Digitaal Rijksarchief (Personen) en onderliggende akten

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

17 jan 2023, 14:11

Hallo,

Mijn vraag kadert niet zozeer in een puur stamboekonderzoek ... maar eerder in een zoektocht naar het verleden van een tijdens WO I gesneuvelde jongeman uit onze gemeente en diens toenmalige familie.

Ik ben dus op zoek gegaan via het gedigitaliseerd Rijksarchief (Personen) en daarin vond ik dat zijn zus Joanna Catharina Constantia op 2 oktober 1905 op 16-jarige leeftijd, zonder beroep, getrouwd was met Petrus Jacobus, 21 jaar en werkman.
Als opmerking staat het volgende vermeld : "...behoorlijk gemachtigd om dit huwelijk aan te gaan door beraadslaging van den familieraad gehouden onder het voorzitterschap van den heer Vrederechter des Canton Wolverthem".
Wanneer ik de details van dat huwelijkscontract op het scherm krijg, vind ik daar een opsomming van de namen, geboortedata, leeftijden, beroepen van de bruid, bruidegom, vader, moeder, getuigen, etc .....
Maar bestaat er ook een mogelijkheid om via deze weg een kopie van het huwelijkscontract zelf op te sporen.

Ik ben nieuw in deze materie (dat is ook de reden dat ik geen familienamen heb vermeld in deze topic).

Alvast bedankt voor jullie tips en goede raad.
Willen is Kunnen

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

18 jan 2023, 15:22

Zie PB

Brabo