Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

17 feb 2026, 08:07

Moet Trump opzoek naar landen en zeeën met veel zout :lol:

Odulleke

17 feb 2026, 12:31

Zout strooien bij vriesweer zou wel eens een dure aangelegenheid kunnen worden :D

Wil.

27 apr 2026, 10:59

De AI-datacenters (groen) vroegen in 2025 al 50% meer stroom dan in '24.
Maar in 2030 zal het t.o.v. 2025 nog eens 3 keer meer zijn.

image.png
image.png (96.94 KiB) 297 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

27 apr 2026, 17:49

Wil. schreef:
27 apr 2026, 10:59
De AI-datacenters (groen) vroegen in 2025 al 50% meer stroom dan in '24.
Maar in 2030 zal het t.o.v. 2025 nog eens 3 keer meer zijn.
....
Uit welke glazen bol heeft men dat weeral gehaald ?

Fred1950

Vandaag, 12:16

De regering wil al onze kerncentrales opkopen ... :roll: en eventueel diegene die nu al stilgelegd zijn terug opstarten. Koop maar alvast een complete set NBC ( CBRN ) kledij uit de legerstock en een massa jodium pillen , dit loopt slecht af .... 8)

Enne .. onze laatste twee geopende centrales liggen nu al minstens 1 week compleet stil ( onderhoud ? ). Heb je daar ergens een blackout van ondervonden ? Als we 's nachts te weinig stroom hebben importeren we die uit Nederland en Frankrijk. Die leveren we overdag terug. Voor het ogenblik is de stroomprijs zelfs negatief omdat er teveel wordt geproduceerd. Op het punt van maximale genereerbare kW zonne-en windenergie lopen we stukken achter op Nederland ... doe er iets aan !

Untitled600.png
Untitled600.png (61.54 KiB) 128 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 30 apr 2026, 12:38, 3 keer totaal gewijzigd.

Charlie Maru

Vandaag, 12:25

Fred1950 schreef:
..... , dit loopt slecht af .... 8)
Uit welke glazen bol heb je dat weeral gehaald ? :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Odulleke

Vandaag, 12:36

Fred1950 schreef:
Op het punt van maximale genereerbare kW zonne-en windenergie lopen we stukken achter op Nederland ... doe er iets aan !

Untitled600.png
Ge moet uw glazen bol eens oppoetsen. In Nederland zijn er al veel nieuwbouwprojecten en bedrijven die geen aansluiting krijgen op het elektriciteitsnet. Wat ben je met veel elektriciteit als je het niet tot bij de mensen krijgt?

Fred1950

Vandaag, 12:46

Charlie Maru schreef:
Fred1950 schreef:
Uit mijn alles voorzienbare bol. :lol: De reactoren zijn "versleten" , als ge veilig wilt werken moeten die compleet vervangen worden , en de vervanging ervan is zo goed als identiek aan de installatie van een nieuwe centrale ( zonder de gebouwen ).
Odulleke schreef:
...
Ge moet uw glazen bol eens oppoetsen. In Nederland zijn er al veel nieuwbouwprojecten en bedrijven die geen aansluiting krijgen op het elektriciteitsnet. Wat ben je met veel elektriciteit als je het niet tot bij de mensen krijgt?
Dat is een probleem van de Nederlandse netbeheerder. Dat heeft niets te maken met de potentieel hoeveelheid kW die aangemaakt kan worden.

Odulleke

Vandaag, 13:18

Fred1950 schreef:
Vandaag, 12:46
Charlie Maru schreef:
Fred1950 schreef:
Uit mijn alles voorzienbare bol. :lol: De reactoren zijn "versleten" , als ge veilig wilt werken moeten die compleet vervangen worden , en de vervanging ervan is zo goed als identiek aan de installatie van een nieuwe centrale ( zonder de gebouwen ).
Odulleke schreef:
...
Dat is een probleem van de Nederlandse netbeheerder. Dat heeft niets te maken met de potentieel hoeveelheid kW die aangemaakt kan worden.
Jij zegt dat we achterlopen op Nederland. Wiens probleem het is niet belangrijk of het probleem nu bij de producent of de netbeheerder ligt speelt geen rol. Dus ik herhaal mijn vraag wat ben je met voldoende elektriciteit als je het niet tot bij de mensen en bedrijven krijgt.

E.T.

Vandaag, 15:24

Dat je die twee werkende centrales wil terug kopen tot daar aan toe maar het opkopen van die vijf museumstukken (wat feitelijk radioactief afval is) dat is toch te zot voor woorden.

Trouwens waar gaan we dat geld halen?

Odulleke

Vandaag, 15:31

E.T. schreef:
Dat je die twee werkende centrales wil terug kopen tot daar aan toe maar het opkopen van die vijf museumstukken (wat feitelijk radioactief afval is) dat is toch te zot voor woorden.

Er zal hier of daar wel ene zijn zakken aan gevuld hebben denk ik.

Fred1950

Vandaag, 17:21

Odulleke schreef:
Vandaag, 13:18

.... Dus ik herhaal mijn vraag wat ben je met voldoende elektriciteit als je het niet tot bij de mensen en bedrijven krijgt.
Nikske !

Fred1950

Vandaag, 17:39

E.T. schreef:

Politiekers en cententellers hebben in de verste verte geen benul van veiligheids-risico's . Zelfs kerngeleerden doen dat op basis van "inschatting". Hoe ouder de rommel , hoe groter de kans op defecten wordt , en dat is niet steeds een Tsernobyl scenario. Het kan ook veel "zachter" met radioactieve "lekken" in de lucht en in het koelwater ( waarvan een deel in de Schelde wordt geloosd ).

Rest nog de vraag , van waar gaan we de kernbrandstof blijven halen ? Als Engie de kerncentrales afstaat gaan WIJ wellicht een andere leverancier moeten zoeken. En wat gaan we met het hoog reactief afval aanvangen ? Niemand wil dat in zijn achtertuin.