Wat denken jullie over euthanasie?

Hier is de plaats voor discussie en vragen over euthanasie.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

18 okt 2023, 10:04

De politiek is al jaren af en toe bezig met het fenomeen "abortus", ook internationaal een enorm taboe. Het niet laten geboren worden van een ongewenste mens is uiteraard een agressief ingrijpen in het mysterie van het leven. Maar abortus betreft in principe uitsluitend jongere mensen. Euthanasie is een ander taboe maar dat houdt mensen tegen hun zin in leven; hen wordt dus het elementair recht op zelfbeschikking ontzegd. Wanneer zal de politiek eens ophouden met hun navelstaren en ouderen of jongeren het recht toe kennen om het leven beu te zijn?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

19 okt 2023, 11:07

Spijts er een daling is in de jaarcijfers van zelfdoding in België, blijft het nog een aanzienlijk getal.

Of afscheid nemen van uw partner draaglijker wordt bij euthanasie is voor ieder verschillend.
Wie achterblijft en kan terugvallen op kinderen en/of andere familie vindt daar allicht steun.
Maar wie solitair achterblijft moet een erg pijnlijke eenzaamheid trotseren.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

19 okt 2023, 19:48

Hobo schreef:
19 okt 2023, 11:07
Spijts er een daling is in de jaarcijfers van zelfdoding in België, blijft het nog een aanzienlijk getal.

Of afscheid nemen van uw partner draaglijker wordt bij euthanasie is voor ieder verschillend.
Wie achterblijft en kan terugvallen op kinderen en/of andere familie vindt daar allicht steun.
Maar wie solitair achterblijft moet een erg pijnlijke eenzaamheid trotseren.
Nee dat moet niet absoluut, wie het leven niet meer wil rekken kann bij zijn volle verstandn om euthanasie vragen. Als de regels rond euthanasie wat ruimer zouden worden, zou het aantal zelfdodingen mogelijk nog gevoelig afnemen. Bestaan is niet hetzelfde als Leven !

Laat het middel nooit het doel vervangen !

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

20 okt 2023, 09:05

Zelfdoding is zo'n gruwelijk woord.!
Ik hou het bij euthanasie, mijn vrouw is in haar laatste fase van A L S.
Daar het voor mij te moeilijk was hebben de kinderen samen met hun
moeder de laatste wensen en het opstellen van overlijdensbericht afgewerkt.
De A L S patiënten krijgen van bij het vaststellen een toelating tot euthanasie.
Als het werkelijk niet meer kan... moet de zieke zelf bepalen waar en wanneer.
We krijgen bijstand van een verpleegster van " menswaardig" sterven.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

20 okt 2023, 09:54

jeronimo schreef:
20 okt 2023, 09:05
Zelfdoding is zo'n gruwelijk woord.!
Ik hou het bij euthanasie, mijn vrouw is in haar laatste fase van A L S.
Daar het voor mij te moeilijk was hebben de kinderen samen met hun
moeder de laatste wensen en het opstellen van overlijdensbericht afgewerkt.
De A L S patiënten krijgen van bij het vaststellen een toelating tot euthanasie.
Als het werkelijk niet meer kan... moet de zieke zelf bepalen waar en wanneer.
We krijgen bijstand van een verpleegster van " menswaardig" sterven.
Dat is mooi en waardig kunnen afscheid nemen, de betrokkene kan ook met een gerust hart loslaten wetend dat alles goed geregeld is. Bedankt voor het melden van deze positieve ervaring met euthanasie;
Laat het middel nooit het doel vervangen !

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 okt 2023, 17:28

Er niet zo moeilijk over doen als mensen vinden dat ze een voltooid leven hebben. Aan de ene kant van de planeet bombarderen ze de boel plat en interesseert het hen geen drol dat er doden vallen. En als iemand met alzheimer aangegeven heeft dat die ziekte de limit is, kan euthanasie ineens niet meer want die persoon kan niet meer bij volle bewustzijn beslissen. Een hond Is beter af. Als die uitzichtloos lijdt krijgt hij een spuitje. Als een mens uitzichtloos lijdt is het Gods wil. Oud worden is leuk maar wel zonder al te veel problemen. Ik heb een niet reanimeren plaatje en mijn huisarts is ook op de hoogte van mijn wensen. Maar als het puntje bij paaltje komt kan het nog zijn dat ik aan het kortste eind trek en alsnog vegeterend aan mijn einde kom.
Bovenstaande is nochtans misschien een mogelijke oplossing voor het probleem van de vergrijzing?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

25 nov 2023, 10:18

Hallo vrienden en lezers van seniorennet.
Gisteravond is mijn vrouw in alle stilte overleden.
Na een ongelijke strijd tegen A L S heeft ze het opgegeven.
Volgende week was er euthanasie voorzien maar het was niet nodig.
Gelukkig heb ik steun van onze kinderen die er bij waren in haar laatste uren.
A L S is een smerige ziekte, bij de vaststelling weet men dat er niets aan te doen is.
Het is pijnlijk te zien hoe stilaan alle spieren stilvallen zoals slikken spreken en stappen.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 nov 2023, 10:31

jeronimo schreef:
25 nov 2023, 10:18
Hallo vrienden en lezers van seniorennet.
Gisteravond is mijn vrouw in alle stilte overleden.
Na een ongelijke strijd tegen A L S heeft ze het opgegeven.
Volgende week was er euthanasie voorzien maar het was niet nodig.
Gelukkig heb ik steun van onze kinderen die er bij waren in haar laatste uren.
A L S is een smerige ziekte, bij de vaststelling weet men dat er niets aan te doen is.
Het is pijnlijk te zien hoe stilaan alle spieren stilvallen zoals slikken spreken en stappen.
Ook al kennen wij elkaar zelfs niet virtueel, toch ben ik sterk geraakt door jouw boodschap, ik hoop dat het neerschrijven van je verdriet toch wat soelaas zal brengen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

25 nov 2023, 10:47

jeronimo schreef:
25 nov 2023, 10:18
Hallo vrienden en lezers van seniorennet.
Gisteravond is mijn vrouw in alle stilte overleden.
Na een ongelijke strijd tegen A L S heeft ze het opgegeven.
Volgende week was er euthanasie voorzien maar het was niet nodig.
Gelukkig heb ik steun van onze kinderen die er bij waren in haar laatste uren.
A L S is een smerige ziekte, bij de vaststelling weet men dat er niets aan te doen is.
Het is pijnlijk te zien hoe stilaan alle spieren stilvallen zoals slikken spreken en stappen.
Sterkte gewenst.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

25 nov 2023, 16:12

Beste jeronimo

Gecondoleerd bij uw grote verlies.

Ps.: Mijn levenspartner vroeg en kreeg euthanasie,
na een vergeefse strijd tegen de jarenlang aanslepende "ziekte van Kahler".

Zonder familie, blijven enkel herinneringen en een gapende leegte

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

26 nov 2023, 08:47

Dank aan hen die me veel sterkte wensen.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 nov 2023, 09:25

jeronimo schreef:
26 nov 2023, 08:47
Dank aan hen die me veel sterkte wensen.
Bedankt om uw leed te delen, het is een teken van vertrouwen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

26 nov 2023, 15:54

Gedeelde smart, is halve smart :roll:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

09 dec 2023, 20:51

Mijn mening over het bewust kiezen voor het beëindigen van een zinloos leven; is dat het individu zelfbeschikkingsrecht heeft. Dat recht houdt dan wel op wanneer de euthanasie op zich, lichamelijke of morele schade zou toebrengen aan betrokken derden. Is het eerlijker en ethischer om het "lot" te laten beslissen over het einde van iemands leven ?Mijn mening over het bewust kiezen voor het beëindigen van een zinloos leven; is dat het individu zelfbeschikkingsrecht heeft. Dat recht houdt dan wel op wanneer de euthanasie op zich, lichamelijke of morele schade zou toebrengen aan betrokken derden. Is het eerlijker en ethischer om het "lot" te laten beslissen over het einde van iemands leven ? Voor alle potentieel betrokkenen is het evenwel goed dat deze ultieme beslissing kan steunen op een wettelijk kader.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

10 dec 2023, 09:22

socrates schreef:
09 dec 2023, 20:51
Mijn mening over het bewust kiezen voor het beëindigen van een zinloos leven; is dat het individu zelfbeschikkingsrecht heeft. Dat recht houdt dan wel op wanneer de euthanasie op zich, lichamelijke of morele schade zou toebrengen aan betrokken derden. Is het eerlijker en ethischer om het "lot" te laten beslissen over het einde van iemands leven ?Mijn mening over het bewust kiezen voor het beëindigen van een zinloos leven; is dat het individu zelfbeschikkingsrecht heeft. Dat recht houdt dan wel op wanneer de euthanasie op zich, lichamelijke of morele schade zou toebrengen aan betrokken derden. Is het eerlijker en ethischer om het "lot" te laten beslissen over het einde van iemands leven ? Voor alle potentieel betrokkenen is het evenwel goed dat deze ultieme beslissing kan steunen op een wettelijk kader.
Zeker niet akkoord! De dood brengt hoe dan ook altijd schade toe aan derden. Bij euthanasie mag je gerust egoïstisch zijn. Het is eigen keuze en niets anders.