Afstamming van zijtakken.....

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

06 aug 2010, 08:56

Hallo allemaal stamboom-experten :wink:

ik had een vraagje waar we niet uitgeraken, om het simplistisch te formuleren :

zijn personen met een gemeenschappelijke stammoeder(zeg maar overgrootmoeder) maar geen grootmoeder, per definitie achternichten of kozijns van elkaar :?:

Als de overgrootmoeder verscheidene kinderen had dan zijn dit volgens mij "zijtakken" en heeft elke tak "zijn" nichten en kozijns, maar zijn "niet" van elkaar nichten/kozijns of achternichten/kozijns van elkaar toch???

Een fameuze puzzel die stambomen :lol:


groetjes,
Klaartje
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

09 aug 2010, 18:32

Dag klaartje, het is niet zo makkelijk om daar klaarheid in te brengen ... ;-). In het nederlands is het soms vrij moeilijk om sommige familierelaties te benoemen. Zo heeft neef/nicht zowel de betekenis van kind van een broer als kind van een oom. Ook voor het veelgebruikte engelse woord 'siblings' wat zowel broer(s) als zuster(s) betekend, bestaat er in het nederlands geen goed woord.

Wat uw vraag betreft zijn afstammelingen van broers of zusters van uw overgrootouders inderdaad achterneven of nichten of achterachterneven- en nichten enz. Ik spreek meestal van verre achterneef of verre achternicht. Uit het standpunt van uw vader of moeder zijn er in deze 'zijtakken" natuurlijk wel neven of nichten. Op wiki staat er nog een overzichtelijk artikel over de diverse verwantschappen.

mvg,
Peet

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

10 aug 2010, 01:57

Hierbij de link naar het artikel op wikipedia over verwantschappenhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Verwantsch ... ropologie)