Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 apr 2024, 14:27

Waar en wanneer heb je dat gerucht over Trump gehoord? Ik vermoed dat dit niet het geval is.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

19 apr 2024, 14:30

Wil. schreef:
19 apr 2024, 14:27
Waar en wanneer heb je dat gerucht over Trump gehoord? Ik vermoed dat dit niet het geval is.
Ik had niet direct een reden om te twijfelen over die uitspraak, die kwam tijdens Ter Zake van gisteren uit de mond van de Amerika correspondent van de VRT. (Björn Soenens)
Laat het middel nooit het doel vervangen !

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 apr 2024, 14:50

Stond ook in de krant.
Hij heeft ook gezegd dat Europa meer moest doen.
Dit is het bewijs dat die vent onbetrouwbaar of gek is.
Wat moet Poetin daar nu van denken.
Vandaag dit en morgen anders.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 apr 2024, 15:01

Ik heb het stukje waarnaar je verwijst opnieuw beluisterd. Trump zegt NIET dat de hulp voor UA op de agenda moest komen. Helemaal niet.

Soenens stelt dat Mike Johnson, die dagelijks door de veiligheidsdiensten wordt gebriefd over de toestand in UA, ongetwijfeld heeft gesproken met Trump over de situatie en die Johnson is nu van mening veranderd.

Een paar Maga-republikeinen dreigen nu om Mike Johnson uit zijn positie te zetten (via stemming) maar de democraten gaan Johnson hulp bieden indien hij het UA-punt op de agenda zet. De Maga-republikeinen zijn een minderheid. Trump is hun grote voorbeeld maar Trump wil nu chaos vermijden die op hem zou kunnen afstralen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 apr 2024, 10:28

Het IMF meldt in een verslag dat de RU economie dit jaar méér zal groeien dan de economie van de ontwikkelde landen. Ook meer dan bv. de Amerikaanse.

Hoe dient me die visie te interpreteren?
Ten eerste verwacht het IMF dat de olieprijs zal stijgen, waardoor RU meer inkomsten zal krijgen. Niettegenstaande de sancties zijn er nog landen die bereid zijn om bijna de volle prijs te betalen: China bv. India pakt het anders aan. Zij dingen sterk af op de officiële prijs en beide landen betalen niet in roebels.

Ten tweede - en dat is de belangrijkste reden - maakt Poetin gebruik van de spaarpot die hij de voorbije 20 jaar heeft aangelegd om de bedrijven te betalen die kunnen ingeschakeld worden in de oorlogseconomie. Een bedrijf dat voorheen kleding maakte, wordt nu verplicht te werken voor de staat (en het leger). Industriële ondernemingen die buitenlandse klanten hadden, zijn die verloren maar Poetin schakelt hen in om legermateriaal te fabriceren. Zo zijn er honderden bedrijven groot en klein die nu goed draaien, maar die slechts één klant hebben: het leger. Ze worden allemaal betaald uit het 'sovereign wealth fund' - de spaarpot van de staat.

Al die productie telt mee in het bbp van RU en het IMF telt ook op die manier. Twee problemen liggen in het verschiet:
- als die oorlog plots zou stoppen, dan zitten al die bedrijven zonder afnemer. Het faillissement dreigt.
- de spaarpot van de overheid geraakt heel zeker leeg en dan vallen de inkomsten voor de ondernemingen onmiddellijk weg. Faillissement is dan het gevolg. Vergeet niet dat de helft van de 600 miljard aan fondsen bevroren ligt en niet meer beschikbaar is voor Poetin.

De groei die in de tabellen van het IMF staat, is dus een groei die met de nodige bedenkingen dient gelezen te worden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

20 apr 2024, 12:46

HLN:
Oekraïne voerde vannacht zeker 50 droneaanvallen uit in Rusland: beelden tonen hoe oliedepot in lichterlaaie staat

Oekraïne heeft vannacht opnieuw een hele reeks aanvallen met drones uitgevoerd in Rusland. Volgens het Russische ministerie van Defensie mislukte de operatie en werden maar liefst vijftig toestellen uit de lucht gehaald voor ze schade aan konden richten. Maar beelden die gedeeld worden op sociale media, tonen een ander verhaal.

https://www.hln.be/buitenland/oekraine- ... ~a51ce788/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

20 apr 2024, 14:41

Oekraïne voerde vannacht zeker 50 droneaanvallen uit in Rusland: beelden tonen hoe oliedepot in lichterlaaie staat
Wat zijn 50 drone aanvallen ? Gaat dat over 50 drones die elk één bom kunnen droppen of zichzelf als bom gebruiken ? Of kan een drone meerdere springtuigen meedragen ? In het eerste geval is een aanval met 50 drones dan toch een een bescheiden stootje. Toen de UK bommenwerpers Dresden gingen bestoken waren die wel met meer dan 50 en die konden veel meer brandbommen droppen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

20 apr 2024, 16:12

DRESDEN was een nogal discutabele WRAAK-actie
"Arthur Travers Harris" was een Brits luchtmaarschalk.
Zijn bijnaam in de pers en bij de bevolking was 'Bomber Harris',
vanwege de tactiek van 'Area Bombing' op Duitse steden in de Tweede Wereldoorlog.
Door de bemanningen van Bomber Command werd hij 'Butch' Harris genoemd.

EINDE CITAAT

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 apr 2024, 17:15

socrates schreef:
20 apr 2024, 14:41
..... Gaat dat over 50 drones die elk één bom kunnen droppen of zichzelf als bom gebruiken ? Of kan een drone meerdere springtuigen meedragen ? .....
Elke drone is één bom , het zijn dus op afstand geleide kamikaze vliegtuigjes.

Ik maak me nu wel zorgen over de miljarden die de US aan Oekraïne gaat geven , ze voelen zich nu al oppermachtig. Van de VS mogen ze geen doelen op Russisch grondgebied aanvallen , maar ze doen het toch.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

20 apr 2024, 17:20

Fred1950 schreef:
20 apr 2024, 17:15
socrates schreef:
20 apr 2024, 14:41
..... Gaat dat over 50 drones die elk één bom kunnen droppen of zichzelf als bom gebruiken ? Of kan een drone meerdere springtuigen meedragen ? .....
Elke drone is één bom , het zijn dus op afstand geleide kamikaze vliegtuigjes.
Wist ik niet :oops: die drones zijn dus de hedendaagse "vliegende bommen" ? Dan vind ik het gebruik van het woord "drone" wel verwarrend vermits drones toch andere functies kunnen vervullen bv. om aan luchtfotografie te doen enz.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Odulleke
Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44

20 apr 2024, 17:24

Fred1950 schreef:
20 apr 2024, 17:15
socrates schreef:
20 apr 2024, 14:41
..... Gaat dat over 50 drones die elk één bom kunnen droppen of zichzelf als bom gebruiken ? Of kan een drone meerdere springtuigen meedragen ? .....
Elke drone is één bom , het zijn dus op afstand geleide kamikaze vliegtuigjes.
Niet elke drone is een kamikaze vliegtuig er zijn ook drones die meerdere bommen kunnen droppen en dan terugkeren naar hun basis.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 apr 2024, 17:29

socrates schreef:
20 apr 2024, 17:20
....Dan vind ik het gebruik van het woord "drone" wel verwarrend vermits drones toch andere functies kunnen vervullen bv. om aan luchtfotografie te doen enz.
Dat doen ze ook. Sommigen types doen mits wat kleine aanpassingen ( camera i.p.v. springlading ) aan terreinverkenning. Het zijn dus inderdaad vliegende bommen naar het idee van de V1 van de Duiters in WOII. De raketten zijn dan weer gesofisticeerde V2's ....

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 apr 2024, 17:30

Odulleke schreef:
20 apr 2024, 17:24
Fred1950 schreef:
20 apr 2024, 17:15
socrates schreef:
20 apr 2024, 14:41
..... Gaat dat over 50 drones die elk één bom kunnen droppen of zichzelf als bom gebruiken ? Of kan een drone meerdere springtuigen meedragen ? .....
Elke drone is één bom , het zijn dus op afstand geleide kamikaze vliegtuigjes.
Niet elke drone is een kamikaze vliegtuig er zijn ook drones die meerdere bommen kunnen droppen en dan terugkeren naar hun basis.
Geef eens een voorbeeld van zo een geval ? Ge bedoelt toch niet het speelgoed dat vertikaal met vier schroefjes opstijgt en waaraan de Oekraïners een mortiergranaat hangen en laten vallen.

Odulleke
Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44

20 apr 2024, 18:14

[/quote]

Geef eens een voorbeeld van zo een geval ? Ge bedoelt toch niet het speelgoed dat vertikaal met vier schroefjes opstijgt en waaraan de Oekraïners een mortiergranaat hangen en laten vallen.
[/quote]
Fred jij denkt toch ook dat je over alles alles beter weet hé, voor zo'n mensen bestaat een woord : pedant.
https://www.ad.nl/politiek/luchtmacht-k ... gle.com%2F

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

20 apr 2024, 18:23

Daarbij bestaan er drones die wel degelijk kunnen terugkeren.
De Amerikanen hebben al eens een ongeluk gehad met zo een terugkerende drone.