op zoek naar mijn grootmoeder

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Betti
Lid geworden op: 20 jun 2008, 17:19
Locatie: Liezele

09 nov 2010, 17:05

Ik ben nog maar pas begonnen met mijn opzoekingen. Ik heb wel al de basisgegevens: geboortedatum, huwelijk en overlijden. Dit alles situeert zich in Antwerpen-stad.
Wat is nu de beste volgende stap om haar voorouders op te sporen?

betti

inni
Lid geworden op: 30 jul 2007, 11:39

09 nov 2010, 18:44

Betti schreef:Ik ben nog maar pas begonnen met mijn opzoekingen. Ik heb wel al de basisgegevens: geboortedatum, huwelijk en overlijden. Dit alles situeert zich in Antwerpen-stad.
Wat is nu de beste volgende stap om haar voorouders op te sporen?

betti

Kijk 's op de huwelijksakte van je grootmoeder naar de namen en eventueel andere gegevens van haar ouders en je gaat al een stapje verder. Waren haar ouders of één van hen op 't moment van haar huwelijk reeds overleden, kan je via de overlijdensdatum hun geboorteplaats en datum vinden, anders zoek je in de jaartabellen van 't geschatte geboortejaar naar de juiste geboortedatum en de eventuele ouders. Zo ga je stap voor stap terug in de tijd........... veel plezier.

Betti
Lid geworden op: 20 jun 2008, 17:19
Locatie: Liezele

14 nov 2010, 18:26

Ik heb al op verschillende internet-sites gezocht op basis van deze gegevens, maar ik geraak daar niet verder. Mijn vraag hield vooral in: als ik in registers moet gaan zoeken, waar kan ik dan het best starten?

betti

inni
Lid geworden op: 30 jul 2007, 11:39

16 nov 2010, 07:42

Betti schreef:Ik heb al op verschillende internet-sites gezocht op basis van deze gegevens, maar ik geraak daar niet verder. Mijn vraag hield vooral in: als ik in registers moet gaan zoeken, waar kan ik dan het best starten?

betti
Ga 's langs bij de burgerlijke stand van de betreffende gemeente. Misschien is er wel een heemkundige kring die je op weg kan helpen of de Vlaamse Vereniging voor Familiekunde. http://www.familiekunde-vlaanderen.be/vvf Ik zie dat er weer enkele cursussen voor beginners starten.

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

16 nov 2010, 14:21

Het beste dat je kan doen is naar het Rijksarchief gaan te Beveren(het Rijksarchief van Antwerpen is voorlopig in verbouwing tot???)
In Beveren ga je alles vinden over je grootmoeder op voorwaarde dat je een datum hebt van voor 1905! Je moet wel een toegangskaart kopen(ben niet meer zeker maar is +/- 20€) met deze kaart kan je dan in alle rijksarchieven terecht voor één jaar!
Neem desnoods eens contact op met het archief van Beveren voor eventuele inlichtingen!

Een familiestamboom opstellen is zeer leuk maar je moet er wat voor over hebben!

http://arch.arch.be/nl/component/option ... temid,177/


Brabo

rogerp
Lid geworden op: 17 sep 2010, 08:51
Locatie: Gelrode

23 nov 2010, 22:09

Beste,

Als je naar een gemeente stapt om opzoekingen te doen vraag je best eens of je geen bewijs nodig hebt van de Rechtbank van eerste aanleg voor een periode van +/- 1 jaar.

vriendelijke groeten,

Roger
Vriendelijke groeten,

inni
Lid geworden op: 30 jul 2007, 11:39

24 nov 2010, 07:03

rogerp schreef:Beste,

Als je naar een gemeente stapt om opzoekingen te doen vraag je best eens of je geen bewijs nodig hebt van de Rechtbank van eerste aanleg voor een periode van +/- 1 jaar.

vriendelijke groeten,

Roger
Is dat nog (weer??) nodig???

rogerp
Lid geworden op: 17 sep 2010, 08:51
Locatie: Gelrode

24 nov 2010, 07:59

Beste,

Je kan het best eens vragen via telefoon.


Vriendelijke groeten,

Roger
Vriendelijke groeten,

dj
Lid geworden op: 19 nov 2006, 16:32

30 dec 2010, 11:10

Het is handig als je in het bezit bent van de toelating van de REA(Rechtbank van Eerste Aanleg) Het is een kleine moeite dit aan te vragen.Sinds ik de toelating heb gekregen , is het gemakkelijk om gegevens en kopieen van akten op te vragen.De toelating is enkel geldig in het gebied waar de rechtbank die toelating heeft gegeven bevoegd is (of ben ik fout)
Hieronder link naar art 45 van het burgerlijk wetboek.
grt
dj

http://user.online.be/~fschram/o21.htm