this is Belgium !

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

12 jan 2022, 15:57

Wil. schreef:
12 jan 2022, 13:18
meredith schreef:
12 jan 2022, 13:00

Dus terug naar Sibarita haar post.
@ Sibarita, ik ga er van uit dat jij zeer verstandig bent en ik daag je uit om hier de link te posten naar de cijfers van eurostat, natuurlijk in het vlaams. (desnoods in het Engels) Welteverstaan, de originele tekst, met de directe verwijzing op de site van eurostat. Geen blog, geen krant, geen post op een ander forum, de originele tekst. Per slot van rekening hebben de leden hier op seniorennet recht op duidelijke, correcte informatie.
Lui geboren, meredith?
Waarom geen 2 minuten googelen? Lees het hier, weliswaar niet in het Vlaams maar als Nederlands ook goed is, dan vind je hier het nodige.
Bedankt voor het compliment , ik vind echt mijn weg wel op de site van Eurostat en Engels lezen, schrijven en spreken is voor mij geen enkel probleem.
Ik heb een ander probleem. Mijn vraag is gesteld aan sibarita, niet aan jou, tenzij jij en sibarita een en dezelfde persoon zijn.
En tussen haakjes, je hebt juist zelf geschreven dat Vlaams geen internationaal erkende taal is, het Nederlands dat in Nederland gesproken wordt wel.
Eendracht maakt macht

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 jan 2022, 16:03

Graag gedaan, m.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 jan 2022, 16:07

E.T. schreef:
11 jan 2022, 19:50
Wil. schreef:
11 jan 2022, 00:02
Gewoon effe tonen dan, dat het in andere landen anders is.
Niets zo eenvoudig hé gewoon even naar Wiki :lol:

Naar Belgisch strafrecht is noodweer of wettige verdediging een rechtvaardigingsgrond waardoor het geweld gebruikt als noodzakelijke afweer tegen een aanranding van personen zelf geen misdrijf vormt. Het is een toegelaten vorm van eigenrichting, verwant aan noodtoestand. De wettelijke grondslag van noodweer is artikel 416 van het Strafwetboek: Er is noch misdaad, noch wanbedrijf, wanneer de doodslag, de verwondingen en de slagen geboden zijn door de ogenblikkelijke noodzaak van de wettige verdediging van zich zelf of van een ander.

In Nederland is noodweer sinds 1886 als algemene strafuitsluitingsgrond geregeld in artikel 41 van het Wetboek van Strafrecht. Deze bepaling luidt: "Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding."


Heb het verschil tussen beide even gehighlight ...
Of nog duidelijker als je in België bij een OVERVAL een stoute mens die iets komt stelen zou verwonden kan je daar voor gestraft worden. In Nederland mag je bij een OVERVAL je goederen wel beschermen :mrgreen:
Het strafwetboek van België is niet hetzelfde als dat van Nederland, als je dat niet ziet ... Het is gewoon absurd om te beweren dat strafwetboeken gelijk zijn. Je kan nog een tijdje met woordjes spelen Wil, maar misschien in een nieuw topic?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 jan 2022, 16:09

Ik beweer niet dat de strafwetboeken compleet hetzelfde zijn.

Jij zegt zomaar uit de losse pols dat de definitie van 'overval' in veel landen verschillend is (zelfs 'in elk land') .
Dat moet je dan toch eens laten zien, want ik neem niet zomaar alles aan wat wordt beweerd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 jan 2022, 16:14

Wil. schreef:
12 jan 2022, 16:09
Ik beweer niet dat de strafwetboeken compleet hetzelfde zijn.

Jij zegt zomaar uit de losse pols dat de definitie van 'overval' in veel landen verschillend is (zelfs 'in elk land') .
Dat moet je dan toch eens laten zien, want ik neem niet zomaar alles aan wat wordt beweerd.
Met de nadruk op "compleet" zeker?

De definitie van een OVERVAL was het begin

Afbeelding

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 jan 2022, 16:30

En daar wachten we dus op, hé .
Komaan Godot. :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 jan 2022, 16:48

Eergisteren was Christophe Deborsu te gast in De Afspraak. Daar kwam hij wat uitleg geven over de catastrofale financiële situatie van het Waals Gewest.

Het Waals Gewest kijkt al aan tegen een totale schuld van 46 miljard euro.
Het krijgt nochtans jaarlijks minimum 6,5 tot 7 miljard euro toegeschoven van 'rijke broer' Vlaanderen.
Vanaf 2025 moet Wallonië t.g.v. de financieringswet het jaarlijks met 60 miljoen minder doen. Dat moet dus jaar na jaar blijven gebeuren.

Ondertussen zijn de noden alleen maar groter aan het worden en weegt de dreiging van de PTB mee op het fiscale debat in Wallonië. Er moet bezuinigd worden én er is een tendens om de belastingen te verhogen. Dat zullen de burgers voelen en de liberalen willen absoluut niet aan die extra belastingen beginnen.

De ramp in de Vesdervallei is een éénmalige bijkomende dreun. Toch moeten daar massieve infrastructuurwerken uitgevoerd worden. Wallonië is zo failliet als wat. Enkel dank zij die jaarlijkse ±7 miljard uit Vlaanderen vallen daar geen hongerdoden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

12 jan 2022, 17:13

En zoals het een rechtgeaarde 8O journalist past , heeft hij dat gewoon gerapporteerd
Geen sprake van het benoemen van oorzaak of schuldigen
Zo kan men blijven lullen

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

12 jan 2022, 21:46

Tav Will

Heb deze afspraak ook gezien en het strafste is dat Deborsu verklaarde dat de Waalse man in de straat zelfs geen weet heeft over deze dramatische toestand in zijn landsdeel . Hij zei ook dat segenwoordig als de Vlaming 100 euro in zijn zak heeft, dees maar 70 euro betreft en betekent bij de Walen . Is Walonie nu al failliet of verkeert dit deel van Belgie op de piek van de afgrond ?? .Ook niet vergeten dat de Walen in 2025 de lening , weliswaar zonder rente, van Vlaanderen van 1 miljard 200.000 euro moeten beginnen terug te betalen .

werewoef
AMEN en AUM

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

12 jan 2022, 23:11

meredith schreef:
12 jan 2022, 13:00
Dit is weer zo een discussie die naar alle kanten waait. Even terug naar de post van Sibarita.
Over welke overvallen gaat het ? Bankovervallen, Overvallen op geldtransporten ? Kruimeldiefstallen ? Homo geweld ? Partner of stalker geweld ? Dat is niet gespecifieerd.
Vervolgens zie ik hier een aantal posts over de strafwet. Moest de strafwet zo eenvoudig zijn dat je ze op wikipedia kunt vinden, rechercheurs, onderzoeksrechters en rechters zullen daar eens goed om lachen. De wettelijke zelfverdediging is zeer goed omschreven in 4 basisprincipes. Maar een volledige uitleg hierover zou te ver leiden.
Dus terug naar Sibarita haar post.
@ Sibarita, ik ga er van uit dat jij zeer verstandig bent en ik daag je uit om hier de link te posten naar de cijfers van eurostat, natuurlijk in het vlaams. (desnoods in het Engels) Welteverstaan, de originele tekst, met de directe verwijzing op de site van eurostat. Geen blog, geen krant, geen post op een ander forum, de originele tekst. Per slot van rekening hebben de leden hier op seniorennet recht op duidelijke, correcte informatie.
het is Sibarita ZIJN post ( sibarita is Spaans voor levensgenieter) Ik kan ook alleen verwijzen naar eurostat :

https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... statistics :

Dat niet alle feiten in ieder land geteld worden klopt , dat is voor iedere statistiek !

I only believe in statistics that I doctored myself”

― Winston S. Churchill
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

13 jan 2022, 11:34

Lening van 1,2 miljard aan Vlaanderen terugbetalen ?
Vergeet het maar.
Zoals in het voetbal : schoon schip maken en met een nieuwe lei beginnen !
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

13 jan 2022, 11:51

Die lening van 1.2 miliard is wel van de federale regering.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 jan 2022, 12:04

voorn schreef:
13 jan 2022, 11:51
Die lening van 1.2 miliard is wel van de federale regering.
Juist.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

13 jan 2022, 12:36

Vlaanderen betaalt toch het overgrote deel van de Belgische belastingen.
Denken jullie nu echt dat die 1,2 miljard zullen terugbetaald worden?
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

14 jan 2022, 12:20

Geschiedenis kennen heeft ongetwijfeld nut
Zelfs archeologie

Maar zoals VDB ooit zei : Trop is teveel

Zal dit de huidige rampzalige problemen oplossen ?
Of is de enige zorg weer het personeel : archeologen , musea , zorg en justitie ( zie Kim de Gelder )

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/14 ... -oostende/