Kaartspel "Zetten"

Hier kan je allerlei spelletjes spelen op het forum: woordspelletjes, associatie spelletjes, titelsong-spelletjes, ...
Veel speelplezier!

Chris1951
Lid geworden op: 06 mar 2009, 19:31
Locatie: Westerlo (België)

05 sep 2009, 11:56

Hallo iedereen,

Weet iemand van jullie misschien de juiste naam van het kaartspel "Zetten" en, nog belangrijker, kan iemand mij de spelregels van dit spel bezorgen?

Alvast bedankt! :P

Philo
Lid geworden op: 28 aug 2004, 00:40
Locatie: Net naast de rijke mensen

03 mar 2011, 17:12

Chris1951 schreef:Hallo iedereen,

Weet iemand van jullie misschien de juiste naam van het kaartspel "Zetten" en, nog belangrijker, kan iemand mij de spelregels van dit spel bezorgen?

Alvast bedankt! :P
Ik ben wel heel laat met mijn antwoord, ik hoop dat Chris1951 nog af en toe op Seniorennet komt, toevallig zag ik je vraag toen ik één en ander over kaartspellen opzocht op internet.
Mogelijk hebt u op een andere manier al de spelregels gekregen, anders hier zijn ze:
Zetten wordt gespeeld met 4 spelers en 32 kaarten. De kaarten lager dan 7 gaan eruit (niet de aas natuurlijk). Je speelt met een vaste "maat", dat is de persoon die tegenover jou zit. De deler deelt eerst aan ieder 3 kaarten dan weer 3 dan 2. De persoon naast hem zegt als eerste wat hij wil doen. Hij kan zetten maar hij moet minstens 5 zetten, lager mag niet. Dus als hij redelijk goede kaarten heeft, zegt hij : "ik zet 5 (of 6 of 7 of 8 of 16)". Als de volgende nog betere kaarten heeft, kan die zeggen ik zet 6 of 7 of zelfs 8 of 16. Heb je geen goede kaarten of kan je zeker het gezette aantal niet overtroeven, dan pas je. Als iedereen gezegd heeft, dan zegt de "zetter" wat troef is. De eerste speler na de deler komt uit.
Hetgeen men gewend moet worden in dit spel is wat de hoogste troeven zijn.
Als ruiten troef is, is de ruitenboer (jok) de hoogste kaart, de hartenboer (onderjok) is de tweede hoogste kaart, daarna volgen aas, heer, dame, 10, 9, 8, 7. Bij de andere kleuren blijft de aas de hoogste kaart en houdt de boer zijn gewone waarde. Dus als schoppen troef is wordt schoppenboer jok en klaverenboer onderjok, is klaveren troef dan wordt klaverenboer jok en schoppenboer onderjok, 't is dus altijd de boer van dezelfde kleur (rood of zwart) die tweede hoogste kaart wordt. Verder gaat het zo'n beetje als bij wiezen, rieken enzo : de hoogste kaart die gegooid is wint de slag.
Als men bijvoorbeeld 6 gezet heeft en men wint 6 slagen dan behaalt men 6 punten, wint men 7 of 8 slagen, dan krijgt men toch maar 6 punten. Altijd dus het aantal dat men gezet heeft.
Er wordt een "boompje" getekend op een blad: in de vorm van een kruis staan links de namen van de éne ploeg en rechts die van de andere, de punten worden opgeschreven onder de horizontale lijn. Als men echter bijvoorbeeld 5 gezet heeft maar slechts 4 slagen haalt, dan wordt 5 afgetrokken van het puntentotaal en 5 bijgeteld bij de tegenpartij. Als men dus dikwijls niet haalt wat men gezet heeft, dan kan men een negatief cijfer krijgen en vliegt men op zolder, d.w.z. dat het negatieve cijfer boven de horizontale lijn wordt geschreven, het is dan zaak zo goed mogelijk te spelen om terug van de zolder af te geraken. De ploeg die het eerst 52 punten haalt, heeft gewonnen.
Als men een rondje gespeeld heeft worden de kaarten bij elkaar genomen door de persoon naast de deler, de kaarten worden niet geschud, de deler van het vorige spelletje mag snijden en de kaarten worden weer gedeeld.
Als iedereen past, moet dezelfde deler terug delen. Het wordt dan een dubbele, dus de gezette 5 of 6 of ... wordt dubbel geteld. Als men voor een derde keer moet delen (moet weer door dezelfde deler gebeuren) is het een "driedubbele drits" en worden de punten maal 3 geteld. Als men bij de derde deelbeurt weer past, dan moet de speler naast de deler zetten. Een vierde keer delen mag niet.
Men kan 8 zetten als men heel goede kaarten heeft en vermoedt dat zijn maat ook goede kaarten heeft, de twee maten samen moeten dan alle slagen halen. Heeft men zo'n goede kaarten dat men denkt het alleen te kunnen, dan kan je 16 zetten. Je maat moet dan zijn kaarten bijeenleggen en mag niet meespelen. Denk eraan, als je 16 zet en je haalt het niet, gaat er ook 16 van je puntentotaal.
Zo ik hoop dat je hier nog iets aan gehad hebt!
ik erken maar éen wet : léven. (H. Marsman)