Zelf gemaakte film opschonen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (digitaal) filmen, technieken, problemen, montage, video, bewerking en materiaal; alsook over Digitale TV.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

09 jul 2023, 19:40

Hello iedereen, maar vooral de film fanaten.

In de 70tiger jaren sprak men nog niet van digitale film opnames, en ook ik heb toen gebruik gemaakt van die 8 of dubbel 8 mm cassetjes, ik heb ook toen de digitale camera's opkwamen geprobeerd die filmpjes digitaal te verwerken.

Onlangs heb ik zo een dvd opgedoken en moeten vaststellen dat kwaliteit nog minder dan slecht kan genoemd worden.

De originele 8mm filmrolletjes zijn door verschillende omstandigheden verloren geraakt.

Ik zou nu willen die nog bestaande DVD "opkuisen" of laten "opkuisen" zo dit mogelijk zou zijn, kan dit en zou iemand mij daar goede raad kunnen in geven waarvoor dank.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

10 jul 2023, 09:38

De kwaliteit van die Super-8 is in vergelijking met wat we nu gewoon zijn inderdaad niet meer om aan te zien. Ik heb ooit eens gelezen dat je met de "blur" (ik ken de nederlandse term niet) je blijkbaar zo'n dingen er scherper kunt laten uitzien. Hoewel dat schijnbaar in tegenspraak is met blur (vervagen?).

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

11 jul 2023, 10:05

Bedankt voor deze tip, maar ik twijfel ook aan de werking van "blur" die volgens mij ook iets anders is dan opschonen (verbeteren).
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 jul 2023, 09:07

In GIMP is vervagen inderdaad een andere bewerking dan verbeteren. Maar in beide zijn zoveel opties dat je zult moeten proberen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

12 jul 2023, 09:18

Hviane, bedankt voor deze verwijzing, ikzelf heb de Pinnacle Studio 21, daar zitten ook tal van mogelijkheden in, maar nog nergens iets gevonden voor wat ik zou willen.

Gimp ken ik niet maar zal toch eens bekijken om die binnen te halen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

videoFred2
Lid geworden op: 12 sep 2023, 14:16

12 sep 2023, 15:08

hviaene schreef:
10 jul 2023, 09:38
De kwaliteit van die Super-8 is in vergelijking met wat we nu gewoon zijn inderdaad niet meer om aan te zien.
Ik begrijp dat u dat denkt want er zijn heel veel slechte omzettingen van Super-8 naar video en/of digitaal gedaan. En die zijn inderdaad niet om aan te zien.

Maar de werkelijke kwaliteit van 8mm film (geen tape, echte film dus) is bijzonder goed.
Mits de film omgezet is met een goede methode.

hieronder enkele voorbeelden:
Super-8 film uit 1967, gefilmd op Agfa film:
Afbeelding

Afbeelding

Jaren '70, Fuji Single-8 film:
Afbeelding

Afbeelding

Beste groeten,
Fred.