Privacy bij genealogie on line

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Joske Jacobs-Indigne
Lid geworden op: 16 aug 2009, 15:46

08 okt 2009, 16:32

Ik vraag mij af in hoeverre de wet op de privacy in België mij kan verhinderen dat ik gegevens op het internet zet van mijn stamboom, waarin er nog gegevens staan opgenomen van personen die nog in leven zijn.
Moet ik daarvoor bij elk van hen afzonderlijk VOORAFGAAND de uitdrukkelijke toestemming krijgen? Dat betekent dat ik voor al die mensen hun adresgegevens moet opzoeken (wat ook al een werk op zich is)?
En hoe handel je dan met jouw 'schema' als er een weigering volgt?
Graag info door mensen die hun stamboom al op het internet hebben gezet. Dank bij voorbaat!
Joske Indigne - Mechelen

rvsteen
Lid geworden op: 23 sep 2003, 10:36
Locatie: Boechout

08 okt 2009, 17:55

Volgens de wet mag je zonder hun toestemming niets over levenden publiceren.

Als je het toch doet , en iemand vraagt om zijn gegevens te verwijderen doe je dat best

succes

Flajo
Lid geworden op: 03 dec 2007, 17:28
Locatie: Herentals

08 okt 2009, 20:37

Ik weet niet of het bij wet verboden is om nog levende personen in een stamboomgegeven op te nemen. Die tekst zou ik graag eens lezen...
In mijn stamboom staan tientallen nog levende personen.
Eenmaal kreeg ik de vraag van een persoon om zijn/haar kinderen te verwijderen, wat ik ook gedaan heb.
Het is wel zo dat je bij officiële instanties geen gegevens zult kunnen bekomen die minder dan 100 jaar oud zijn.
Wat kan men er tegen hebben dat je de broers en zussen van jouw vader of moeder vermeldt. En hun kinderen, enz...

Flajo
Lid geworden op: 03 dec 2007, 17:28
Locatie: Herentals

10 okt 2009, 16:53

@ rvsteen,

Dank voor uw antwoord en de link.
Voorwaar een hele boterham, die ik op een rustige avond zeker zal doornemen.
Ook van A.G. kreeg ik een persoonlijk bericht met toelichtingen.
Je kan als stamboomonderzoeker best goed geïnformeerd zijn.
Mijn stamboom staat nu bijna een jaar op het internet en ik kreeg nog geen enkele negatieve reactie. Eenmaal maakte ik het wel mee dat iemand mij verzocht die tak van de familie niet op te nemen. Wat ik dan ook niet gedaan heb. Maar daardoor staat er wel een fout in mijn stamboom en dat is alles behalve prettig...

Grts
Jos F.