Stambomen plaatsen

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Flajo
Lid geworden op: 03 dec 2007, 17:28
Locatie: Herentals

27 jan 2008, 16:35

Gegroet,

Gewoon een vraag of een suggestie.
Zou het niet wenselijk zijn mocht SeniorenNet ons de kans bieden om de resultaten van onze opzoekingen op deze website te plaatsen?
Nu zetten vele Vlamingen (Belgen) hun stamboom op Geneanet, maar dat is en blijft een website uit Frankrijk.
Ik weet ook niet of dit technisch te realiseren is.
Maar in de eerste plaats is de vraag of er genoeg belangstelling voor bestaat.
Dat zal/kan snel blijken uit de reacties.

Groetjes,
Flajo

C.E.
Lid geworden op: 22 nov 2004, 17:17
Locatie: De "stille" Kempen

27 jan 2008, 17:04

Goede vraag! :roll: :?:

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

27 jan 2008, 19:29

Vind het niet zo'n goed idee.

Geneanet mag van oorsprong dan wel Frans zijn, maar er staan toch ook al veel Vlaamse en Nederlandse gegevens op. Bovendien is Geneanet gratis en wel heel gebruiksvriendelijk.

Inmiddels zijn er nog een aantal zulke initiatieven die vooralsnog niet zo'n succes zijn maar zorgen toch voor een versnippering van genealogische gegevens.

Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen en ik denk ook niet dat de servers van Seniorennet daarop voorzien zijn.

Peet

Flajo
Lid geworden op: 03 dec 2007, 17:28
Locatie: Herentals

28 jan 2008, 00:08

Hallo Peet,

Geneanet is inderdaad gratis, maar voor bepaalde faciliteiten vragen ze (verplichten ze) u om "bevoorrecht lid" te worden tegen € 40 per jaar.
Ik vind het erg dat wij als vlamingen aangewezen zijn op een buitenlands initiatief.
Je zegt dat er nog dergelijke initiatieven zijn, ik zou graag weten dewelke.
Kan jij ze concreet vermelden?

Groetjes,
Flajo

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

28 jan 2008, 08:29

Verplichten vind ik wel bijzonder kort door de bocht. Zoeken per gemeente kan gewoon gratis en volstaat in meer dan 90% der gevallen. De oorspronkelijke vraag ging trouwens over het plaatsen van genealogische gegevens en dat kan volledig gratis en in het Nederlands.

Die andere initiatieven zijn vooral Amerikaans (betalend) en Nederlands maar ik zit niet echt op een Vlaams alternatief te wachten. Historisch, we zijn toch met geneologie bezig, is Vlaanderen het huidige West- en Oost- Vlaanderen samen met Frans- en Zeeuwsvlaanderen en bij uitbreiding Artesie. De rest zijn Brabanders en Limburgers.

Het internet is nu éénmaal wereldwijd en ik zit alvast niet op zo'n regionaal gegevensbank te wachten, vind het meer internetvervuiling. Wat ik wel bijzonder goed vind zijn de bronbewerkingen zoals in West-Vlaanderen, Limburg en op de site van Ragebol. Ben actief lid bij enkele grensoverschrijdende forums, net als hier trouwens.

mvg,
Peet

Flajo
Lid geworden op: 03 dec 2007, 17:28
Locatie: Herentals

28 jan 2008, 12:16

Hallo Peet,

Geneanet is inderdaad grotendeels gratis, maar voor meer doorgedreven opzoekingen moet je wel eerst € 40,00 per jaar betalen.
Als "verplichting" kort door de bocht is, mag je voor mijn part gerust een ander werkwoord invullen.
Ik vroeg je naar concrete websites waar je een stamboom kan plaatsen, maar daar krijg ik geen antwoord op.
Op een forum kan je tot nader order geen stamboom plaatsen.
Mijn oproep was gewoon bedoeld om te zien of er interesse is voor het voorstel. Momenteel is het 1-1 hé.
Het uitblijven van reacties laat uitschijnen dat er inderdaad weinig interesse is, al is mijn oproep nog piep-jong.

Groetjes,
Flajo

Luus
Lid geworden op: 30 jul 2005, 00:51
Locatie: O.Vl

28 jan 2008, 21:43

Ik sluit me aan bij de visie van Peet want ik woon in Europa.
Ik heb nog niet de behoefte gehad om Bevoorrecht Lid te worden en ik ben nochtans al 10 jaar met genealogie bezig.
Ik heb bij Seniorennet eerder behoefte aan een beter uitgebouwd Aldfaerforum dan aan een alternatief voor Geneanet.

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

29 jan 2008, 07:11

Luus op de site van Aldfaer is toch een al een helpforum. Rechtstreekse link : http://www.aldfaer.net/website/00000097 ... /index.php

Een apart helpforum Aldfaer op seniorennet zou in concurentie gaan met het eigen forum van de makers. Overigens bestaat nog veel andere software voor genealogie.

mvg,
Peet

AlexNL
Lid geworden op: 26 nov 2004, 18:52
Locatie: Sprang Capelle

29 jan 2008, 12:58

Op de Nederlandse site Geanalogie online kun je ook gratis je stamboom
publiceren: http://www.genealogieonline.nl/

Groetjes

Alex

gdornez
Lid geworden op: 15 dec 2005, 21:49
Locatie: Oedelem

29 jan 2008, 13:21

Mijn stamboom heb ik zelf gepubliceerd via PHPGedView. Deze wordt gehost op een server een Nederland, dat kost mij (inclusief domeinnaam) slechts €24.00 (Excl BTW) per jaar. Voor die prijs kan je het toch niet laten. Op Geneanet waarop hij ook staat, heb ik een link naar mijn eigen site geplaatst.
Dit voldoet ruimschoots voor mij.
Opzoekingen doe ik voornamelijk via de websites van Vrijwillergersrab, Rijksarchief en Googelen. Ongelooflijk wat deze laatste aan info bevat.
mvg

Geert

Luus
Lid geworden op: 30 jul 2005, 00:51
Locatie: O.Vl

01 feb 2008, 23:14

Peet schreef: Luus op de site van Aldfaer is toch een al een helpforum.

Met het Aldfaerforum ben ik al jarenlang vertrouwd. Mijn reactie slaat op het feit dat op dit Seniorennetforum genealogie een ellenlange onoverzichtelijke Aldfaerthread loopt richting oneindig... Ik vind het jammer dat , gezien die er toch is, hij niet bruikbaarder kan gepresenteerd worden. Voor mij hoeft het niet, ik tracht enkel zoveel mogelijk zoekers hulp te bieden. Daarom dus mijn suggestie.

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

17 jun 2009, 18:32

De stamboom waaraan ik werk staat ook op Geneanet.
Ik ben geen bevoorrechte gebruiker.
Toch krijg ik om de veertien dagen nieuws van Geneanet over gegevens van andere genealogen die over dezelfde familienaam bezig zijn.

Je kan ook rechtstreeks in je stamboom werken die op Geneanet staat (uitbreidingen, verbeteringen): dat is wel handig.

Op mijn Windows partitie op de pc, werk ik met Legacy. De standaard versie is gratis. Ik heb nu Legacy7.
Op mijn Ubuntu pc werk ik met GRAMPS. Het ziet er stroever uit, maar eens dat je er een tijd mee werkt, voldoet het voor 100%.
Er zijn altijd kleine verschillen die handig zijn: bv. in Legacy kan je de kinderen sorteren op leeftijd, en bij tweelingen de volgorde bepalen met pijl naar boven of naar beneden.

Met beide programma's kan je je stamboom exporteren in een Gedcom file of ook importeren.

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

17 jun 2009, 18:33

De stamboom waaraan ik werk staat ook op Geneanet.
Ik ben geen bevoorrechte gebruiker.
Toch krijg ik om de veertien dagen nieuws van Geneanet over gegevens van andere genealogen die over dezelfde familienaam bezig zijn.

Je kan ook rechtstreeks in je stamboom werken die op Geneanet staat (uitbreidingen, verbeteringen): dat is wel handig.

Op mijn Windows partitie op de pc, werk ik met Legacy. De standaard versie is gratis. Ik heb nu Legacy7.
Op mijn Ubuntu pc werk ik met GRAMPS. Het ziet er stroever uit, maar eens dat je er een tijd mee werkt, voldoet het voor 100%.
Er zijn altijd kleine verschillen die handig zijn: bv. in Legacy kan je de kinderen sorteren op leeftijd, en bij tweelingen de volgorde bepalen met pijl naar boven of naar beneden.

Met beide programma's kan je je stamboom exporteren in een Gedcom file of ook importeren.

Roots_47
Lid geworden op: 30 apr 2004, 19:26
Locatie: Hasselt

20 jun 2009, 18:42

Met verbazing heb ik de vraag gelezen ivm met plaatsen van Stambomen op Seniorennet.
Ik denk niet dat dat de bedoeling is van Seniorennet, daar zijn genoeg alternatieven voor oa het genoemde Geneanet en andere sites.
Ik publiceer ook niet op Geaneanet (Frans van oorsprong of niet)
Bij ieder abo krijg je sowieso ca 50 MB webruimte dit is voor iemand die zijn stamboom wil plaatsen ruim voldoende.
Probleem is, denk ik althans, dat je dan je site zelf moet ontwerpen en dat is vele niet gegeven.

Ook onthield ik dat iemand een Aldfaerforum wil op seniorennet...
Daar bestaat het eigen Aldfaerforrum voor, als je de lijn wil doortrekken dan wil ik een Pro-Gen forum en mijn buur een Stamforum enz...
Groetjes.


Luus
Lid geworden op: 30 jul 2005, 00:51
Locatie: O.Vl

21 jun 2009, 00:25

Roots_47 schreef:
Ook onthield ik dat iemand een Aldfaerforum wil op seniorennet...
Daar bestaat het eigen Aldfaerforum voor, als je de lijn wil doortrekken dan wil ik een Pro-Gen forum en mijn buur een Stamforum enz...

Hoewel geleden van 2-2-2008, word ik in dit verband dus nog steeds verkeerd begrepen... Mijn reactie slaat op het feit dat op dit Seniorennetforum genealogie een ellenlange onoverzichtelijke Aldfaersticky loopt waarin een kat haar jongen niet meer vindt.

Het gaat niet over "een Aldfaerforum hebben", maar over de ellendige vormgeving van de aanwezige Aldfaersticky.