Geboortecijfer stijgt

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

10 aug 2025, 14:58

In Duitsland is het geleden van 1971 dat er nog een jaar was met meer geboorten dan sterftegevallen.
Op termijn loopt de totale bevolking van het land achteruit. Dan blijft het moeilijk om de levensstandaard op peil te houden en vooral voor de overheid om sociale zekerheidsafspraken (pensioenen) na te komen.

De bevolking aanzetten tot meer kinderen is een moeilijke zaak. Immigratie toelaten is gemakkelijker.

image.png
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

21 sep 2025, 18:41

Verrassend: het aantal geboorten daalt onder de vervangingsnorm (2,1 kinderen/vrouw) maar er is een duidelijk verschil tussen conservatieve gezinnen en progressieve gezinnen. Deze laatsten trekken het gemiddelde te ver naar beneden.

image.png
image.png (220.99 KiB) 519 keer bekeken

Wil.

01 okt 2025, 09:21

Of dit invloed gaat hebben op de geboortecijfers, weet ik niet maar het is in elk geval een nieuwe techniek waarvan ik nog niet had gehoord.

Baby's zouden vanaf nu geboren kunnen worden zonder biologische moeder: wetenschappers zijn erin geslaagd functionele menselijke eicellen te maken van een stukje huid .

Amerikaanse onderzoekers hebben aangetoond dat het mogelijk is om het DNA van een eicel te vervangen door het genetische materiaal van de huid van een ander persoon, en dit om te zetten in een geslachtscel die klaar is voor bevruchting.

Toen het team de eicel bevruchtte met sperma, begon deze te groeien tot een embryo. Het experiment werd na zes dagen stopgezet – dat is het moment waarop bij IVF een embryo in de baarmoeder zou worden teruggeplaatst.

De doorbraak opent de mogelijkheid om huid-DNA van een man in een 'lege' donoreicel te plaatsen en te laten bevruchten door een andere man, wat leidt tot een baby met twee biologische vaders en geen DNA van een vrouw.

'Oh, brave new world that has such people in it!'