geluid tv naar soundbar

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (digitaal) filmen, technieken, problemen, montage, video, bewerking en materiaal; alsook over Digitale TV.

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

28 jun 2021, 11:54

samsung tv en samsung soundbar
Tv: hdmi 1/2/3/4 poorten
hdmi 4 in (arc) deze is verbonden met een hdmi kabel naar de hdmi out (tv-arc) van de soundbar
Het geluid van de tv gaat dus naar de soundbar.Dit heeft al jaren goed gewerkt,tot op heden,geen geluid meer uit de soundbar afkomstig van de tv.
Alle connecties zijn prima in orde (zelf een nieuwe kabel gekocht) in "instelling" zijn al de punten correct geconfigureerd ,toch blijkt ARC niet te werken?
Let wel de soundbar werkt prima, alleen bij ARC connecties niet.
Zou het kunnen dat de ARC functie van de tv defect is?
Iemand enig idee?
Groetjes
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

29 jun 2021, 08:48

Ik zou in eerste instantie denken dat je de TV - out moet verbinden met de soundbar-in en niet andersom.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

29 jun 2021, 10:38

Hebt ge al bij de instellingen "geluid" gekeken? Ik heb dat ook zo maar mijn soundbar is gene Samsung

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

29 jun 2021, 10:55

Zoals vermeld in mijn topic, zijn alle punten correct en goed uitgevoerd, niet aan twijfelen.
Jaren altijd goed gewerkt en zonder enige reden, blijkt de functie ARC niet meer te werken.
groetjes
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

22 jul 2021, 11:35

Ik heb een PHILIPS TV en na zowat 7 jaren werkte opeens de soundbar niet meer.
Ik had voorheen al een duurde HDMI kabel gekocht

Intussen werkt alles weer zoals 't moet, maar gebruik ik gewoon een andere
HDMI-ARC
(nu nr. 3 i.p.v. nr. 2).

Ik bezit ook contact spray, wat bij zowel bij de kabel als de TV -aansluiting soelaas kan brengen. :idea:

H.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 jul 2021, 10:14

Telenet gaat stoppen met het doorsturen van analoge zenders. Er zouden nu nochtans nog wel 100.000 klanten van Telenet analoog kijken. Mensen die een toetel hebben met ingebouwde DBV-C tuner zouden, mits enig zoekwerk, na de omschakeling door Telenet, toch gewoon via hun coaxkabel hun programma"s kunnen blijven ontvangen. Ze zouden noch een nieuw TV-toestel noch een digibox moeten aanschaffen. De omschakeling zou dan gaan via het zogenaamde "Compact tv-Signaal". Logischer wijs moet dan ook via een nieuw TV-toestel analoog kunnen worden gekeken en dus zonder decoder en zonder extra kosten. Vraag: is het signaal dat via "Compact tv-Signaal" per coax-kabel wordt ontvangen, nu van analoge dan wel van digitale aard ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

25 jul 2021, 15:09

Analoog kijken kan niet meer. Het “compacte TV signaal” is digitaal.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 jul 2021, 15:56

hovel schreef:
25 jul 2021, 15:09
Analoog kijken kan niet meer. Het “compacte TV signaal” is digitaal.
Als ik het goed begrijp mogen de huidige analoog-kijkers, zonder extra kaart en zonder decoder, gewoon hun huidige zenders verder zien op voorwaarde dat hun oude toestel wel een DVB-C tuner aan boord heeft. Wie zich dan nog laat verleiden om toch een digibox of recorder te betalen wordt dan eigenlijk bedrogen. Kan de coax kabel dan ook evengoed digitale als analoge signalen doorgeven ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

25 jul 2021, 16:21

socrates schreef:
25 jul 2021, 15:56
hovel schreef:
25 jul 2021, 15:09
Analoog kijken kan niet meer. Het “compacte TV signaal” is digitaal.
Als ik het goed begrijp mogen de huidige analoog-kijkers, zonder extra kaart en zonder decoder, gewoon hun huidige zenders verder zien op voorwaarde dat hun oude toestel wel een DVB-C tuner aan boord heeft. Wie zich dan nog laat verleiden om toch een digibox of recorder te betalen wordt dan eigenlijk bedrogen. Kan de coax kabel dan ook evengoed digitale als analoge signalen doorgeven ?
Het woord “bedrogen” in de mond nemen is wel heel kort door de bocht.

De huidige analoge kanalen worden In het “compacte TV signaal” gratis digitaal aangeboden en kunnen ontvangen worden dmv een DVB-C ontvanger. Dit omvat 20 zenders in SD kwaliteit.

De digitale televisie van Telenet omvat 80 zenders in HD kwaliteit. Hier heeft men ook de mogelijkheid om uitzendingen op te nemen.

Groot verschil dus.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... televisie/

Een coax kabel kan inderdaad zowel analoog als digitaal signaal doorgeven.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 jul 2021, 16:29

hovel schreef:
25 jul 2021, 16:21
socrates schreef:
25 jul 2021, 15:56
hovel schreef:
25 jul 2021, 15:09
Analoog kijken kan niet meer. Het “compacte TV signaal” is digitaal.
Als ik het goed begrijp mogen de huidige analoog-kijkers, zonder extra kaart en zonder decoder, gewoon hun huidige zenders verder zien op voorwaarde dat hun oude toestel wel een DVB-C tuner aan boord heeft. Wie zich dan nog laat verleiden om toch een digibox of recorder te betalen wordt dan eigenlijk bedrogen. Kan de coax kabel dan ook evengoed digitale als analoge signalen doorgeven ?
Het woord “bedrogen” in de mond nemen is wel heel kort door de bocht.
De huidige analoge kanalen worden In het “compacte TV signaal” gratis digitaal aangeboden en kunnen ontvangen worden dmv een DVB-C ontvanger. Dit omvat 20 zenders in SD kwaliteit.

De digitale televisie van pTelenet omvat 80 zenders in HD kwaliteit. Hier heeft men ook de mogelijkheid om uitzendingen op te nemen.

Groot verschil dus.
Het al dan niet gebruiken van de term "bedrogen" is natuurlijk heel subjectief, maar nogal wat van mijn kennissen ,die in de waan werden gelaten dat zij geen andere keuze hadden dan een decoder of zelfs een nieuwe TV aan te schaffen, voelden zich op zijn minst niet fair behandeld. Voor veel van die mensen zal het een zorg zijn of het beeld van hun vertrouwde zender(s) nu in SD dan wel in HD komt.
Ik onthoud dat de "zogenaamd analoge" kanalen dan dus helemaal niet meer analoog zijn, die informatie had ik nog nergens duidelijk gevonden. Bedankt !
Laat het middel nooit het doel vervangen !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 jul 2021, 16:30

oud toestel met een DVB-C tuner aan boord
Dat zullen er niet zo heel veel meer zijn denk ik en anders zet Telenet er wel een extra filter op 8)


Kan de coax kabel dan ook evengoed digitale als analoge signalen doorgeven ?
De ene coax is de andere niet ...

Google zegt: Ook al zien de kabels er vrijwel identiek uit zijn de analoge RCA kabels anders opgebouwd dan de digitale coax kabels. De digitale coax kabel is gemaakt om te garanderen dat het digitale S/PDIF signaal altijd perfect overkomt. De analoge RCA kabels zijn gemaakt voor een analoog line of phono signaal.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 jul 2021, 16:45

E.T. schreef:
25 jul 2021, 16:30
oud toestel met een DVB-C tuner aan boord
Dat zullen er niet zo heel veel meer zijn denk ik en anders zet Telenet er wel een extra filter op 8)


Kan de coax kabel dan ook evengoed digitale als analoge signalen doorgeven ?
De ene coax is de andere niet ...

Google zegt: Ook al zien de kabels er vrijwel identiek uit zijn de analoge RCA kabels anders opgebouwd dan de digitale coax kabels. De digitale coax kabel is gemaakt om te garanderen dat het digitale S/PDIF signaal altijd perfect overkomt. De analoge RCA kabels zijn gemaakt voor een analoog line of phono signaal.
Ja dus dat kan ik dan enkel te weten komen via trial and error.
Laat het middel nooit het doel vervangen !