stamboom adams

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

ela
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:52
Locatie: noorderkempen

18 feb 2008, 16:26

Ik doe een onderzoek naar de stamboom van Adams uit Chaam en heb ontdekt dat er voorouders uit Meir (België) en Meerle komen.
Ik kan echter de archieven niet vinden. Weet iemand onder welke plaats dit valt? Is dat misschien Hoogstraten-Meer of zelfs Breda?

Gr. Ela
met af en toe een beetje hulp lukt het wel om mijn PC onder de knie te krijgen

Flajo
Lid geworden op: 03 dec 2007, 17:28
Locatie: Herentals

18 feb 2008, 17:51

Meer en Meerle zijn deelgemeenten van Hoogstraten

Grts
Flajo

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

18 feb 2008, 20:09

Klopt wat Flajo zegt, Meer werd vroeger wel meer als Meir geschreven, het is gewoon de uitspraak ervan in de streektaal, ook nu nog.

Voor Meer en Meerle kun je bewerkingen van de Parochieregisters raadplegen op de site van Ragebol : http://www.ravels-weelde-poppel.be/Map1.htm

Ben nogal bekend in Chaam en heb eens gekeken op de site van het Regionaal Archief van Tilburg.
Uit de overlijdensakte blijkt dat je op zoek bent naar de voorouders van Franciscus Adams, + Chaam 22-06-1899, 66 jaar, geboren te Meir als zoon van Joannes Petrus en Cornelia van den Broeck.

Heb eens op Geneanet gekeken en zijn stamboom gevonden in de gegevens van Danny Matthé.
Rechtstreekse link naar Joannes Adams, broer van Franciscus :
http://gw3.geneanet.org/index.php3?b=mi ... adams;oc=3

Succes met je stamboom :)
mvg,
Hubert Goetschalckx

ela
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:52
Locatie: noorderkempen

18 feb 2008, 23:24

Dank je wel Hubert, dit is geweldig. Je had het bijna goed, maar niet helemaal. Ik zoek een broer van deze Joannes, nl.Franciscus rond 1832 geboren in Meir. Maar nu vind ik die wel, hoor.
Ragebol heb ik per toeval gisteren gevonden en ik heb mij daar aangemeld. Dus ik kan vooruit.
Nogmaals dank voor de goede tips

m vr gr
Els
met af en toe een beetje hulp lukt het wel om mijn PC onder de knie te krijgen

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

19 feb 2008, 07:57

Els, had het ook aangegeven in mijn reactie dat het over de stamboom van zijn broer Joannes ging ;)

Hierbij een link naar het stadsarchief van Hoogstraten : http://www.hoogstraeten.be/stadsarchief ... traten.htm

Je bent dus nog op zoek naar de geboortedatum van Franciscus in Meer. Anne-Marie Polé, stadsarchivaris kan je misschien per email voorthelpen. Je bent ook van de regio, waarom eens geen bezoekje aan het archief op maandag of dinsdag. :idea:

Of je kunt je vraag misschien ook eens stellen op het forum : http://www.hoogstraeten.be/forum/viewforum.php?f=8

mvg,
Hubert Goetschalckx
Turnhout

ela
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:52
Locatie: noorderkempen

03 sep 2008, 16:32

Dank zij jullie bovenstaande hulp ben ik een heel eind gekomen.
Nu ben ik op zoek naar de oudste voorvader die ik heb gevonden met de naam Adamus Adam Janssens, overleden in Minderhout 29 juli 1656, waarschijnlijk 71 jaar oud. Hij zou dus rond 1585 geboren zijn en ik ben op zoek naar zijn geboorteplaats.
Kan iemand mij misschien een tip geven waar ik nog kan gaan zoeken?
Niet bij Ragebol en ook niet op geneanet.org, dat gaat niet zover terug.
Daar dit gebied in die tijd nog behoorde tot de zuidelijke Nederlanden moet ik misschien daar ergens zijn?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en alvast bedankt.

Groetjes Ela
met af en toe een beetje hulp lukt het wel om mijn PC onder de knie te krijgen

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

03 sep 2008, 17:00

Els, je bent al een heel eind gevorderd :D , verder zal niet makkelijk zijn althans niet in de parochieregisters. De dopen en huwelijken werden pas genoteerd door de pastoors vanaf het begin van de 17de eeuw, bvb 1614 in Minderhout.

De schepenregisters zijn wel een mogelijkheid maar dan hebt je heel veel vrije tijd nodig om die zelf uit te spitten in het archief. Meestal geen bewerkingen en bovendien moeten uw voorouders daarin nog zijn vermeld wat lang voor de hand ligt.

Groeten,
Peet

ela
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:52
Locatie: noorderkempen

03 sep 2008, 17:04

Dank voor je antwoord, Peet. Ik vreesde hier eigenlijk ook al voor.
Zal mij dan nu maar gaan bezig houden met het intikken van deze stamboom op een website.

Groetjes Els
met af en toe een beetje hulp lukt het wel om mijn PC onder de knie te krijgen

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

03 sep 2008, 17:19

Eventjes terzijde ELA; je zegt dat je nu rond het jartal 1580 aanzit over hoeveel voorouders spreken we dan m.a.w. in de hoeveelste generatie zit je nu?

Mvg,
P.Siemons

ela
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:52
Locatie: noorderkempen

03 sep 2008, 17:33

Dag Paul,

Ik heb nu inclusief mijn man (want het is zijn familienaam) 11 generaties.
Tel ik daar mijn zoon en kleinzoon bij, zijn het er dus 13.
groetjes
Els
met af en toe een beetje hulp lukt het wel om mijn PC onder de knie te krijgen

peet
Lid geworden op: 26 nov 2004, 22:18
Locatie: Turnhout

03 sep 2008, 17:46

Els, mag ik dan begrijpen dat je enkel de stamreeks hebt gevolgd, dus van vader op vader en enkel de familienaam.
Onder een stamboom begrijp ik eerder alle voorouders dus 2 ouders, 4 grootouders, 8 overgrootouders enz. en dan ben je nog wel eventjes zoet. Ben in sommige vertakkingen ook al wel tot 1600 maar eer je daar bent zijn er heel wat meer takjes en die heb ik lang nog niet en ben toch al zo'n 5 jaar bezig. ;)

Groeten,
Peet

ela
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:52
Locatie: noorderkempen

03 sep 2008, 18:19

Ja, dat klopt. Maar dan niet alleen de stamvaders, maar ook de broers, zusters en huwelijken met kinderen van de stamvaders.
Mijn meisjesnaam was namelijk al uitgezocht door iemand anders, dus heb ik mij nu aan de Adamsen en hun verwanten gehouden.

Groetjes Els
met af en toe een beetje hulp lukt het wel om mijn PC onder de knie te krijgen

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

03 sep 2008, 18:37

Je zit nu aan de 13de generatie dat zijn dan je stam-betovergrootouders en het maximum aantal voorouders zou dan kunnen zijn: 4.096.
Dan ben je nog wel even zoet!


Mvg,

P.Siemons

dj
Lid geworden op: 19 nov 2006, 16:32

05 sep 2008, 17:03

Een stamboom zie ik toch eningzins anders ; nl alles volgen in mannelijke lijn.Ook de broers en de zusters worden dan vermeld. Zoals u het ziet zijn er zelfs geen broers of zuster vermeld, alleen "vaders en moeders" en dan kon je inderdaad aan 2 tot de 12de macht =4096 personen.
Indien men een kwartierstaat samensteld dan heeft men het alleen over "vaders en moeders" of zie ik het verkeerd ???

mvg
dj

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

05 sep 2008, 18:47

hé ela,
In het Brusselse zitten er ook " adams" namelijk in Ruisbroek en Vlezenbeek.
Indien gewenst kan ik eens navraag doen.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.