Betere voorwaarden nodig om kerncentrales na 2025 open te houden'

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

23 mei 2019, 12:57

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 29628.html

Betere voorwaarden nodig om kerncentrales na 2025 open te houden'

Het langer openhouden van de kerncentrales Doel 1 en Doel 2 levert voor de uitbater Electrabel minder op dan gedacht. Daarom wil het bedrijf heronderhandelen met de volgende regering over het langer openhouden van de kerncentrales.

Wat is volgende dat ze in onze bak gaan schuiven ze gaan ergens moeten vandaan halen .

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

23 mei 2019, 23:22

Deze centrales dateren van 1975 en ondertussen is na diverse revisies zeer veel meet en regelapparatuur aan vervanging toe samen met pompen en andere randapparatuur.
Moet dat gebeuren met verlies voor de operator of laten ze de boel gewoon verder verrotten zodat er met één grote "poef" een provincie minder is in Vlaanderen ?
De politiek kreeg een erg belangrijke waarschuwing !
De bevolking ook ...

Aelbrecht
Lid geworden op: 02 mei 2019, 16:45

24 mei 2019, 10:43

Flashback schreef:
23 mei 2019, 23:22
Deze centrales dateren van 1975 en ondertussen is na diverse revisies zeer veel meet en regelapparatuur aan vervanging toe samen met pompen en andere randapparatuur.
Moet dat gebeuren met verlies voor de operator of laten ze de boel gewoon verder verrotten zodat er met één grote "poef" een provincie minder is in Vlaanderen ?
De politiek kreeg een erg belangrijke waarschuwing !
De bevolking ook ...
Dat die centrales van 1975 zijn betwijfel ik zeer zeker niet. Al de rest is waarschijnlijk informatie afkomstig van kranten en televisie. Zelf ben ik nog nooit in een kerncentrale geweest en heb zelf nog nooit persoonlijk contact gehad met iemand die daar werkt om hierover in gesprek te gaan.

En als het dan allemaal waar "zou" zijn wat men daar allemaal verteld, tja, dan is het niet aan mij om te handelen. Laat staan er voortdurend over te zagen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

24 mei 2019, 16:05

Ze zijn al veel te laat, Frankrijk krijgt zijn eerste "Fusiereactor" wel met de hulp van Europees geld, want de kostprijs is al geraamd op 20 miljard......als men weet dat de Belgische regering er in 4 jaar tijd al het 4 dubbele heeft doorgejaagd ........,
https://tweakers.net/reviews/6930/all/d ... actor.html
maar zo duur en ingewikkeld moet men het niet zoeken, als men 30 jaar terug al een tritium centrale had gebouwd,In , of die oude centrales hadden omgebouwd naar een tritium of deuterium centrale ,zou België nog stroom aan de omliggende landen kunnen verkopen, in plaats ze die nu moeten kopen, van vervuilende kolen centrales.
https://wisenederland.nl/kernenergie/thorium
Maar het kan nog beter, met de SMR's centrales, de technologie is er,en toch blijven ze maar vasthouden aan kolen of gas centrales,en het open houden van de oude kerncentrale.
https://www.nucleairforum.be/thema/inno ... ar-reactor
Wij hebben 4 ministers van energie, en ik denk niet dat er al een iemand zich verdiept heeft in de mogelijkheden van milieu vriendelijke veilige thorium centrales,als ze er alleen zijn voor nog duurdere stroom,en andere onzinnige maatregelen,geef ze dan maar hun C4.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

24 mei 2019, 21:17

Dat Doel (en andere centrales uit die periode) "vuile" centrales zijn is voor mij geen twijfel.

Ooit kreeg ik de vraag om in Doel een toestel binnen de warme zone te gaan herstellen.
Er werd wel bij vermeld dat al het gereedschap dat de "warme zone" binnenging niet meer terug naar buiten mocht. Ik heb er wijselijk voor bedankt. :roll:

Kernfusie kan dan wel de energie van de toekomst zijn, maar de eerste kilowatt ervan die in het net zal gepompt worden zal zeker niet vóór 2050 zijn.
De reactor nog in aanbouw in frankrijk is een test-reactor die verwacht wordt in 2035 klaar te zijn en zal nooit één kilowatt aan het net leveren.

In afwachting had men veel beter 10-15 jaar geleden enkele nieuwe kerncentrales gebouwd van de moderne generatie die veel minder vervuilend zijn (in radioactieve afval welteverstaan), toch als men de energie enigszins betaalbaar wilt houden.

Momenteel is het nog altijd kiezen tussen de pest en cholera......want al de eieren in zon & windenergie leggen, dat is zeker en vast een Utopie, tenzij sinterklaas hier aan het rondspoken is.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 mei 2019, 11:14

Kernfusie kan dan wel de energie van de toekomst zijn, maar de eerste kilowatt ervan die in het net zal gepompt worden zal zeker niet vóór 2050 zijn.
Er staat (bijna) alle dagen een heel grote kernfusiereactor aan de hemel :wink:

En vele duizenden huishoudens tappen daar nu al stroom en/of warmte vanaf …

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 mei 2019, 13:53

Dat nog niemand daaraan gedacht heeft 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

25 mei 2019, 15:19

Wil. schreef:
25 mei 2019, 13:53
Dat nog niemand daaraan gedacht heeft 8O
ik wel, maar mijne hof is wa klein om hem te kunnen zetten...... :lol: :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier