Droedels
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Sorry mijn laatste wijziging was niet opgenomen, er moest staan:: DIE conclusie is wel juistlotte schreef:Allé dan tochsocrates schreef:De conclusie is wel juist;lotte schreef:Conclusie...niet juist ingeschat
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Nee haar conclusie was, dat haar antwoord niet juist was en DIE conclusie was dus wel juist, dwz dat haar oplossing niet juist was.chérie schreef:heeft ze nu de twee punten?
Anders voeg ik er,voor alle duidelijkheid meestal (tenzij ik het vergeet
-
procman4 - Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
- Contacteer:
socrates schreef: Het zijn ramen, maar hoe denk jij daarmee dan te kunnen tellen of rekenen ?
procman4 schreef: Zoals de Azteken dat deden ; zij gebruikten om te kunnen vermenigvuldigen een systeem
van lijnen en kruispunten van die lijnen.
Ik ga trachten te verklaren hoe dat in zijn werk ging ; met een foto. Misschien vanavond nog, anders
is het voor morgen.
Zoals ik schreef in de 2e quote én in het blauw hieronder de beloofde foto.socrates schreef: Ik zie nog steeds het specifieke verband niet tussen een paar geometrische figuren en de functie van een rekeninstrument; Uiteraard kan je alle hier getoonde elementen opdelen, vermenigvuldigen, delen enz; maar dat kan je toch even goed met een aantal lucifers of potloden of apen of appels of cijfers? Gebruikten de Azteken dan welbepaald wat we hier zien als 'ramen' of 'vensters' om te rekenen ?
Wat die Azteken deden kan ongetwijfeld interessant zijn; zij konden bv. wel het aantal harten optellen dat zij aan de goden hadden geofferd.
Wanneer ik de foto hieronder 45° zou draaien, zijn de lijnen best te vergelijken met de horizontale lijnen, gevormd door
- de stijlen [=verticale (houten ?) raamdelen ]
- en de regels [ =horizontale (houten ?) raamdelen ] van de ramen van Socrates.
En de tussenliggende vakken komen - met wat goede wil - overeen met de glaspartijen van de Socrates tekening.

Wil je meer uitleg, vraag het gerust.
___________________________________________________________________________________________
zij konden bv. wel het aantal harten optellen dat zij aan de goden hadden geofferd
Socrates, hier ga je uit de bocht ! Het komt mij geringschattend over.
Je moet dat zien in de tijdsgeest van toen, en rekening houdend met de godsdiensten van toen.
Ik geef twee andere vbn. De jacht op de ketters in de middeleeuwen, en het beheer (?) van onze kolonie Kongo onder Leopold II
Maar ... Als we het willen hebben over ons beider "Azteken"-antwoord, dan moeten we naar een ander onderdeel van het forum verhuizen. Voor mij : Azteken-affaire mag als afgehandeld beschouwd worden.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
-
Vermoedelijk konden enkel de beste leerlingen van de klas met zo"n rekenmachine omgaan. Met een mini Texas Instruments made in Taiwan, was rekenen toch een stuk eenvoudiger 
Om weer naar de Droedels te gaan; wat daar te zien is, is helemaal geen reken- of telraam; het is de afbeelding van twee vensters, de materie waaruit ze zijn gebouwd is niet relevant voor de oplossing.
Ik merk dat U nog met het goeie ouwe Win 7 werkt en nog wel Professional, de opgave van de Droedel werd gemaakt met Adobe Photoshop en Windows 10.
Tip voor wie wil meespelen; de oplossing is te vinden in de computerwereld.
Om weer naar de Droedels te gaan; wat daar te zien is, is helemaal geen reken- of telraam; het is de afbeelding van twee vensters, de materie waaruit ze zijn gebouwd is niet relevant voor de oplossing.
Ik merk dat U nog met het goeie ouwe Win 7 werkt en nog wel Professional, de opgave van de Droedel werd gemaakt met Adobe Photoshop en Windows 10.
Tip voor wie wil meespelen; de oplossing is te vinden in de computerwereld.
-
Behalve "alfabet" is alles correct +2lotte schreef:WINDOWS 10
2 vensters, 4+ 6 onderverdelingen
X latijns alfabet, staat voor 10
PS: Wat dagelijks voor onze neus ligt zien we al gauw niet meer.
-
- Contacteer:
Je toont ons : --> een E een X een Riem
wordt in Engels : eks tie riem (riem= Nederlands)
extriem = fonetisch
Nl : extreem = wat u afbeeldt
extriem = fonetisch
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
-
Ja dat was snel gezien, die riem. +2procman4 schreef:Je toont ons : --> een E een X een Riem
extriem = fonetisch
-
- Contacteer:
Engels ; twee woorden