Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mei 2024, 15:06

Fred1950 schreef:
26 mei 2024, 14:58
Jij papegaait dingen , en hebt het steeds over feiten van eeuwen geleden.
De opwarming tijdens de Romeinse tijd bv. Ja, dat móét wel te wijten zijn aan die CO2.
Volgens jou was dat omwille van die vulkaanuitbarsting in Alaska, hé Fred? :lol:


Alles begint bij de zon en één, twee of meer factoren uit deze lijst.
De lijst is bovendien niet exhaustief. Het periodiek verminderen van de bewolking staat er nog niet in vermeld en mogelijk zijn er nog andere elementen die kunnen toegevoegd worden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 mei 2024, 18:16

Wil. schreef:
26 mei 2024, 15:06
.....
Alles begint bij de zon en één, twee of meer factoren uit deze lijst.
De lijst is bovendien niet exhaustief. Het periodiek verminderen van de bewolking staat er nog niet in vermeld en mogelijk zijn er nog andere elementen die kunnen toegevoegd worden.
Lul maar verder met je fantasie. Zolang je geen oorzaak vindt van de opwarming tijdens de laatste 170 jaar moet ge voor mijn part hier niets in deze topic meer posten.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

26 mei 2024, 18:35

Fred1950 schreef:
26 mei 2024, 18:16
Wil. schreef:
26 mei 2024, 15:06
.....
Alles begint bij de zon en één, twee of meer factoren uit deze lijst.
De lijst is bovendien niet exhaustief. Het periodiek verminderen van de bewolking staat er nog niet in vermeld en mogelijk zijn er nog andere elementen die kunnen toegevoegd worden.
Lul maar verder met je fantasie. Zolang je geen oorzaak vindt van de opwarming tijdens de laatste 170 jaar moet ge voor mijn part hier niets in deze topic meer posten.
Die dat denken dat ze het klimaat kunnen veranderen hebben meer fantasie , en helaas meer geld nodig !
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mei 2024, 20:33

De bedragen die nodig zij om de CO2 te reduceren tot wat volgens de akkoorden van Parijs nodig is, zijn gigantisch.
Fred - de communist n.b. - werkt zich uit de naad om aan te tonen dat het nodig is. Het grote kapitaal dat die enorme bedragen zal mogen gebruiken, lacht in zijn vuistje.
Fred is nuttig voor hun zaak, maar hij beseft het niet eens.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mei 2024, 20:38

Het temperatuurdataset in Centraal Engeland (HadCET) bevat de langste continu gemeten, op thermometers gebaseerde regionale temperatuurdataset ter wereld. Die dataset gaat meer dan 350 jaar terug.

Dit gegevensbestand begon in 1659, in de diepten van de Kleine IJstijd (1250 – 1800), die werd gekenmerkt door enkele van de koudste temperaturen in bijna 8.000 jaar. De periode eind 17e en begin 18e eeuw was een verschrikkelijk koude periode die bekend staat als het Maunder Minimum.


Afbeelding

Gelukkig begon de huidige opwarmingstrend waarin we ons bevinden in het jaar 1695. De daaropvolgende veertig jaar verliep de opwarming ruim tweemaal zo snel als in de twintigste eeuw.
De eerste helft van deze meer dan 300 jaar durende opwarming had ongeveer dezelfde temperatuurstijging als de tweede helft en werd volledig op natuurlijke wijze veroorzaakt.

De natuurlijke krachten die de temperatuurveranderingen gedurende de eerste 200 jaar van deze temperatuurgeschiedenis aandreven, hielden in de 20e eeuw niet op met functioneren.

Bron: https://www.metoffice.gov.uk/hadobs/hadcet/
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 mei 2024, 23:15

The Earth is generally regarded as having warmed about about 1° C (1.8° F) since the beginning of the Industrial Revolution, around 1750.

https://www.forbes.com/sites/uhenergy/2 ... it-matter/

The debate exists in part because the UNFCCC did not define pre-industrial when setting the targets. It is further complicated because there are uncertainties in both historical and recent global temperatures.

en ....

The latest assessment (AR5) of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) refers to a baseline of 1850–1900. This is a practical choice, since it includes the period of most reliable temperature records and less than 3% of total fossil fuel carbon dioxide emissions had occurred by that time.


Content , Wil-punteke ? :lol:

Wil. schreef:
26 mei 2024, 20:38
....
De natuurlijke krachten die de temperatuurveranderingen gedurende de eerste 200 jaar van deze temperatuurgeschiedenis aandreven, hielden in de 20e eeuw niet op met functioneren.

....
En welke zijn die "natuurlijke krachten" , Wil-punteke. :D . Geef eens een link naar de uitspraak van een "Wetenschapper" die dat weet.


-----------------------------------------------------------------------

DIT moet je lezen Wil-punteke , dit is "rocket science " :

https://earthobservatory.nasa.gov/world ... mperatures

According to an ongoing temperature analysis led by scientists at NASA’s Goddard Institute for Space Studies (GISS), the average global temperature on Earth has increased by at least 1.1° Celsius (1.9° Fahrenheit) since 1880. The majority of the warming has occurred since 1975, at a rate of roughly 0.15 to 0.20°C per decade.


Besluit ? Ik wil het graag van je horen ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mei 2024, 23:33

Fred1950 schreef:
26 mei 2024, 23:15
The Earth is generally regarded as having warmed about about 1° C (1.8° F) since the beginning of the Industrial Revolution, around 1750.

https://www.forbes.com/sites/uhenergy/2 ... it-matter/

The debate exists in part because the UNFCCC did not define pre-industrial when setting the targets. It is further complicated because there are uncertainties in both historical and recent global temperatures.

en ....

The latest assessment (AR5) of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) refers to a baseline of 1850–1900. This is a practical choice, since it includes the period of most reliable temperature records and less than 3% of total fossil fuel carbon dioxide emissions had occurred by that time.

Content , Wil-punteke ? :lol:
Wat wil je eigenlijk proberen te bewijzen ?? Ik denk dat je zomaar wat willekeurige Engelse tekst heb bij elkaar gescharreld en dat gooi je hier neer zonder zelf te begrijpen wat je schrijft.

Wil. schreef:
26 mei 2024, 20:38
De natuurlijke krachten die de temperatuurveranderingen gedurende de eerste 200 jaar van deze temperatuurgeschiedenis aandreven, hielden in de 20e eeuw niet op met functioneren.
En welke zijn die "natuurlijke krachten" , Wil-punteke. :D . Geef eens een link naar de uitspraak van een "Wetenschapper" die dat weet.
De zon en alles wat ik je voordien heb laten zien. Je ram-geheugen laat je weer in de steek.

Het is aan degenen die beweren dat CO2 de alles verklarende factor is, om dan eens uit te leggen waarom de opwarming tijdens de Romeinse tijd er gekomen is. En ook die tijdens de Minoïsche periode.
Ook het feit dat de opwarming al 150 jaar vóór de industriële revolutie is begonnen, vraagt om een verklaring.
Maar dat lukt niet.
Mensen zoals jij, die zich hebben laten brainwashen, zijn heel nuttig voor het grootkapitaal dat zich al in de handen wrijft.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 mei 2024, 09:52

Ik heb je stof to nadenken voorgeschoteld waarover je kan nadenken en besluiten uit trekken. Dat is niet zomaar een samenraapsel van teksten.

Ge weet toch al lang dat wat je hier ....
Wil. schreef:
26 mei 2024, 23:33
De zon en alles wat ik je voordien heb laten zien. Je ram-geheugen laat je weer in de steek.
Het is aan degenen die beweren dat CO2 de alles verklarende factor is, om dan eens uit te leggen waarom de opwarming tijdens de Romeinse tijd er gekomen is. En ook die tijdens de Minoïsche periode.
Ook het feit dat de opwarming al 150 jaar vóór de industriële revolutie is begonnen, vraagt om een verklaring.
Maar dat lukt niet.
Mensen zoals jij, die zich hebben laten brainwashen, zijn heel nuttig voor het grootkapitaal dat zich al in de handen wrijft.
... schrijft voor mij dikke lulkoek is , en niets te maken heeft met de opwarming sinds 1850 ....

Bestudeer nog eens goed de link naar de NASA pagina , daar vermeldt men ook het één en het ander over de periode vóór 1850.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 mei 2024, 10:24

Blijf gerust je kop in het zand steken.

Ik denk dat ik deze week eens ga praten met een beleggingsadviseur om uit te vissen welk groot kapitalistisch bedrijf het meest profiteert v.d. angstsfeer die rond global warming wordt gecreëerd.

Ik denk dat het een keuze wordt tussen SunPower Corporation, Brookfield Renewable Partners en Plug Power Inc.
Die hebben alle drie baat bij klimaatalarmisten als jij. Blijf dus maar moeite doen; ik hoop financieel te genieten van jouw reclame, Freddie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 mei 2024, 13:25

Uit de video:

"Wat is het fundament, het kernprobleem?
Er is klimaatverandering, uiteraard, maar ... is dat een probleem? Is het CO2? Is het gevaarlijk? En waaruit blijkt dat?

We zijn over die discussie heen gestapt en meteen oplossingen gaan aandragen, waardoor we niet voldoende debat hebben gehad over: wat is nou eigenlijk het kernprobleem?

Je kunt de vraag niet beantwoorden als je de vraag niet kent."
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 mei 2024, 15:37

Wil. schreef:
27 mei 2024, 13:25
.....: wat is nou eigenlijk het kernprobleem?

Het kernprobleem is het extremer gedrag van het weer door de opwarming , dus met intensere hitteperiodes met heel nare gevolgen en met intensere periodes van hevige neerslag met eveneens nare gevolgen. Beide gevolgen kosten de wereld OOK veel geld : verwoestingen door branden en overstromingen , mislukking van oogsten , het opzetten van constructies zoals dammen en dijken , het verleggen van wegen , onteigeningen -- en in de toekomst de klimaatvluchtelingen ....

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 mei 2024, 16:02

En waaruit blijkt dat?
Euuhhh, ... dat is ons voorgezegd en ik herhaal dat ... :(
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 mei 2024, 17:32

Artificiële Intelligentie kan liegen tegen een mens en heeft dat al bewezen ...