vondelingen

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Betti
Lid geworden op: 20 jun 2008, 17:19
Locatie: Liezele

26 feb 2020, 15:51

De overgrootvader van mijn echtgenoot was een vondeling, dat was in de familie algemeen geweten. Ik heb nu zijn geboorteuittreksel teruggevonden en daaruit blijkt dat het verhaal over zijn familienaam dat de ronde deed niet klopt.

In het uittreksel staat vermeld dat hij toevertrouwd werd aan het 'Hospice des enfants trouvés' in Brussel. Op zoek naar meer informatie hierover werd ik via het archief in Brussel doorverwezen naar het OCMW aldaar. Op hun website vind ik evenwel geen verwijzingen naar mogelijke archieven en op mijn mail met vraag daarnaar komt helaas geen reactie.

Is er iemand die meer informatie heeft over dit onderwerp? Uiteraard zoek ik bij voorkeur naar online archieven, maar desnoods . . .


betti

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

28 feb 2020, 15:48

Hallo,


Ik veronderstel dat in de geboorteakte (B.S.)van de persoon in kwestie zal staan "kind van onbekende ouders" ? Als hij geboren is in de tijd van de parochieregisters zal er mogelijk staan "filius expositus" .
Ik zou een brief schrijven naar het OCMW van Brussel met al je vragen en zoveel mogelijk info die je hebt over de vondeling ! Ik heb dat vele jaren terug ook gedaan toen ik een vondeling in mijn stamboom had en heb van hen (vrij veel) informatie terug gekregen, ja zelfs een kopietje van het briefje dat de moeder of vader of misschien nog iemand anders had geschreven en bij het kindje had bijgelegd. Ook kreeg ik van hen de namen van de (2) families waar het kind in die tijd werd opgevangen met een lijstje erbij van de gemaakte kosten voor kledij van het kind(je).

Maar om de woorden van de archivaris van een Rijksarchief te gebruiken "die vondelingen zijn een heel moeilijke materie" !

Veel succes met je speurtocht!

Brabo

polux
Lid geworden op: 19 okt 2005, 20:37
Locatie: ASSE

01 mar 2020, 10:44

Kan u een naam en datum geven, dat vergemakkelijkt onze hulp ipv in het vage maar door te verwijzen. Ikzelf heb voor mijn stamboom verscheidene vondelingen in de archieven van stad Brussel gevonden
met twee handen kan men bergen verzetten

Betti
Lid geworden op: 20 jun 2008, 17:19
Locatie: Liezele

01 mar 2020, 21:00

Het gaat om [b]Leopold Harlet[/b], officiële geboortedatum (zie geboorteuittreksel hieronder) 27 - 12 - 1859. Hij werd gevonden in de Nieuwstraat in Brussel en na registratie overgedragen aan 'l' Hospice des enfants trouvés' aldaar.

[img]uploads/0bad376f9fb0d8820c30c640e22ce52c.jpg[/img]

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

01 mar 2020, 21:42

Betti schreef:
26 feb 2020, 15:51
Ik heb nu zijn geboorteuittreksel teruggevonden en daaruit blijkt dat het verhaal over zijn familienaam dat de ronde deed niet klopt.
Ik weet natuurlijk niet om welk verhaal het gaat maar zijn familienaam is dus gewoon Harlet.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

03 mar 2020, 14:14

Kan je ons nu misschien iets meer vertellen wat nu juist het probleem is ?


Brabo

Betti
Lid geworden op: 20 jun 2008, 17:19
Locatie: Liezele

03 mar 2020, 15:53

Ik zoek een manier om het volgende te raadplegen, liefst online: archieven i.v.m. "l'Hospice des enfants trouvés" in Brussel bevattende informatie over Leopold Harlet, geboren 27-11-1859.

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

04 mar 2020, 22:49

Ik blijf bij mijn eerste voorstel een brief schrijven met je vraag of vragen naar meer info ! Ingeval de antwoorden volgens jou niet voldoen dan zal je best ter plaatse gaan zoeken .
Ik vrees er wel een beetje voor dat je met één dag opzoekwerk niet zal toekomen.

Nogmaals succes toegewenst.

Brabo

Betti
Lid geworden op: 20 jun 2008, 17:19
Locatie: Liezele

20 mei 2020, 14:44

Brabo, bedankt voor je advies.
Ik heb je raad opgevolgd en ben via het OCMW inderdaad toch een aantal dingen op het spoor gekomen. Ook ik kreeg gegevens over het pleeggezin waar de vondeling toen opgevangen werd .
Niet alles is verklaard, maar we we toch al weer meer dan vroeger.

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

20 mei 2020, 23:09

Hallo

Ik ben blij voor u dat je positieve info hebt gekregen vanuit Brussel !

Succes nog met je opzoekingen!

Brabo