Euthanasie dagdagelijks.

Hier is de plaats voor discussie en vragen over euthanasie.

LievenL
Lid geworden op: 20 nov 2019, 14:21
Locatie: Server X

22 nov 2019, 17:47

Euthanasie lijkt mij een zeer persoonlijke en individuele beslissing, iets waar iedereen recht op heeft, op een waardige manier het punt achter de zin van het leven zetten.
Dat er meerdere dokters mee beslissen of de vraag de juiste diepgang heeft en genoeg overweging kreeg is in mijn ogen meer dan normaal en noodzakelijk...als de tijd er nog is.
Ondraaglijk lijden, door dementie geen grote last willen zijn, genoeg hebben van het leven in elke zin van het woord, het zijn allemaal valabele argumenten in mijn ogen. Mijn klein verstand zegt dat hier zelfs moeilijk een beoordeling of geen veroordeling kan uitgesproken worden als men dit niet zelf of van zeer nabij meemaakt.
Artsen maken wel wat mee, ze zijn goed geplaatst, maar het zijn ook maar mensen.

Dat euthanasie, of de mogelijkheid daar toe, door politiek moet bepaald worden is op zijn minst raar.
Euthanasie is niet rechts of links of christelijk of islamiet, het is het aller-individueelste recht om er uit te stappen omdat het de laatste uitweg is uit een hopeloze situatie.

Helemaal raar is dat mensen zo snel klaar staan om hun misprijzen van de daken te schreeuwen en willen bepalen hoe iemand er een eind aan maakt.

Voor de goeie verstandhouding: in mijn vrienden- en kennissenkring waren er verschillende zelfmoorden, soms gruwelijk, soms sereen. Uitstappen is niet per sé een schande, een verkeerde keuze ook niet, wie die nooit gemaakt heeft...

wd
Lid geworden op: 14 aug 2002, 14:20

23 nov 2019, 16:20

Wij hebben beide al enige jaren Euthanasie papieren ingediend.
Ook Negatieve Wilsverklaringen
En ook bij overlijden hoe wij dat wensen. Er zal bij ons geen eredienst of afscheidsdienst zijn.
Enkel verbranden en uitstrooien en de familie is hiervan op de hoogte.

Misschien weten enige niet dat men een Negatieve Wilsverklaring kan opmaken.
Dit wil zeggen als men dement wordt of een erge ziekte enz...dat men dan geen behandeling meer mag
uitvoeren.
Op het formulier staat bij mij :

"Wanneer ik niet meer in staat ben om mijn kinderen en familie te herkennen alsook niet meer in staat ben
om zelfstandig te eten en te drinken en men wil mij sondevoeding geven dan weiger ik sondevoeding en
vraag ik Euthanasie.

Ook geen therapeutische hardnekkigheid wel om mijn comfort te verhogen in afwachting overlijden.

Optimale pijnbestrijding."

Alles is te lezen bij Leif https://leif.be/home/
Een Leifkaart kun je daar ook gratis aanvragen https://leif.be/leifkaart/
Daar staat dan alles op wat U allemaal over Euthanasie en Wilsverklaringen hebt ingevuld.

Dit alles zijn inlichtingen misschien zijn er mensen hiervan niet op de hoogte.

Groeten
De dwarsliggers laten de treinen rechtdoor rijden.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

23 nov 2019, 16:42

Lid geworden en (dementie) petitie ondertekend.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

23 nov 2019, 17:28

wd schreef:
23 nov 2019, 16:20
Wij hebben beide al enige jaren Euthanasie papieren ingediend.
Ook Negatieve Wilsverklaringen
Ik ook. Net weer mijn registratie voor vijf jaar 'verlengd' bij de gemeente.
En de petitie op de website van Leif ondertekend voor euthanasie in geval van dementie.

Nu, die euthanasiepapieren dat stelt eigenlijk (nog) niet veel voor hoor. Dat telt alleen maar bij onomkeerbaar coma. Het zal nog wel een tijd duren eer het ook voor dementie kan.

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

12 feb 2020, 10:55

Ge kunt een volledig lijst invullen op LEIF wat ze mogen doen als ge zwaar ziek bent .Ge hebt 2 getuigen nodig en de lijst moet in 2 of 3 exemplaren geprint worden 1 stuk is voor de arts 1 is voor het stadskantoor en 1 voor jou zelf ge kunt de 2 getuigen ook een exemplaar geven .
Ge kunt ook de begrafenis zeggen wat ge wilt urne of grond begraven worden .
wie uitleg wilt moet maar reageren
gigi2

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

12 feb 2020, 11:33

Ikzelf heb ook papieren LEIF ingevuld mijn man is daar niet voor te vinden ??
ga die binnen doen bij arts en stadskantoor .
Wat gaat er dan gebeuren , ik wil niet als een plant leven en voedsel krijgen via sonde enz
graag een antwoord aub ga ik antwoord krijgen ook via mijn mail adres ?
vele groetjes
gigi