Digitale TV vanaf 1 juni 2021

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (digitaal) filmen, technieken, problemen, montage, video, bewerking en materiaal; alsook over Digitale TV.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

25 mei 2021, 11:24

Vanaf 1 juni stopt men met analoge TV.

Telenet zegt:

Je hebt een dikke tv of een toestel ouder dan 10 jaar
Dan kan je je tv misschien niet opnieuw instellen, omdat je toestel het compacte signaal helaas niet kan ontvangen. Je hebt dan volgende opties:

• Je kan een extra decoder huren. Zo kijk je ook op dat toestel digitale tv.
• Je kan kiezen voor een nieuwe tv. Die kan het compacte signaal wel ontvangen. Zo hoef je geen decoder te huren en verandert er verder niets voor jou.

Is het mogelijk om toch verder te kijken met een HDMI naar SCART converter?
Zie ook https://www.onlinekabelshop.nl/blog/bes ... dmi-kabel/
Men spreekt hier alleen van schakelen tussen toestellen onderling...

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

25 mei 2021, 14:27

Jos, hoe oud is uw televisitoestel?
Heeft die aan de achterkant een "sleuf" om een "CI"module in te steken?
Zo ja dan kan je dat doen : https://www.coolblue.nl/advies/installe ... odule.html

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

25 mei 2021, 15:11

Ik stel de vraag voor iemand anders. Het tv toestel heeft enkel 2 scart aansluitingen.
Daarom vroeg ik mij af of een HDMI naar SCART converter een oplossing is.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

25 mei 2021, 15:18

_Jos_ schreef:
25 mei 2021, 15:11
Ik stel de vraag voor iemand anders. Het tv toestel heeft enkel 2 scart aansluitingen.
Daarom vroeg ik mij af of een HDMI naar SCART converter een oplossing is.
Een HDMI naar SCART adapter blijkt wel te bestaan maar wat ga je daar mee zijn,
waar ga je die HDMI aan aansluiten?

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

25 mei 2021, 15:42

Aan de decoder (digibox) zodat er geen nieuw tv toestel gekocht moet worden. Vraag is of dit gaat werken..

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

25 mei 2021, 15:49

_Jos_ schreef:
25 mei 2021, 15:42
Aan de decoder (digibox) zodat er geen nieuw tv toestel gekocht moet worden. Vraag is of dit gaat werken..
Is dat televisietoestel nu aangesloten aan die digibox?
Indien niet dan zou dat met een verloop SCART-HDMI stekker mogelijk wel kunnen,
maar om zeker te zijn kan je toch met Telenet kontakt opnemen?

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

25 mei 2021, 16:30

Als u voor iemand anders iets moet vragen , is dat geen gemakkelijke opdracht.
De raadgevingen van Telenet en ook Proximus zijn(naar mijn mening) vrij duidelijk.
Maar terloops, wij weten ook niet of die man al internet heeft van Telenet?
Internet Ja ? Dan is er een modem en dan kan hij een gewone digibox huren en tv kijken ( ook op een dikke)
Geen internet en een dikke. Geen tv meer
Geen internet en een platte, dan zijnde richtlijnen van Telenet misschien een oplossing
Internet en een platte, dan volgt u de richtlijnen van Telenet en hoop ik dat het lukt ( bij mij toch)
Als ik van u was, zou ik me richten tot een computer winkel die ook ook Telenet vertegenwoordigen. Maar als u een dikke heeft, zal de oplossing zijn, koop een goedkope platte . Neem internet ( let op want zijn kosten aan verbonden) en schaf u het goedkoopste abo aan inclusief huur box of recorder

pipa
Lid geworden op: 31 dec 2003, 18:44
Locatie: Aan de oude Maas

25 mei 2021, 16:50

Als je TV reeds aangesloten is op een digibox of digicorder dan ontvang je tv toch reeds een digitaal signaal. Je moet dan ook helemaal niks doen. Gewoon verder kijken. :D
Don't dream your life-Live your dreams.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

25 mei 2021, 17:00

Die persoon gaat verhuizen op 1 juni (net op het moment dan er gestopt gaat worden met analoge tv) en hij wil dan ineens overschakelen van Telenet naar Scarlet omdat deze laatste maar half zo duur is. Ben zelf ook overgestapt en zeer tevreden.

Volgens Telenet zijn er 2 opties:
• Je kan een extra decoder huren (wat geld blijft kosten). Zo kijk je ook op dat toestel digitale tv.
• Je kan kiezen voor een nieuwe tv. Die kan het compacte signaal wel ontvangen. Zo hoef je geen decoder te huren en verandert er verder niets voor jou.

Maar ik vertrouw Telenet voor geen meter, vandaar mijn vraag of een eenmalige aanschaf van een kabel met converter geen oplossing is om je oude tv toestel toch aan te sluiten en digitale tv te kijken.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

25 mei 2021, 17:27

Zeg me waar ik verkeerd ben:
--uit uw verhaal maak ik op dat de betrokken persoon NU (nog) een digibox van Telenet heeft
en dat die aangesloten is aan zijn TV-toestel?
--hij gaat verhuizen en zal overstappen op Scarlet
ik vermoed toch dat bij de overstap van Telenet
naar Scarlet de digibox van TN zal ingeruild worden
voor één van Scarlet?

Als dat zo is dan, is er toch geen enkel probleem
en kan hij/zij toch verder TV kijken?

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

25 mei 2021, 17:41

inderdaad, maar

Vanaf 1 juni stopt men met analoge TV.

Telenet zegt:

Je hebt een dikke tv of een toestel ouder dan 10 jaar
Dan kan je je tv misschien niet opnieuw instellen, omdat je toestel het compacte signaal helaas niet kan ontvangen. Je hebt dan volgende opties:

• Je kan een extra decoder huren. Zo kijk je ook op dat toestel digitale tv.
• Je kan kiezen voor een nieuwe tv. Die kan het compacte signaal wel ontvangen. Zo hoef je geen decoder te huren en verandert er verder niets voor jou.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 mei 2021, 18:43

Wat heeft Telenet hier nog mee te maken?
Op het nieuwe adres wil betrokkene een tv abonnement van Scarlet.
Die zullen hem het best kunnen vertellen wat en hoe, toch?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 aug 2021, 13:45

Ik kocht onlangs een nieuwe tv omdat de oude tv waarschijnlijk niet het "compacte signaal" kan
ontvangen van Telenet. Met dat signaal kan je dan met je oude coaxkabel de analoge zenders bekijken, zonder een digibox te moeten aanschaffen.
Een familielid kon dat bij zijn nieuwe tv perfect instellen, maar... Die had voordien wel een brief van Telenet ontvangen dat het analoog kijken zou wegvallen, dus in zijn eigen gemeente.
Nu heb ik nog geen brief daaromtrent gekregen en is mijn vraag :
Is dat compacte signaal voor mij dan al bereikbaar om de tv in te stellen, of moet ik bericht krijgen van Telenet?
Anders wordt het immers een gesukkel tot en met.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

05 aug 2021, 15:22

Dat kan uw nieuwe TV ook. Al het digitale. Van Telenet is weg.
U kan een kastje kopen, zodanig dat u digitaal onvangt, maar niet kan opnemen.
U kan ook via Telenet naar de handleiding gaan om nog ( beperkte , maar toch de voornaamste ) zenders te ontvangen.
Bij mij is dat goed gelukt. TV1 e 2 Vtm 1 en 2 en de Nederlandse zenders.
Succes

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 aug 2021, 16:36

Dank u Paul, maar die info had ik al :wink:
Mijn vraag blijft : moet ik eerst bericht krijgen dat in mijn gemeente het analoge signaal gaat wegvallen, op dit moment kan Brasschaat nog analoog kijken, voor diegenen die uiteraard nog geen modem hebben. Het gaat dus over het COMPACTE SIGNAAL dat ik misschien nog moet krijgen via Telenet, omdat ik nog geen schrijven van hen ontving.
Het huidige toestel is een tweede TV, de andere is digitaal met modem en digicorder.
Ik wil dus gewoon de huidige analoge posten kunnen bekijken zonder een box te moeten huren, omdat dit toestel weinig gebruikt wordt.