals men wel eens hoort, vooral van mensen die het NIET van dichtbij hebben moeten meemaken hoe hun geliefde wegteert. Dat doe je je hond niet aan.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2020, 16:50

Alles weten over euthanasie? Slechts 1 adres!
https://leif.be/home/
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

11 feb 2020, 06:14

Nadat Lutgart Simoens (91 jaar) - herinner u "Vragen staat Vrij" - in Knack al eens haar visie op een "voleindigd leven" had gegeven, is ze nu te lezen in HUMO (van vorige week).
Onder de titel "Klaar met het Leven".

Zo'n warmhartige en empathische dame, durf ik absoluut niet verdenken van overhaaste uitspraken en blijkbaar volgen er de komende weken nog anderen met hun visie, want vorige week ging het gesprek met haar onder de titel "Klaar met het Leven" (1)

Alleszins positief blijft, dat er in een bezadigde en doordachte sfeer kan geschreven worden over een terecht gevoelig thema.

Hobo

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

12 feb 2020, 15:57

Idefix schreef:
09 feb 2020, 11:42
Iedere arts heeft de eed van Hypocrates uitgesproken bij zijn beëdiging. Daarin staat duidelijk dat een arts in alle omstandigheden de plicht heeft om de patiënt in leven te houden. Dus niet om hem te doden om even welke reden. Dat begon enkele jaren geleden let wegens ondraaglijk lijden, dan met psychisch lijden, dan met "ik zie het niet meer zitten" en onlangs heb ik al horen spreken van wegens dementie.
Vraag: Hoe lang gaat het nog duren voor ge automatisch een spuit krijgt als ge bv. 85 jaar wordt en teveel begint te kosten aan de pensioenkas???????
Voor mij is iedere euthanasie, net zoals een abortus een moord niet meer en niet minder.
Er bestaat in elke kliniek een afdeling Palliatieve zorg en die werken fantastisch en je hebt een waardig einde zonder doodgespoten te worden ..In de Bijbel staat niet voor niets "GE ZULT NIET DODEN"
Ik zal nooit naar een dokter gaan die mensen gedood heeft, ik griezel daarvan.
Dit is MIJN mening , die van anderen is vrij.
De verzorging in ziekenhuizen laat te wensen over.

Vorig jaar werd mijn moeder via spoed opgenomen. Op de spoedafdeling hebben ze haar ribben gebroken. Tijdens haar verblijf op de afdeling geriatrie, kreeg ze medicatie toegediend die haar doodziek maakte. Voorts een steenhard bed waarin ze niet comfortabel lag, enz. Kortom: na 2 weken verblijf heeft ze op eigen initiatief het ziekenhuis verlaten, omdat ze er zich beroerd voelde. Het verpleegkundig personeel was dan nog verbaast ook. Thuis word ik beter verzorgt dan hier, antwoordde mijn moeder.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

14 feb 2020, 06:29

In alle kranten en gisteren ook in het nieuws…
QUOTE;
"Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD)
pleit voor een wettelijk kader voor de aangifte van palliatieve sedatie en de controle daarop"

Einde CITAAT.

Hobo

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 feb 2020, 16:36

Katholieke ziekenhuizen, CD&V en het Vlaams Belang blijven de wetgeving ter zake op hun eigen (foutieve) manier interpreteren. Het verplichten van de palliatieve sedatie vooraleer te euthanaseren moet absoluut verboden worden. Daarom is die nieuwe wetgeving noodzakelijk!
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

WillieB
Lid geworden op: 14 jul 2023, 16:21

14 jul 2023, 17:06

Over je geboorte heb je niets te zeggen, maar over mijn dood wil ik toch wel zelf beslissen als dat mogelijk is.
Laats had een gesprek met mijn kinderen daarover, naar aanleiding van een fototentoonstelling waar ook demente bejaarden op te zien waren, ik zei meteen zo wil ik niet eindigen, maar als je je dan gelukkig voelt zei mijn dochter, dan is het toch ook goed. Nee zo ben ik niet en zo wil ik niet sterven. Na veel praten kwam ik er achter dat ze mij gewoon niet kwijt willen, maar ik neem liever afscheid van ze zoals ik ben dan als kasplantje.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

15 jul 2023, 09:22

Niet akkoord met " idefix" haar nicknaam beamen haar gedachtegang.
Bij de vaststelling van ALS werd onmiddellijk de toelating tot euthanasie gegeven.
Alles is in orde gebracht voor "als het niet meer kan" en de patiënt leeft er samen
met palliatieve op menswaardige wijze naar toe. Ikzelf en de kinderen steunen
haar zo veel we kunnen maar we zien het einde naderen. We zijn klaar om de schok
op te vangen. Is het niet veel menswaardiger dan zelfmoord, velen zien geen andere
uitweg meer. Ik vind dat godsdienstige overtuiging hier geen rol mag spelen.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

WillieB
Lid geworden op: 14 jul 2023, 16:21

19 jul 2023, 16:29

Over mijn geboorte had ik niets te zeggen, maar over mijn dood daar wil ik wel zeggenschap over hebben als dat mogelijk is. Ik wil niet als een plantje langzaam dood gaan omdat er geen leven meer inzit. Ik vind euthanasie een waardig afscheid van het leven wat je als mens gehad heb.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

20 jul 2023, 09:25

WillieB schreef:
19 jul 2023, 16:29
Over mijn geboorte had ik niets te zeggen, maar over mijn dood daar wil ik wel zeggenschap over hebben als dat mogelijk is. Ik wil niet als een plantje langzaam dood gaan omdat er geen leven meer inzit. Ik vind euthanasie een waardig afscheid van het leven wat je als mens gehad heb.
Stem ik helemaal mee in, maar...
Niet één maar 3 dokters moeten samen daarover beslissen.
Heb het zelf in mijn directe omgeving meegemaakt.
Ps.: Indien de dokter te snel beslist, kunnen familieleden nadien eventueel een klacht indienen...
Laatst gewijzigd door Hobo op 27 aug 2023, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 jul 2023, 11:12

Men kan zeker wel zelf beslissen of men euthanasie wil, maar ik denk dat het niet alleen nodig is om dokters om advies ter zake te vragen, maar zeker ook familieleden aan te spreken over je manier van definitief afscheid nemen. Mensen die je liever zien sterven van de ondraaglijke pijn of je 48 uur voor dood (gesedeerd) laten liggen; doen dat uiteraard enkel uit eigen belang; voor jou als terminaal fysiek of mentaal zieke, kunnen zij immers niets meer doen. Euthanasie is een mooie dood. De wetgever zou de voorwaarden en de situaties waarin het mag, best nog eens bijsturen. Wat heeft de samenleving eraan dat iemand tegen zijn of haar zin voortbestaat ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 jul 2023, 11:21

Wat heeft de samenleving eraan dat iemand tegen zijn of haar zin voortbestaat ?
Niets MAAR het mag niet ... wij simpele burgers moeten tegen onszelf beschermd worden. God ziet ons weetjewel 8)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 jul 2023, 11:30

E.T. schreef:
22 jul 2023, 11:21
Wat heeft de samenleving eraan dat iemand tegen zijn of haar zin voortbestaat ?
Niets MAAR het mag niet ... wij simpele burgers moeten tegen onszelf beschermd worden. God ziet ons weetjewel 8)
Zelf ben ik slechtziende (visueel gehandicapte heet dat) ik vermoed dat god heel slecht ziet want hij kan bljkbaar zonder moeite alle miserie bij zijn schepsels aanzien.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

23 jul 2023, 07:44

Tja...aftakelen als men ouder wordt...
Minder goed horen, slecht(er) zien, dementeren plus artrose en aanverwanten...
Vroeger was er een weduwe in de familie, die haar dagen en slapeloze nachten vulde met pijnstillers

En dan zou die zogenaamde "god" al die constructiefouten moeten zien :!: :?: