DemogenVisu

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

09 jul 2008, 14:57

Via de mailgroep 'Genealogie' kwam er een vraagje ivm DemogenVisu, aangezien ik al geruime tijd met dit programma werkt, (alhoewel ik geen specialist ben, maar gewoon gebruiker) heb ik hierop geantwoord. Omdat niet iedereen die in genealogie geïntresseerd is automatisch is ingeschreven is bij de mailgroepen en ik reeds enkele malen dezelfde vraag heb gekregen, ook via persoonlijk adres dacht ik een item op te starten in dit forum. Zodra dit gepost is zal ik enkele mailtjes terzake in dit forum plaatsen

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

09 jul 2008, 15:11

VRAAG:
Hallo iedereen,
Is er iemand van jullie die ervaring heeft met het programma van het rijksarchief demogen visu om actes om te zetten in digitale vorm, kheb der namelijk een probleempje mee, misschien omdat ik te dom ben:-(
maar hoe ga ik van de akte die ik ingegeven heb naar de volgende enzovoort
vriendelijke groetjes
jefke
===
ANTWOORD:
Goede morgen Jefke, ik ben al enige tijd bezig met de verwerking van gegevens van het rijksarchief. Je kan een handleiding afdrukken op demogenvisu zelf. Om een volgende akte in te geven klink je gewoon onderaan in je scherm op het + teken
nog vraagjes laat maar komen
Groeten Luc

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

09 jul 2008, 15:14

Vraag:Hallo Luc
Wat is demogenvisu? Waar wordt het gebruikt?
Ik denk dat er vele zijn die dat niet kennen. Ik ook niet.
bedank voor de uitleg.
Mvg
Marc

Antwoord:Demogenvisu is een opgezet door het rijksarchief Brussel. Via het programma door hen ontwikkeld, kan je een pakket binnenhalen. Dit pakket (meestal een 30 pagina's dus +/- 120 aktes) omvat een foto's van een bepaald register (tot hiertoe heb ik steeds overlijdens gedaan van Mechelen). Je kan een willekeurig pakket kiezen, maar alles is nog niet beschikbaar. Het is de bedoeling dat de gegevens worden in gebracht in het programma DemogenVisu.
Wanneer je dit pakket verwerkt hebt en alleen dan kan je een nieuw pakket downloaden.
Meer uitleg kan je lezen op:
http://www.vvf-brussel.be/nieuws_2007120803.html

Groetjes Luc

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

09 jul 2008, 15:19

VRAAG:Goeiemiddag Luc,
nog een vraagje, ik heb de handleiding afgedrukt hé, maar moet ik alles achterelkaar ingeven? dus blijven die records van een verwerkte acte zichtbaar bij een volgende, er staat dat de acteID automatisch word ingevuld, maar ik ben nu aan de derde bezig en die acteID blijft steeds dezelfde.
mijn excuses voor de last
groetjes
jefke

ANTWOORD:Jefke, als je het pakket heb binnengehaald en het in het programma staat worden er inderdaad diverse zaken automatisch ingevuld. Ik denk dat je je vergist tussen de "Aktenr -ID" en "Nummer".
Aktenr-ID is bijvoorbeeld in de vorm van DMGV-511-999-999-1895735-000...en wordt automatisch ingevuld. Is ook het nummer dat onderaan je invulvak staat
Ik weet niet met welk pakket je bezig bent en ik ken dus ook niet de vorm. Maar dit is mijn werkwijze.
Het nummer (tweede vakje bovenaan) is het nummer dat je moet invullen en is het nummer van de akte zoals vermeld in de rand van het register. Als dit nummer ingevuld is plaats in de akte het begin en eindteken van deze akte. Vervolgens de datum invoer en het uur in het invulvak. In principe zou alles op dit blad moeten ingevuld zijn dat ingevuld moet worden.
Vervolgens klik je op het volgende tabblad ("Personen") en vul je de betrokken personen in.
Als deze ingevuld zijn, ga je terug naar het tabblad 'akte' en klik je onderaan in het scherm op het plusteken en krijg je een nieuw invoerblad en begin je aan de volgende akte.
Niet duidelijk vraag maar op...
Groetjes Luc

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

09 jul 2008, 15:23

VRAAG: Geachte,
graag had ik geweten hoe ik een "pakket" kan downloaden.
Mijn Pop-ups is "OK" voor "demogen.arch"
Terwijl "DemogenVisu V1.1.0.1" venster in "watermerk" staat
(enkel "Inpoert-Taal-Help-Sluiten" kan bedient worden)
Wat doen ik fout?

ANTWOORD:Ignace ik denk dat jij dadelijk naar punt 6 kunt gaan. Moest het nog niet lukken neem gerust terug contact op. Ik heb het begin ook een beetje moeten zoeken, maar uiteindelijk heb ik mij al uren geamuseerd met dit programma.
Groetjes luc

Ga naar : http://demogen.arch.be/login.php
Gebruikersnaam en paswoord invullen (registratie vereist)
Om te starten met de invoer van de gegevens dient u software te downloaden (onder 'Visu Tool') en te installeren. De handleiding voor de installatie vindt u onder 'Handleiding'. Vervolgens kan u een werkpakket naar uw keuze downloaden.
OPGELET:
- Aangezien de download beperkt is tot één pakket, kan u geen extra pakket downloaden. U vindt echter het pakket dat u heeft aangeduid voor download onder 'Jouw Pagina' - 'Lijst'. Hier kan u het pakket opnieuw downloaden
- Bij het downloaden van een pakket heeft u zelf een map op uw harde schijf kunnen aanduiden. Zoek eventueel met de verkenner naar een bestand met de extensie zip. Zie ook in de handleiding.
Als je “Demogenvisu” geïnstalleerd hebt vindt je een icoon op je bureaublad. Start dit programma op.
Bovenaan in de werkbalk heb je het teken ‘IMPORT’, klik dit aan en zoek dan het zipbestand met een naam iets zoals 511_9999_999_1979774_000_A_0150.zip
Dit pakket zal zichzelf dan installeren, in het programma en je kan eraan beginnen.

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

12 jul 2008, 12:34

Vraag:Ligt het aan mij of aan mijn computer, maar ik krijg DemoGenVisu er niet op. Wel DemoGenVisu_1_1_0_1 en niet DemoGenVisu_0_99_0_25 zoals in de handleiding.
Ik heb reeds een tien tal keren alles terug weggehaald wat ik gedownload had en terug gedownload - maar deze keer telkens eerst het bestand op de harde schijf "opslaan" en niet direct laten uitvoeren door mijn computer.
Op het symbool "12" tussen bankvijs (=gecomprimeerd) rechts te klikken had ik de mogelijkheid ofwel: - "hier uitpakken" - "uitpakken in DemoGenVisu" Allebei heb ik geprobeerd - met als resultaat: venster "You cannot start application DemoGenVisu from this location because it is already installed from a different location"
(met een button "Details" met een volledige blz hierover)
Nogthans alles had ik tevoren gewist wat betreft de vorige dowload van DemoGenVisu. Ik heb zelfs mijn computer eerst nog eens volledig met Spybot - Eraser - Ad-Aware - Deskeeper gedefragmenteerd en nagezien - zonder resultaat!
Als ik het dowload en direct laat uitvoeren heb ik wel een programma waar enkel "Import" met 3 lege mappen "Curret" "Data" "Upload"
"Taal" - "Help" - "Sluiten" kan aanvinken Al de rest ziet men in "watermerk" en dus niet aan te vinken. Heb ik de verkeerde DemoGenVisu zoals hierboven aangeduid? Ook het punt 6 hieronder om via IMPORT het nummer 511_9999_999_1979774_000_A_0150.zip
in te brengen vind ik ook niet (zelfs gezocht via de "zoek-functie" via "start")

Antwoord:wat nu betreft punt 6 het nummer 511_9999_999_1979774_000_A_0150.zip dit is de nummer van een
pakket, dat van u kan NIET hetzelfde zijn. Het was enkel een voorbeeld van het type bestand.
Misschien kan je eerst eens zoeken via verkenner naar een dergelijk zip-bestand. (511_9999_999_1979774_000_????.zip)
Moest je dit niet vinden dan heb je het pakket niet goed binnen gehaald. Probeer dan nogmaals een pakket binnen te halen. Indien je een pakket toegewezen hebt gekregen, wordt dit gemeld en kan je geen ander binnen halen. Als je het pakket niet vind en je krijgt de melding dat je een pakket in bewerking hebt, kan je dit eventueel terug downloaden
De gebruikte versie van is volgens mij momenteel DemoGenVisu_1_1_0_1.
Voortgaande op wat ik versta uit uw mails denk ik wel dat je het programma hebt (scherm in watermerk). Daarom zou ik toch nog
eens goed kijken of je het uit te voeren pakket niet heb binnengehaald en of er daar mogelijks een foutje gebeurd is.

Ik heb onder program files het bijgevoegde bestand staan 'DemoGenVisu.exe'. Waarschijnlijk heb je dit nodig om het programma te installeren. Verder heb ik op mijn harde schijf twee mappen inzake Demogen.
Namelijk: 1) "DemoGenVisu" met de ondermappen Current, Data en Uploaded
2) "Install_DemoGenVisu_V1" met als ondermap DemoGenVisu_1_1_0_1 en hier dan de ondermappen de-DE, fr-BE en nl-BE
Ik hoop dat het nu lukt
Laatst gewijzigd door LucS op 13 jul 2008, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

13 jul 2008, 09:37

Vraag:
Ook ik heb me aangemeld bij het rijksarchief als demogenner maar ik heb een probleem.
Ik heb een pakket overlijdensaktes binnengehaald van Mechelen en alles lijkt te lukken tot ik de personengegevens wil inbrengen.
Ik druk op het tabblad ‘personen’ en dan krijg ik daar maar geen naam in getypt.
Antwoord:nadat je het tabblad personen hebt geopend, dien je vooreerst onderaan op het plusteken te klikken en de rol van de persoon aanduiden (overledene - vader van overledene - moeder van overledene - aangever)

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

13 jul 2008, 09:40

Vraag:Heb problemen met demogenvisu, kun jij mij even helpen.
Het pakket waar moet je dat downloaden?
Antwoord:je moet je eerst registreren (gratis aangezien het vrijwilligerswerk is), van daaruit kan je dan beginnen. Als je in gelogd bent kom je op de pagina met de hoofding VISU. Hier kan je dan je taal kiezen en dan op Visutool klikken, waar je het programma kan downloaden. Dit is het adres: http://demogen.arch.be/login.php

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

13 jul 2008, 09:48

Reactie op bericht 12/07/08 12:34
De bovenstgaande "Bijlage" kan door mij niet geopende worden.
Ik krijg de vermelding: "Windows heeft gedetecteerd dat dit bestand mogelijk onveilig is. Om uw computer beter te beveiligen is toegang tot dit bestand geblokeerd"
Geen zip-bestand (511_9999_9999_...........) te bespeuren.
Antwoord:
Waarschijnlijk staat de spergraad op uw PC te hoog en daarom wordt het bestand niet doorgelaten.
Aangezien je gezegd hebt dat je Demogen in watermerk te zien krijgt, denk ik wel dat het geïnstalleerd is.

Proberen we nog eens iets anders:
Ga naar http://demogen.arch.be/login.php , log in en probeer een pakket binnen te halen. Kan je een pakket downloaden?
JA : dan had je nog geen pakket binnengehaald. Kies er één en haal dit binnen. (opgelet twee handelingen - kiezen en
binnenhalen)
NEEN: je hebt een pakket binnen en je hebt het mogelijk verwijderd van je PC. Haal dit pakket opnieuw binnen
(kan je vinden via jouw pagina - lijst - opdracht in verwerking)
Als je het pakket dan binnen hebt, open je DemogenVisu (normaal staat er een icoon op het bureaublad) en importeer je het pakket in het programma. (dit doe je door op het mapje te klikken in de werkbalk)

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

26 aug 2008, 07:28

Doorgestuurd bericht wel wetenswaardig:
Beste,
In 2007 werd in het rijksarchief te Leuven DEMOGEN-RAL opgestart met als eerste doelstelling het verwerken van al de gegevens van de huwelijksakten BS van Vlaams-Brabant en Brussel in een database.
Dank zij het werk van een twintigtal vrijwilligers hebben wij nu de eerste
25000 huwelijksakten ingevoerd, wat toch wel het vermelden waard is.
Het resultaat kan enkel bekeken worden op de website van het rijksarchief (http://arch.arch.be) onder "Zoeken naar personen" en omvat volgende gemeenten en perioden:

DEMOGEN
BS huwelijken Vlaams-Brabant en Brussel 1795-1908

Gemeente van tot Aantal akten
Baal 1803 - 1856 341
Beisem 1802 - 1827 55
Bertem 1796 - 1812 108
Bever (-bij-Brussel) 1802 - 1809 8
Bierbeek 1801 - 1804 54
Boortmeerbeek 1793 - 1850 481
Brussegem 1801 - 1813 79
Essene 1797 - 1901 1011
Ezemaal 1804 - 1910 253
Haacht 1800 - 1840 517
Hamme (-bij-Brussel) 1801 - 1910 153
Hekelgem 1800 - 1900 1274
Herent 1798 - 1910 2383
Hofstade (bij-Mechelen) 1871 - 1893 183
Holsbeek 1802 - 1870 523
Houwaart 1802 - 1910 685
Keerbergen 1800 - 1807 79
Kessel-Lo 1829 - 1841 156
Korbeek-Lo 1801 - 1910 710
Londerzeel 1797 - 1900 3045
Lovenjoel 1802 - 1901 269
Lubbeek 1798 - 1848 610
Muizen (-bij-Mechelen) 1798 - 1821 221
Oppem 1801 - 1809 13
Ossel 1801 - 1810 33
Oudenaken 1798 - 1910 271
Rotselaar 1802 - 1910 1485
Ruisbroek (-bij-Brussel)1800 - 1890 785
Sint-Laureins-Berchem 1800 - 1910 171
Teralfene 1800 - 1836 224
Tielt (-bij-Aarschot) 1798 - 1798 2
Tienen 1796 - 1800 103
Veltem 1798 - 1827 169
Veltem-Beisem 1828 - 1910 706
Vilvoorde 1797 - 1827 636
Werchter 1797 - 1910 1945
Wezemaal 1792 - 1910 1251
Wezembeek 1797 - 1907 758
Winksele 1798 - 1910 923
Zaventem 1798 - 1910 1715
Zellik 1797 - 1899 575
Zemst 1798 - 1812 141

Totaal aantal 25104

Zo weet je wat je er reeds kan vinden. Men zegge het voort.
Patrick Trio
misschien familie kijk eens op mijn website 'www.scevenels.be'

onderacht
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:40
Locatie: Vl. Brabant

03 sep 2009, 17:35

Ik heb me ingeschreven als "Demogenner".
Ik kreeg een E-mail terug met een blauwe en onderstreepte melding : BEVESTIG HIER.

Wanner ik daar op klik, gebeurt er niets.
Wat kan ik doen?
mvg
onderacdht

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

05 sep 2009, 11:01

Hoy, heb je al eens gekeken of er een link onder 'Bevestig hier' verborgen zit, misschien werd deze vergeten of was er op dat ogenblik een foutje dus ik zou zeggen eerst eens kijken naar de link en dan terug proberen
Groetjes LucS
misschien familie kijk eens op mijn website 'www.scevenels.be'

onderacht
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:40
Locatie: Vl. Brabant

05 sep 2009, 18:04

LucS,
Ik zou niet weten hoe hoe en waar ik die verborgen link kan vinden.
mvg

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

06 sep 2009, 10:37

In de mail gewoon met de muisaanwijzer op deze plaats 'Bevestig hier' even blijven staan en dan zou er een link moeten zichtbaar worden.

Grts LucS
misschien familie kijk eens op mijn website 'www.scevenels.be'

onderacht
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:40
Locatie: Vl. Brabant

07 sep 2009, 14:02

LucS,
Er wordt niets zichtbaar met muiswijzer op "bevestig hier".
Ik heb 2X een mail gestuurd naar hun helpdesk, en krijg geen antwoord.
Waarchijnlijk zal ik het daar bij laten.
Toch dank voor de hulp.
mvg.