Oplichterij

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fazal

19 apr 2026, 16:29

Allereerst wil ik mij op voorhand verontschuldigen voor (wegens ver gevorderde slechtziendheid) mogelijke type- of zinsbouwfouten in dit schrijven.
Met dank voor uw begrip.

Vrijdagavond kreeg ik op miijn vaste telefoonlijn van een of andere Nederlander, het volgende te horen.
Hij vertelde mij dat er op mijn bankrekening door onbekenden was inglogd, en dat er bestellingen en (bijna) betalingen in mijn naam (zouden) hebben plaatsgevonden.
"Gelukkig hebben we uit wantrouwen, die betalingen kunnen blokkeren" . sprak de man.
"Maar vanaf morgen zul je uw debetkaart niet meer kunnen gebruiken, tenzij u op uw computer onmiddellijk uw rekening opent, zodat we kunnen meekijken en kunnen controleren of er op uw rekening inderdaad iets mis is gelopen".(???)

En hij blééf maar aandringenandringen, ondanks ik hem al duiedlijk had gemaakt dat dit op dat moment voor mij onmogelijk was. Ik had hem natuurlijk al lang door, en zei hem dat er gebeld werd, en dat ik dus de verbinding moest verbreken.Ik zeg: "weet je wat, geef mij uw nummer, ik zal u straks terugbellen".

En ja hoor, ik kreeg zijn naam, èn zijn nummer.
Maar toch blééf hij aandringen om toch op zijn voorstel in te gaan,
Ik zeg nogmaals: "Weet je wat, bel mij straks even terug".

En nogmaals ja hoor, een halfuur later was hij daar weer.

Intussen had ik natuurlijk al een resem inlichtingen verzameld, o.a., het nummer was onbekend.
Ik had ook nog de helpdesk van de bank gebeld, en daar wisten ze mij te zeggen dat die kerel niet bij hun bank behoorde, en mij de raad gegeven niet meer op te nemen.

Maar omdat ik nogal van- , en vooral van gevaarlijke spelletjes hou, besloot ik deze keer het spelletje mee te spelen.

Ik luisterde nog maar een keertje naar zijn verhaal, en toen zeo opeens: "luister nu eens naar mij he beste vriend. U hebt mij zolang mogelijk aan het lijntje gehouden, en nu, heb ik met jou hetzelfde gedaan".
En 'mijn' bedoeling is geweest om de politie de gelegenheid te geven ons gesprek te volgen, en u mogelijks op het spooor te komen", waarop de man onmiddellijk de verbinding verbrak.
Nadien niets meer van gehoord.

Zo zie je maar. :twisted:

,

lode

19 apr 2026, 17:14

Goed gedaan Fazal.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

Odulleke

19 apr 2026, 18:29

Fazal schreef:
19 apr 2026, 16:29
Allereerst wil ik mij op voorhand verontschuldigen voor (wegens ver gevorderde slechtziendheid) mogelijke type- of zinsbouwfouten in dit schrijven.
Met dank voor uw begrip.

Vrijdagavond kreeg ik op miijn vaste telefoonlijn van een of andere Nederlander, het volgende te horen.
Hij vertelde mij dat er op mijn bankrekening door onbekenden was inglogd, en dat er bestellingen en (bijna) betalingen in mijn naam (zouden) hebben plaatsgevonden.
"Gelukkig hebben we uit wantrouwen, die betalingen kunnen blokkeren" . sprak de man.
"Maar vanaf morgen zul je uw debetkaart niet meer kunnen gebruiken, tenzij u op uw computer onmiddellijk uw rekening opent, zodat we kunnen meekijken en kunnen controleren of er op uw rekening inderdaad iets mis is gelopen".(???)

En hij blééf maar aandringenandringen, ondanks ik hem al duiedlijk had gemaakt dat dit op dat moment voor mij onmogelijk was. Ik had hem natuurlijk al lang door, en zei hem dat er gebeld werd, en dat ik dus de verbinding moest verbreken.Ik zeg: "weet je wat, geef mij uw nummer, ik zal u straks terugbellen".

En ja hoor, ik kreeg zijn naam, èn zijn nummer.
Maar toch blééf hij aandringen om toch op zijn voorstel in te gaan,
Ik zeg nogmaals: "Weet je wat, bel mij straks even terug".

En nogmaals ja hoor, een halfuur later was hij daar weer.

Intussen had ik natuurlijk al een resem inlichtingen verzameld, o.a., het nummer was onbekend.
Ik had ook nog de helpdesk van de bank gebeld, en daar wisten ze mij te zeggen dat die kerel niet bij hun bank behoorde, en mij de raad gegeven niet meer op te nemen.

Maar omdat ik nogal van- , en vooral van gevaarlijke spelletjes hou, besloot ik deze keer het spelletje mee te spelen.

Ik luisterde nog maar een keertje naar zijn verhaal, en toen zeo opeens: "luister nu eens naar mij he beste vriend. U hebt mij zolang mogelijk aan het lijntje gehouden, en nu, heb ik met jou hetzelfde gedaan".
En 'mijn' bedoeling is geweest om de politie de gelegenheid te geven ons gesprek te volgen, en u mogelijks op het spooor te komen", waarop de man onmiddellijk de verbinding verbrak.
Nadien niets meer van gehoord.

Zo zie je maar. :twisted:

,
Zulke telefoontjes zijn tegenwoordig schering en inslag. Op mijn GSM zijn het vaak privénummers. Ik heb een tijd geleden toch eens opgenomen en zegde Hallo Politiezone Antwerpen en er werd direct ingehaakt.
Ook mails van zogezegd banken heb ik al gehad dat mijn bankkaart verlopen was en ik op een site moest inloggen. Ik kan maar 1 raag geven : negeren.

Fazal

19 apr 2026, 19:56

Die kerel kwam in den beginne ongelooflijk geloofwaardig over.
Het verwondert mij niks dat somige mensen zich op die manier laten vangen.
Op mijn vaste lijn kan ik niet direct zien dat het een onbekend nummer is.
Was het via mijn gsm gebeurd, ik had het onmiddellijk opgemerkt.

Ik hoop dat de mensen die dit verhaal hier lezen, nòg maar eens, gewaarschuwd zijn.

De bank zal u enkel bellen met de smoes: gewoon om even kennis te maken, maar in feite zullen ze proberen u een verzekering aan tesmerenn, of u een investering aan te praten.

Een paar jaar geleden nodigde iemand van mijn bankkantoor, mij uit, zgz om even kennis te maken, en ze kunnen ook hardnekkig doordrammen hoor.

"Meneer xxx, we hebben ook een paar gunstige voorstellen voor u.

Toen ik mij die keer toch heb laten vangen, was het uiteindelijk om mij een begrafenisverzekering aan te smeren. Dat zou mij 'slechts' 3.000 Eurootjes hebben gekost.
Ik moest mij van niets meer aantrekken, alles zou vanzelr gebeuren. :?

Geef nu toe, 3.000 Euro, dat is toch bijna gratis hé!? 8)
En geef nu ook nog eens toe, dat ook zij, niet van gisteren zijn. :twisted:

Ik zeg tegen die dame, "verdomme, madammeke, moest ik daarvoor naar hier komen???
Als ik ben komen te gaan ( :wink: ) zal het mij ook niet meer kunnen schelen wat er met mijn stoffelijk overschot gebeurt"! :evil:

E.T.

19 apr 2026, 22:17

Onlangs ook zo'n mail gekregen, mijn 'nieuwe' IDkaart moet nog gekoppeld worden aan een bankkaart ... zoniet werkt ze niet meer draadloos.
Dat koppelen kan op 3 wijze:
- in het kantoor
- in een bankautomaat of
- via een meegeleverde link waar ze je onderbroek van je lijf vragen ...

a) wie weet dat ik een nieuwe ID heb?
b) in de geldautomaat werkt het niet!
c) toch maar weer eens een afspraak maken?

Fred1950

20 apr 2026, 00:12

E.T. schreef:
19 apr 2026, 22:17
Onlangs ook zo'n mail gekregen, mijn 'nieuwe' IDkaart moet nog gekoppeld worden aan een bankkaart ... zoniet werkt ze niet meer draadloos.
Dat koppelen kan op 3 wijze:
- in het kantoor
- in een bankautomaat of
- via een meegeleverde link waar ze je onderbroek van je lijf vragen ...

a) wie weet dat ik een nieuwe ID heb?
b) in de geldautomaat werkt het niet!
c) toch maar weer eens een afspraak maken?
Ja , die weten dat omdat ze weten dat je oude ID kaart vervalt. Ik ben dat ook met Belfius tegengekomen , en ben naar het kantoor gereden zodat ze die zelf konden koppelen. Dat is nog het veiligst ...