akte uit 1483

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

alexgeeringhs
Lid geworden op: 18 apr 2009, 20:39

22 aug 2009, 22:33

dag allemaal
ik heb onlangs een akte uit 1483 gevonden in geel die gegevens over mijn stam bevatten en ik vraag jullie hulp
in de akte staat

jan geerings pacht de vorsterie voor 6 jaar voor een som van 31 rinsgulden per jaar van de heer jacob bauw ridder,agent van jan van merode aan wie de heerlijkheid van geel toebehoorde

mijn vraag
wat is een rinsgulden en kan iemand dat omzetten naar euro?
wat is een vorsterie ?(heb alle pachten van geel van die tijd doorzocht en geen vorsterie gevonden in geel)

inni
Lid geworden op: 30 jul 2007, 11:39

24 aug 2009, 19:14

Kan de plaatselijke archivaris of een van de medewerkers van 't archief je geeen uitleg geven. Dik 20j geleden waren ze daar altijd bereid om even te helpen.

Of langs één van de plaatselijke heemkringen.

oa http://www.heemkringansfried.be/
Gast

24 aug 2009, 22:07

Beste Alex,

Een "vorsterij" was in de Middeleeuwen een leengoed uit een hertogdom of een graafschap. Google gewoon: wat is een vorsterij?

Ik vond belangrijke aanwijzingen over de regio Geel op

www.vvvlaakdal.be < ga naar Laakdal Algemeen: met duidelijke verwijzing naar de Merode.

Zie ook Huis Merode op Wikipedia: Jan IV de Merode nam in 1482 (!) definitief bezit van de heerlijkheid Westerlo, waaronder ook die van Geel. De Stad Geel was onderdeel van de Vrijheid en Het Land van Geel.

Het oude stadsarchief van Geel (1391-1857) bevat vermoedelijk wel informatie over uw vraag i.v.m. de pachtakte van 1483.

Onder het trefwoord Rinsgulden of Rijnsgulden is via google veel informatie te vinden.

groeten,