Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 apr 2024, 13:15

Leveringen aan Rusland WOII
Laat dit gezever nu eindelijk ophouden.

"Lend-lease supplied the USSR in 1943 with 1.9% of all artillery, 7% of all tanks, 13% of all aircraft, 5.4% of transport . In 1944 19% transport . In 1945 32.8% in 1945. Lend-lease deliveries amounted to 4% of Russia’s wartime production.

Chronologie van de oorlog:
1. jan/febr 1943: totale Duitse nederlaag voor Stalingrad ( 800.000 verliezen en massaal materiaalverlies)
2.zomer 1943: grootste tankslag en grootste luchtslag uit de geschiedenis bij Koersk ( 7000 tanks en 5000 vliegtuigen gaan wekenlang met elkaar in de clinch) – de ondergang van nazi-Duitsland staat vast.
Bij deze beslissende fase in WOII speelt de Amerikaanse lend-lease hulp nauwelijks een rol want die is nog maar aan het arriveren via Moermansk of het Midden-Oosten (Irak)
3. zomer 1944: met operatie Bagration ( de grootste militaire operatie uit de geschiedenis) trekken meerdere sovjetlegers op richting Duitsland.
Hier speelt de Amerikaans hulp wel een belangrijke rol – voor het transport van miljoenen soldaten, voedsel, olie, tanks, artillerie…is transport nodig en de ondertussen geleverde locomotieven en duizenden vrachtwagens versnellen de opmars richting Duitsland en versnellen dus ook het einde van de oorlog.

Door die voedselhulp, vrachtwagens, jeeps etc; kon de Sovjet industrie zich hoofdzakelijk richten op militaire productie en niet op voedsel, kleding, vrachtwagens etc die via de lend-lease geleverd werden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 apr 2024, 13:47

Het wordt weer eens tijd om de dingen in hun totaliteit te overzien en de hoofdrolspelers zelf aan het woord te laten ipv de 'interpreteerders van de geschiedenis' waarvan er 13 in een dozijn rondlopen.

Uit de link die Voorn plaatste (en voorbeeldig verbeterd werd door Fred):


Afbeelding


Maar ja, wat weet zo'n Stalin daarvan, hé? Die moest de overwinnaars naar de mond praten op dat moment. Hij deed dat vele jaren later nogmaals en toen viel er niks meer naar de mond te praten.

Zijn opvolger, Khrushchev, herhaalde dit statement enkele decennia later, toen de VS nochtans de baarlijke duivel was voor de Sovjets.

Schoolmeester, blijf bij je krijtje...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 apr 2024, 15:44

Het wordt weer eens tijd om de dingen in hun totaliteit te overzien
Maar ventje toch - in Uw artikeltje staat geen enkel concreet cijfer. Je hebt geen enkel benul over het verloop van de krijgskansen aan het oostfront, je hebt nog nooit gehoord van Koersk of Bagration want daar heeft John Wayne geen filmpjes over gemaakt. Kijk naar de cijfers van de lend-lease hulp en het moment wanneer die aankwam in de Sovjet-unie. Toen die hulp op gang kwam in de loop van 1943 was de teerling al geworpen in het voordeel van de Sovjet-Unie. Verder bevestigt Uw artikeltje wat ik geschreven heb: het leveren van vrachtwagens heeft het einde van de oorlog versnelt. Verder staat er in uw artikeltje helemaal niks . Dat zinnetje van Stalin is totaal irrelevant - het zijn de historische gebeurtenissen die tellen en wanneer ze gebeurden. Maar daar heb jij allemaal geen benul van.
O ja, de Amerikanen leverden ook gewatteerde bottekes en wat scheepsladingen corned beef.
Kom, plak nog maar eens een vergeeld artikeltje als antwoord . En hou Uw "schoolmeester" maar bij, gerateerde jezuiet.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 28 apr 2024, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 apr 2024, 15:59

frits1955 schreef:
28 apr 2024, 15:44
Het wordt weer eens tijd om de dingen in hun totaliteit te overzien
Verder bevestigt Uw artikeltje wat ik geschreven heb: het leveren van vrachtwagens heeft het einde van de oorlog versnelt. Verder staat er in uw artikeltje helemaal niks . Dat zinnetje van Stalin is totaal irrelevant
Zo is hij helemaal: hij leest wat hij graag leest en wat Chroetsjov of Stalin daarover zeggen is irrelevant. :roll: :roll:

Ben jij eigenlijk een massochist of zo? Je krijgt hier dag na dag een blauw oog.
- Het Palestijnse volk zonder enig spoor in de geschiedenis is tóch de ware erfgenaam van het gebied
- Gorbatsjov weet niks van wat hem werd beloofd
- Stalin/Chroetsjov slaan maar wat irrelevante wartaal uit.

Zwarte ridder frits slaat weer toe :lol:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 apr 2024, 16:02

Feiten moet je geven,ventje- feiten over hoe,wat en waar het zat met die lend-lease act. Maar te lomp he.Bleiren over een zinnetje van Stalin dat wel. Voor de rest gaapt het totale niets.Niks dan algemeenheden en het negeren van de geschiedenis. Monty Python zal U daarbij niet helpen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 apr 2024, 17:48

Heeft Frits het hele artikkel gelezen.
Daar sttaat wel degelijk in wat er in de ganse boorlog geleverd is.
Het was minder dan belooft wegens de oorlog tegen Japan begonnen was.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 apr 2024, 19:44

frits1955 schreef:
28 apr 2024, 16:02
Feiten moet je geven,ventje- feiten over hoe,wat en waar het zat met die lend-lease act. Maar te lomp he.
Schemert daar nu niet een heel klein beetje irritatie door in deze woordjes? Het lijkt erop. Waarschijnlijk betreft het hier een geval van beginnend inzicht in de eigen verloren positie.
Wat me ook treft is het feit dat je gisteren nog beweerde
Wie neemt die Wil. nog ernstig? Ik alvast niet.
en vandaag reeds werk je je uit de naad om mijn 'verzinsels' te weerleggen liever dan dit alles te negeren. 8O

Bleiren over een zinnetje van Stalin dat wel. Voor de rest gaapt het totale niets.
Niks dan algemeenheden en het negeren van de geschiedenis.
Ik maak het kort als dat kan. Wanneer Stalin én Chroetsjov stellen dat de oorlog niet kon gewonnen worden zonder de hulp via lend-lease, dan veegt dat alle pseudo-geschiedkennis van tafel. Meer hoef ik dan niet te zeggen. We zitten hier niet bij elkaar om dag per dag de tweede WO te ontleden, nietwaar?
Al dat gespartel is dan wel onderhoudend maar je zit in de fuik en geraakt er niet meer uit.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 apr 2024, 19:50

voorn schreef:
28 apr 2024, 17:48
Heeft Frits het hele artikel gelezen.
Best mogelijk, maar het probleem met frits (en dat geldt in dezelfde mate voor Fred) is dat die jongens communisten zijn. Zulke kameraden hebben het nog altijd moeilijk om minder positieve informatie over het voormalige arbeidersparadijs onder ogen te zien.
Bij frits is dat op dit moment: "De SU had de oorlog al beslist in '43. Al de rest zoals de hulp van Amerika via lend-lease is wel propertjes meegenomen, maar dat was niet het essentiële".

[Bij Fred is het de adoratie voor dictators als Poetin en Xi en voor de meedogenloosheid van hun optreden.]
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 apr 2024, 20:36

Afbeelding


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

28 apr 2024, 21:20

Wil. schreef:
28 apr 2024, 19:50
......
[Bij Fred is het de adoratie voor dictators als Poetin en Xi en voor de meedogenloosheid van hun optreden.]
Dat zijn eigenlijk wel zware beschuldigingen. Zou je die best niet eens kunnen terugnemen en ervoor verontschuldigen ? 8)

Ik "steun" Poetin omwille van de extreem rechtse staatsgreep in 2014 in Oekraïne. Zonder die staatsgreep ging Poetin niets ondernomen hebben en kon de NAVO misschien zelfs opdoeken.

Ik heb bewondering voor wat de Chinezen presteren op technisch vlak en voor hun inzet / motivatie. Dat heeft niets met hun staatshoofd te maken.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

30 apr 2024, 18:31

HLN:
"Oekraïne valt Krim aan met Amerikaanse ATACMS-raketten”

Volgens Rusland heeft Oekraïne de Krim aangevallen met zes Amerikaanse ATACMS-langeafstandsraketten. Daarbij zouden minstens vijf Russische soldaten gewond geraakt zijn. Bij de aanval op een universiteitsgebouw is Serhi Kivalov, een uitgesproken pro-Russische politicus, gewond geraakt. Het nieuws leidt tot cynische reacties onder Oekraïners. “Karma is a bitch”, klinkt het onder meer. Volg hier alle ontwikkelingen in onze liveblog.

https://www.hln.be/buitenland/live-oekr ... ~a2c6d779/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 apr 2024, 22:30

De dame die aan het hoofd staat van de Centrale Bank in Rusland, Elvira Nabiullina, heeft in haar recentste overzicht duidelijk gezegd dat de economische situatie niet goed is. Dat is de eerste keer dat ze zich zo uitlaat. Ze wijt dit aan de toenemende druk van de sancties die Rusland werden opgelegd.

Poetin zelf heeft indirect aangegeven dat er problemen zijn. In 2023 liet hij geen gelegenheid voorbij gaan om erop te wijzen dat RU de inflatie wel onder controle krijgt. De voorbije weken heeft hij daarover geen enkele keer nog iets gezegd, hoewel het voor de meest Russen de topprioriteit geworden is.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

01 mei 2024, 16:53

Fred1950 schreef:
16 apr 2024, 14:18
EUropa begint nu ook al in Georgië vuurtje te stoken door stiekem geld over te storten aan oproerkraaiers. Is het gelukt in Oekraïne , dan zal het ook wel lukken in Georgië. :evil: Voor de smeer likt de kat de kandeleer ...
... en ze stoppen er niet mee. Het protest is "puur" tegen een nieuwe wet om alle geld dat uit het buitenland komt ( dus Europa en wellicht ook de VS ) te registreren en publiek te maken. Dat blijkbaar Europees geld gaat naar oppositie oproeigraaiers. Oekraïne 2.0 !

UIt : https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/251866 ... d-of-de-eu

"De wet is bedoeld om kritische media en maatschappelijk organisaties die een deel van hun geld uit het buitenland ontvangen, sterker te controleren"


De tegenstanders noemen dit de Poetin wet , maar wat is daar verkeerd aan ? Controleren wij ook niet de geldstromen die naar onze moskeeën gaan , op verdacht van islam fundamentalisme ?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

01 mei 2024, 17:32

Controleren wij ook niet de geldstromen die naar onze moskeeën gaan , op verdacht van islam fundamentalisme ?
Natuurlijk doen wij dat, wij controleren de officiële geldstromen ... waar we af en toe wel eens iets onregelmatigs opmerken, maar niks om ons ernstig zorgen over te maken.
De andere geldstromen, tja, die verlopen via ondergronds bankieren.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 mei 2024, 18:38

Niet simplistisch worden, hé :roll:

Die wet komt er (wellicht) om Poetin te plezieren. Poetin hoeft zich niet te moeien in de interne aangelegenheden van een soevereine staat. Want Georgië is een soeverein land, net zoals Oekraïne.
Nu herinner ik me: Poetin is al eens met zijn tanks binnengevallen in Georgië. Waarom was dat eigenlijk, Fred? Was er een staatsgreep gepleegd? En indien ja, wat had Poetin daarmee te maken?

De burgers van Georgië hebben een jaar geleden een eerste keer die wet geblokkeerd. Ze doen dat nu opnieuw.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.