DEHOUX Antoine Joseph gedoopt te WestVesel rond 1758

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

rda_senior
Lid geworden op: 26 mei 2009, 08:54

13 okt 2009, 16:06

Volgens de huwelijksakte (Assesse, prov. Namur, 29.11.1779) van DEHOUX Antoine met WENAIN Jeanne Joseph, Antoine was gedoopt te WestVesel (nu Wuustwezel). Volgens dat huwelijksakte, Antoine werd geboren ongeveer in 1758 (omdat hij was veertig jaren oud te 23.04.1798, op de doodsakte (te Assesse) van zijn dochter, Marie Joseph DEHOUX.
De moeilijkheid is dat Antoine, gedoopt te WestVesel, en dus naar alle waarschijnlijkheid, geboren te WestVesel, heeft misschien zijn familienaam veranderd (verfransd) when hij verhuisd tot Assesse, in provincie van Namen. Dat was soms gedaan in dit tijd...

Ik zoek dus doopsakte (en alle andere informaties) van een zekere Antonius DEHOUX ? DEHOUVE ? DEHOEVE ? VAN HOVE ? VAN HOEVE ? die was gedoopt te WestVesel rond 1758...

Wie kan hij me helpen ?

Danks

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

16 okt 2009, 18:55

Het kan heel best dat met WestVesel het huidige Wuustwezel wordt bedoeld, in het dialect nog altijd uitgesproken als Westwesel. Een heel veel voorkomende familienaam in Wuustwezel is 'Van Hooydonck, Dehoux zou daarvan een franse verbastering kunnen zijn maar dat is giswerk.

Zijn er kinderen geboren in het gezin Antoine Dehoux x Jeanne Joseph, zoja voornamen en doopgetuigen, kan een grote hulp zijn voor het opsporen van Antoine.

Succes,
Peet

Marc Duhoux
Lid geworden op: 22 nov 2009, 08:08
Locatie: Brasschaat

23 nov 2009, 14:34

Geachte,

Mijn naam is Marc Duhoux, en Antoine Joseph Joannes De Houx is een rechtstreekse nazaat van mijn "oud overgroot ouders".
Antoine Joseph Joannes is inderdaad geboren te Wuustwezel op 5 april 1754
Zijn ouders (mijn voorouders) waren afkomstig uit Nivelles en waren Marie Jacques Du Houx en Marie Josepha Franquet.
Marie Jacques zijn ouders/voorouders behoorden vanaf het begin de 16de t/m 18de eeuw tot de hoogste magistraten van Nivelles . (Bailli, Procureur, Notaire, Echevin, Mayeur, etc)
Marie Jacques Du Houx was "Receveur des droits de sa Majesté la Reine.....", die van 1740 tot 1744 in Landen, en van 1744 tot 1750 te Jauche werkte.
Dan ben ik mijn familie kwijt geraakt, maar inderdaad verschijnen mijn voorouders in 1754 terug te Wuustwezel.
Daar wordt Antoine Joseph Joannes "De Houx" als 7ste kind in dit gezin geboren, ik heb nog altijd niet kunnen achterhalen wat mijn voorouders in Wuustwezel kwamen zoeken. Maar waarschijnlijk was dit terug een opdracht als "Receveur des droits", ik zou de "Schepenakten" van Wuustwezel eens moeten onderzoeken !
De familie moet daar in de omgeving enkele jaren gewoond hebben, omdat in 1757 Marie Jacques Du Houx de "dooppeter" was van een dochter van de familie de Villers-Gotalle in Kalmthout.
Dan ben ik mijn voorouders weer kwijt, en vanaf 1765 verschijnen de jongste 3 kinderen (Marie Margueritte, Carola en Antoine Joseph Joannes) samen met hun moeder Marie Josepha Franquet te Assesse. Zij zal daar in 1784 als weduwe sterven.
Maar van Marie Jacques Du Houx samen met nog 2 andere zonen (Melchior Theodore & Stephan Du Houx) heb ik na 15 jaar onderzoek nooit meer enig spoor van kunnen terugvinden.
Mijn rechtstreekse voorvader Mathieu Du Houx (die de oudste was) zal samen met zijn 2de oudste broer (Antoine Du Houx) in de omgeving van Gent gaan wonen.

Wat ik altijd heel eigenaardig heb gevonden, is dat mijn voorouders in Nijvel heel rijk waren, zo was bijvoorbeeld een oudere broer van Marie Jacques, Adrien Pepin Du Houx van 1737 tot 1780 burgemeester van Nivelles, een andere Theodore Nicolas was procureur, etc.
En ik heb meer dan de indruk dat mijn "oud overgroot moeder" samen met haar 3 jongste kinderen, in diepe armoede waren geraakt, Antoine Joseph Joannes was te Assesse “Cordonnier” !
Ook hun familienaam is te Assesse veranderd van Du Houx naar Dehoux

Dit is in enkele zinnen het verhaal van Antoine Joseph Joannes.
Maar na zeer veel jaren onderzoek weet ik nog altijd niet wat zij in Assesse en omgeving kwamen zoeken, ipv terug naar Nijvel te gaan !

Indien jij mij kan helpen dit raadsel op te lossen "zeer graag"

Vriendelijke Groeten
Marc Duhoux
marc.duhoux@telenet.be