Dagelijks leven vanaf 16de eeuw

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Huga
Lid geworden op: 21 jan 2005, 21:37
Locatie: Zoersel

26 mei 2009, 15:13

Goeie dag iedereen,

ik ben reeds enkele jaren bezig met stamboomonderzoek.
Nu zou ik op termijn al mijn gegevens willen bijeenbrengen in een familiegeschiedenis en die uitprinten voor de familie.
Om het niet tot een saaie opsomming van namen en data te laten komen, ben ik nu bezig met het opzoeken van schepenakten, enz...
Om een nog duidelijker beeld te krijgen van onze voorouders wil ik de familiegeschiedenis ook stofferen met 'echte geschiedenis'.
Maar in de geschiedenisboeken die ik nog heb (of in de bibliotheek) vind ik alleen algemene gegevens.
Wat mij echter interesseert zijn boeken of artikels die gaan over het dagelijks leven van de mensen vanaf de 16de eeuw.
Hoe leefden ze ? Welke invloed hadden de voortdurende oorlogen op hun dagelijks bestaan ? Enz...
Kan iemand mij bepaalde boeken hierover aanraden ?
Of kleinere werkjes zoals 'Historische verhalen' ?
Dank bij voorbaat aan iedereen die mij wilt helpen.
Groetjes,
Hugo

riley
Lid geworden op: 08 nov 2005, 09:12

26 jun 2009, 08:37

een familiegeschiedenis van Louis van Dievel is leuk.

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

27 jun 2009, 07:40

Hugo,

Een mooie site over het dagelijkse leven door de eeuwen die ik regelmatig raadpleeg is die van Verre Verwanten, wel dikwijls Nederlands gekleurd maar ook bruikbaar voor Vlaanderen dacht ik.
Je kunt volgens 'Thema' http://www.verreverwanten.nl/themas/ maar ook per periode de site raadplegen.

Peet

Huga
Lid geworden op: 21 jan 2005, 21:37
Locatie: Zoersel

27 jun 2009, 08:50

Dag Peet,

hartelijk dank voor de reactie.
De link lijkt mij inderdaad zeer interessant.
Heb hem toegevoegd aan mijn favorieten en zal later (wanneer het weer mij niet meer naar buiten lokt) alles wel eens doornemen.
Zulke links zijn altijd welkom en niet alleen bij mij, vermoed ik.

mvg,
Hugo