Analoog tv kijken gaat stoppen bij telenet

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (digitaal) filmen, technieken, problemen, montage, video, bewerking en materiaal; alsook over Digitale TV.

Amelies
Lid geworden op: 29 nov 2012, 18:07
Locatie: Limburg

11 okt 2019, 18:13

Ze schrijven dat de meeste tv toestellen van 9 jaar oud digitaal aankunnen.
Tv hier is bijna 13 jaar, een Sony Bravia, volgens het bijhorend boekje zou hij digitaal aankunnen, maar, als ik het verder uitpluis lees ik " Omdanks dat dit televisietoestel voldoet aan de DVB-T- specificaties, kan compatibiliteit met toekomstige digitale DVB-T- uitzendingen vanaf het aardoppervlak niet worden gegarandeerd" weet niet wat ik ervan moet denken, en weet dan ook niet of tv hier al dan niet nog een toekomst kan hebben.
Zijn er mensen hier die er meer over weten en kunnen zeggen?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

11 okt 2019, 19:44

De kabeloperator heeft 3 opties uitgewerkt voor analoge tv-kijkers. Indien hun televisie niet ouder is dan 9 jaar, beschikt deze meer dan waarschijnlijk over een DVB-C-tuner. Via het compact tv- en radio-signaal dat Telenet ook aanbiedt, kunnen analoge gebruikers hun favoriete tv-zenders behouden door hun televisie opnieuw te laten scannen naar beschikbare kanalen. De zenders zullen voornamelijk beschikbaar zijn in SD-kwaliteit, behalve de zenders van Eén en Canvas. Die laatste twee zullen beschikbaar zijn in HD-kwaliteit. Je kijkt dan eigenlijk niet meer analoog maar digitaal.
Dat is ook alles wat ik er tot nu toe van weet.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

12 okt 2019, 09:08

één ding is zeker Het zal geld moeten kosten Bij Telenet is niets gratis Net zoals hun supersnel internet Wil je het hebben dan is het 35 euro zelfgeplaatst Laten plaatsen 85 eurokes (voor een nieuwe modem)

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

12 okt 2019, 10:32

Met DVB-T (terestial) ben je nergens dit is digitaal TV te ontvangen met een antenne.
Voor de kabel heb je DVB-C nodig.
Dan zal het een digibox of een nieuwe TV worden.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 okt 2019, 10:42

@ Amelies
Als je TV DVB-T heeft, dan zal die waarschijnlijk ook wel DVB-C hebben, maar daar schrijf je niets over. Maar hoe dan ook, hoe kijk je nu TV ??? Dat is het belangrijkste om te weten of je al of niet problemen zou kunnen hebben??

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

12 okt 2019, 10:58

Ik heb een Panasonic plasma (TH46PZ85E) van 11 jaar (2008) en deze kan DVB-T maar geen DVB-C.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Amelies
Lid geworden op: 29 nov 2012, 18:07
Locatie: Limburg

12 okt 2019, 20:26

Iedereen bedankt voor de informatie.
Op de website van telenet niks erover te vinden, toch ergens merkwaardig dat het eerst in de media komt en niet naar de klanten toe, eh, klanten zouden goed begeleid worden bij de overgang volgens de media?
Ik dacht gewoon verder te gaan zoals wardje beschreef. Heb nu analoog 30 posten waarvan ik amper naar de helft ervan kijk en ben ook al geen veelkijker ook niet.
Een digibox ben ik dan ook niks mee, maar zou er dan wel moeten voor betalen, om dan nog maar te zwijgen over het geklunger ermee.
In de tv boek bij technische gegevens staat alleen DVB-T bij digitaal.
Tv niet meer bruikbaar en verouderd dan voor wat ik wilde, vraag mij nu af wat de gemiddelde levensduur van een tv eigenlijk is.

ovl
Lid geworden op: 12 okt 2002, 23:03
Locatie: schelle

13 okt 2019, 14:35

heb je een tv toestel met hdmi aansluiting dan is deze oplossing ook mogelijk(bekijk de prijs even) of mogelijk met ci module aansluiting https://www.tv-vlaanderen.be/antenne-tv/
Wees aandachtig, verwijder de e-mailadressen indien je een mail doorstuurt.
Gebruik "BCC" in plaats van "Aan" wanneer je een mail verstuurt aan meerdere personen
Zeg neen aan Spammers.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

14 okt 2019, 00:52

En als je TV meer dan 9 jaar oud is dan ben je verplicht een nieuwe kopen want anders kan je geen TV meer kijken.

Ik kan bepaalde zaken begrijpen maar ik vind persoonlijk als je tevreden bent met 15 à 20 kabelzenders in analoge kwaliteit dat men deze mensen verder moet laten kijken met hun oud toestel en deze mensen niet moet verplichten om een nieuw toestel te kopen.

En ik hoor sommigen al zeggen: "je moet met de tijd meegaan"; ja en dan? het is niet dat 80% van het kijkend Vlaanderen digitaal wil kijken dat die 20% geen TV meer mag zien omdat ze om één of andere redenen geen nieuwe TV willen kopen of geen digitale kabel TV willen en tevreden zijn met hun huidige 15 à 20 kanalen.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

14 okt 2019, 09:16

Als uw tv toestel een HDMI aansluiting heeft en die werkt (dit kan je testen), en uw pc of laptop een HDMI uitgang, kan je gratis LEGAAL tv kijken
Sluit met een HDMI kabel uw tv aan op uw pc of laptop start uw computer op en zoek via de instellingen van uw tv uw computer, computer moet wel een internet verbinding hebben.
Maak een account bij VTM en VRT en je kan gratis alle programma’s zien en ook live uitzendingen. Ook Q2, 4, 5 enz….
Ik heb enkel internet dus geen tv pack spaar vele pleuroos per maand uit.
https://www.vrt.be/vrtnu/kanalen/een/
https://nieuws.vtm.be/live?referrer=htt ... oogle.com/
https://vtm.be/vtmgo?referrer=https://www.google.com/
https://www.surfplaza.be/media/tv.html
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

14 okt 2019, 16:51

@benq Hoeveel kost dan uw internet als je dit dagelijks doet? Waarschijnlijk heb je dan een abo met onbeperkte download nodig.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Amelies
Lid geworden op: 29 nov 2012, 18:07
Locatie: Limburg

14 okt 2019, 19:32

Alle bedankt voor de hulp en informatie.
TV heeft een HDMI aansluiting.
Bij de desktop pc geen informatieboek bij, ga zoeken via internet ervoor.
Maar als ik zo de achterkant bekijk ziet het er maar heel somber uit om nog bij aan te sluiten met dat wat de bedoeling is.
De reacties op de krant ook vrij veel te lezen met de tijd mee moet gegaan worden, er zijn inderdaad genoeg mensen die als er iets nieuws uitkomt het ook dadelijk aanschaffen, alle respect ervoor, ieder zijn ding.
Mijn persoonlijke mening is, dat ik niet meedoen doen aan de wegwerpmaatschappij, en ook niet betalen voor iets dat voor mij totaal geen meerwaarde heeft.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

14 okt 2019, 19:57

Ben gepensioneerd ambtenaar en wij hebben flinke korting.
Onbeperkte download bestaat niet, nergens trouwens,
Bij mij is dit 750Gb en daar kom je ruimschoots mee toe, indien niet kan je nog extra Gb bijkopen maar dit is nog niet gebeurd.
Bij andere goedkopere operatoren krijg je maar 500Gb + de mogelijkheid om extra Gb bij te kopen.

Met een gewoon light die je waarschijnlijk nu heeft kan je proberen,
Het is echt de moeite.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

14 okt 2019, 20:51

@Amelies
Digitale HD TV heeft wel degelijk een meerwaarde. Persoonlijk vindt ik het raar dat iemand nog analoog wil kijken als men het digitale HD beeld gezien heeft.
Als ik naar een analoog beeld kijk dan denk ik dat ik last heb van cataract of een nieuwe bril nodig heb. :)
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Mebo870
Lid geworden op: 22 mei 2005, 13:11
Locatie: Laarne

27 okt 2019, 13:11

Er zijn momenteel 4 types ontvanger, we noemen die Tuner
De analoge tuner = het oude systeem dat zal verdwijnen
DVB-T Tuner= Digitale tuner die terrestriële uitzendingen ontvangt, met een binnenhuis of dak antenne. In landen zoals Frankrijk en Duitsland kan men zo een 50 tal zenders gratis ontvangen met een DVB-T ontvanger. Helemaal gratis kan men het niet noemen want in die landen betaald men nog steeds TV taks. In Vlaanderen ligt het anders, hier hebben we niet alleen een abonnement nodig van ‘Antenne TV’, maar ook de ontvanger van Antenne TV en dit is een product van TV Vlaanderen, die ook satelliet aanbieden.
DVB-S2(X) = Digitale satelliet tuner, voor ontvangst van satelliet, bijvoorbeeld TV Vlaanderen.
DVB-C = Digitale tuner voor de kabel (Cable)
In recentere tv modellen vinden we een DVB-T (antenne) of een DVB-C Tuner (kabel), of beide.
Daarnaast zijn sommige tv’s uitgerust met een CI (Card Interface) sleuf om een CI module te plaatsen waarin dan een smartcard past. Nieuwe toestellen zijn geschikt voor CI+, waarbij de CI module, kaart en toestel aan elkaar gekoppeld worden, Telenet maakt gebruik van deze techniek.

Nu, wat betreft het afschakelen van het analoog signaal, Telenet heeft alle zenders die vandaag nog analoog aangeboden worden, ongecodeerd en digitaal in een pakket gestoken.
Wie een TV met een DVB-C = Digitale tuner voor de kabel heeft, kan deze zenders probleemloos ontvangen, scannen naar deze FTA zenders op kabel doet men op 298 Mhz en netwerk id:32
Wat als mijn TV géén Digitale tuner voor de kabel heeft ?
Er bestaan DVB-C ontvangers, deze zijn al te koop vanaf 40 €, hiermee ontvangt men alle vrij geschakelde Tv en radio zenders. Zoals de Renkforce 1510C HD-kabelontvanger, positief is dat deze naast een HDMI uitgang ook een scart uitgang heeft als de HDMI ingang op de TV ontbreekt.
Bij de duurdere types kan men zelfs gaan opnemen op harde schijf of usb stick.
Dat opnemen kan alleen van de zenders die Telenet FTA (vrij te ontvangen) heeft gemaakt.
The key to happiness
Stay away from idiots