Droedels
-
Sita
Ik zie veel wat er niet isprocman4 schreef: Wat zie je niet op deze balies.![]()
![]()
![]()
Maar het is dus blijkbaar iets wat er wél zou kunnen zijn ...
Op de tekening zie ik een ketting die er aan sommige balies wél is.
Hier wordt ze gemist. Een ketting heeft schakels (links.)
MISSING LINK ???
(Waarschijnlijk ook niet juist; zie geen verband met "spokentijd" en "iets wat zich rond 24u afspeelt"
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Death Bell ?
Op een balie van een hotel staat klassiek een bel waarmee men de eventueel slapende receptionist kan oproepen. Op deze afbeelding zou geen bel staan.
Mijn voorstel "death bell" is dus maar een wilde gok, uitgaande van de "hotel-tip" want behalve het graf als symbool voor de dood en de klok die je kan vertalen als "bel" zie ik de samenhang van de diverse elementen in de tekening, niet.
Op een balie van een hotel staat klassiek een bel waarmee men de eventueel slapende receptionist kan oproepen. Op deze afbeelding zou geen bel staan.
Mijn voorstel "death bell" is dus maar een wilde gok, uitgaande van de "hotel-tip" want behalve het graf als symbool voor de dood en de klok die je kan vertalen als "bel" zie ik de samenhang van de diverse elementen in de tekening, niet.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
procman4 - Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
- Contacteer:
socrates schreef:Death Bell ?
Neen, helaas niet, socrates
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
@ allen
Om het antwoord op de droedel te vinden : houd u alleen aan :
a) de tekening, waarmee deze zoektocht begon. (Niet terug bladeren, roep ze terug op uit je geheugen, dan vergeet je wellicht kleine details, die echter niks ter zake doen !)
b) dit antwoord van mij. (Inbegrepen de deelse quote van Socrates, hier onder in 't groen .)
Vergeet alles wat tussen deze twee uitersten geschreven werd ; door jullie of door mij. Doen hé !
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Socrates is mis ; toch zitten er goede dingen in zijn antwoord. Ik plaats deze goede dingen hier onder ; in het groen.
- Op een balie van een hotel staat klassiek een b.....
- receptionist
-1e streepje : vervang de 5 puntjes achter de letter "b" door 5 letters ; je bekomt een Nederlands verkleinwoord van 6 letters.
En als je weet dat in het Nederlands verkleinwoorden meestal eindigen op "twee letters", zoek je eigenlijk maar 3 letters.
-2e streepje : eens dat verkleinwoord gevonden, mag je van de receptionist :
bepaalde verwachtingen hebben. En heeft die persoon bepaalde kwaliteiten of capaciteiten.
Nu je dat woordje hebt, gaan we terug naar mijn tip van Di 29 Jan 2019, 23:47
waar ik een reeks van blauwe zinsdelen plaatste, waaruit jullie woorden moesten uitkiezen.
Hieronder een print screen van toen (van 29 januari). Neen, niet terug bladeren. Blijf op deze posting, anders verdwaal je.
Voor jullie gemak : ik heb heel wat woorden verwijderd. D'er blijven nog twee blauwe lijntje over, elke met 7 woorden ; totaal veertien.
Tel maar na. Veertien Nederlandse woorden.
Het zou natuurlijk een beetje idioot zijn, moest ik maar twee woorden over houden
'doden' leven *** Om spoken-tijd *** rond afspeelt ***
houd gewoon "taal". We zoeken --> Engels ; woorden.
---> Vandaag voeg ik er nog extra aan toe dat beide Engelse woorden ieder uit twee lettergrepen bestaan. <---
Om de oplossing te vinden heb je dus als tip dat Nederlandse verkleinwoordje ; koppel dat verkleinwoordje aan 2 woorden uit de Nederlandse opsomming van 14 woorden ; maar .... denk in Engelse woorden.
De opdracht luidde immers : Engels ; 2 woorden.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Veel succes in je zoeken. Nog 2 belangrijke P.S.-en
P.S.
Probeer te antwoorden op vrijdag de 1e feb., voor 16u. Ik hoop het goede antwoord te lezen. Zoniet : pas zondag lees je van mij
Want daarna reis ik af naar Duitsland - "Wo man Deutsch spricht" (*) - t.e.m. zaterdag de 2e februari.
(*) Na 16.00 u moet ik, samen met een collega, nog een feest-speech vertalen. En dan afreizen.
P.S.
Ik kan niet genoeg herhalen : in deze posting, nergens anders, zit de oplossing.
procman4
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
-
Sita
Uit alle tips en gegevens zijn de 2 Engelse woorden die mij te binnen schieten "welcome" en "midnight"
2 Engelse woorden met 2 lettergrepen.
Op de balie van de receptie staat soms een "bordje" met Welkom op.
bordje > begint met b + 5 letters
De doden (op de tekening) die tot leven komen verwelkomen iemand.
Verwelkomen > een eigenschap of kwaliteit van een receptionist.
spokentijd > midnight
(mijn) conclusie MIDNIGHT WELCOME of WELCOME MIDNIGHT
(Ps. Have a nice trip! Nu we toch in het Engels bezig zijn
)
2 Engelse woorden met 2 lettergrepen.
Op de balie van de receptie staat soms een "bordje" met Welkom op.
bordje > begint met b + 5 letters
De doden (op de tekening) die tot leven komen verwelkomen iemand.
Verwelkomen > een eigenschap of kwaliteit van een receptionist.
spokentijd > midnight
(mijn) conclusie MIDNIGHT WELCOME of WELCOME MIDNIGHT
(Ps. Have a nice trip! Nu we toch in het Engels bezig zijn
-
Een voor iedere belangstellende "leesbare" ondubbelzinnige droedel maken is niet makkelijk; een onverklaarbare complexe beeldtaal acht ik minder geschikt voor een droedel "spelletje" . Ik zou zo onderstaande beeld kunnen aanbieden met de opgave:"zoek maar uit wat er niet op te zien is" ?

-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Ja, mee eens socrates.
Een droedel bestaat uit een tekening waar vooral details een rol spelen, daar moet men mee spelen. Op de weliswaar leuke tekening staan zoveel details dat er ook zovele oplossingen mogelijk zijn.
Moeilijk mag, maar niet onmogelijk.
De verklaring die Procman 4 hier geeft, samen met de foto's van de recepties, maken het er niet duidelijker op.
I rest my case. 4 woordjes zonder lettergrepen.
Auf wiedersehen Procman 4.
Een droedel bestaat uit een tekening waar vooral details een rol spelen, daar moet men mee spelen. Op de weliswaar leuke tekening staan zoveel details dat er ook zovele oplossingen mogelijk zijn.
Moeilijk mag, maar niet onmogelijk.
De verklaring die Procman 4 hier geeft, samen met de foto's van de recepties, maken het er niet duidelijker op.
I rest my case. 4 woordjes zonder lettergrepen.
Auf wiedersehen Procman 4.
-
Ik zou daar maar niet te veel op rekenen want "bordje" is bij mijn weten NL geen Engels en wat dan met 2 B ?Sita schreef:Rest nog de vraag: Is mijn conclusie juist?
Daarvan ben ik nog altijd niet zo zeker ...
-
Sita
Bordje is een Nederlands woord. Maar procman4 schreef "een Nederlands verkleinwoord."socrates schreef: Ik zou daar maar niet te veel op rekenen want "bordje" is bij mijn weten NL geen Engels en wat dan met 2 B ?
En er op rekenen dat mijn antwoord juist is doe ik zeker nietprocman4 schreef: - Op een balie van een hotel staat klassiek een b.....
- receptionist
-1e streepje : vervang de 5 puntjes achter de letter "b" door 5 letters ; je bekomt een Nederlands verkleinwoord van 6 letters.
En als je weet dat in het Nederlands verkleinwoorden meestal eindigen op "twee letters", zoek je eigenlijk maar 3 letters.
-
lotte - Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Toch ook nog een bedenksel
FULLY BOOKED ?
is een mededeling die op het bordje kan staan
het hotel is to"taal" gereserveerd, werk van de receptionist is nu een andere plaats te "zoeken" .
Afsluiting die de spoken vasthebben kan er ook op wijzen dat er geen vrije plaatsen zijn.
FULLY BOOKED ?
is een mededeling die op het bordje kan staan
het hotel is to"taal" gereserveerd, werk van de receptionist is nu een andere plaats te "zoeken" .
Afsluiting die de spoken vasthebben kan er ook op wijzen dat er geen vrije plaatsen zijn.
-
- Contacteer:
@ Sita : neen je antwoord is niet juist. Ik probeer jullie te leiden naar .... de oplossing. Ik probeer rond 16.00 klaar te zijn met mijn bijkomend antwoord.socrates schreef:Ik zou daar maar niet te veel op rekenen want "bordje" is bij mijn weten NL geen Engels en wat dan met 2 B ?Sita schreef:Rest nog de vraag: Is mijn conclusie juist?
Daarvan ben ik nog altijd niet zo zeker ...
Zoek naar een andere kwaliteit, die een bekwame receptionist heeft.
Tip :
Herlees mijn vorige posting, t.e.m. de 2 P.S.-en
@ Socrates :
De rode tekst hier onder valt buiten het "droedel onderwerp.
Ik gebruik de toetsencombinastie Controle + F ; om te zoeken op een pagina.
En ik zocht op de laatste blz van dit onderwerp.
Resultaat : daar staan 2 combinaties op van --> 2 spatie B
Geen van beide zoekopdrachten vertelt mij wat jij mogelijk bedoelt met
2 B
----------------------------------------------------------
Dus Socrates : graag antwoord : wat bedoel je met 2 B
En verder, als ik vermeld (in mijn laatste posting) dat je je moet beperken tot de 14 blauwe woorden uit deze laatste posting : daar zie ik het woord "bordje" niet tussen staan. Ik heb toch duidelijk laten blijken dat het verkleinwoordje
een tip was.
Vergeet niet, dat Sita dat woordje vond, en meteen cadeau gaf aan de andere deelnemers.
Sita, die wel op de laatste pagina, op de laatste posting bleef. :wink: Allez nu, dat jij daar niet mee af gekomen bent, met dat woord "bordje".
@ allen
Blijf in mijn vorige posting, en lees en herlees, denk na, en durf je zelf vragen te stellen.
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
-
- Contacteer:
@ Socrates,socrates schreef:Een voor iedere belangstellende "leesbare" ondubbelzinnige droedel maken is niet makkelijk; een onverklaarbare complexe beeldtaal acht ik minder geschikt voor een droedel "spelletje" . Ik zou zo onderstaande beeld kunnen aanbieden met de opgave:"zoek maar uit wat er niet op te zien is" ?
Het is hier een forum ; men, dus jij, maar ook ik, mag hier vrijuit je mening delen. Maar jouw antwoord is .. overdreven fel met de haren getrokken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik droedel mee aan jouw vraag : Wat is hier niet te zien.
Mijn antwoord als ik moet kiezen uit deze zes woorden : winnaar * en * ene * is * bed-pan
----> is dan twee woorden, van 2 lettergrepen :
e ne win naar
ene winnaar
-
- Contacteer:
@ allen,
Krijg net telefoontje ; d'er ligt ginder minder sneeuw dan verwacht. Dus we vertrekken een heel stuk later. De limiet van 16. 00u telt niet meer
Zo iets in de aard van vorige dinsdag in ons landje. Veel voorspeld en ...niks gevallen in de provincie A'pen, en voor 2/3 van de provincie Limburg : ook niks.
Dus "droedelen" maar. Maar nu en dan even er tussen uit natuurlijk.
Krijg net telefoontje ; d'er ligt ginder minder sneeuw dan verwacht. Dus we vertrekken een heel stuk later. De limiet van 16. 00u telt niet meer
Zo iets in de aard van vorige dinsdag in ons landje. Veel voorspeld en ...niks gevallen in de provincie A'pen, en voor 2/3 van de provincie Limburg : ook niks.
Dus "droedelen" maar. Maar nu en dan even er tussen uit natuurlijk.
Laatst gewijzigd door procman4 op 01 feb 2019, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat is één van de 7 maal 7000 mogelijke antwoorden op mijn vraag. Maar de vraag wat er op een hotelbalie niet te zien is, in verband met een beeldverhaal waarop enkel een graf duidelijk kan worden herkend, samen met een tekst uit Hamlet; lijkt mij even onoplosbaar als mijn rood omrande lege ruimte hierboven.procman4 schreef:@ Socrates,socrates schreef:Een voor iedere belangstellende "leesbare" ondubbelzinnige droedel maken is niet makkelijk; een onverklaarbare complexe beeldtaal acht ik minder geschikt voor een droedel "spelletje" . Ik zou zo onderstaande beeld kunnen aanbieden met de opgave:"zoek maar uit wat er niet op te zien is" ?
Het is hier een forum ; men, dus jij, maar ook ik, mag hier vrijuit je mening delen. Maar jouw antwoord is .. overdreven fel met de haren getrokken.
![]()
![]()
![]()
Keep Smiling ; pot geen frustratries op ; dat is ongezond
![]()
![]()
![]()
![]()
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik droedel mee aan jouw vraag : Wat is hier niet te zien.
Mijn antwoord als ik moet kiezen uit deze zes woorden : winnaar * en * ene * is * bed-pan
----> is dan twee woorden, van 2 lettergrepen :
e ne win naar
ene winnaar
Als bij een droedel een hele pagina tekst nodig is om hem "leesbaar" te maken, dan schort er wat aan de beeldspraak.